• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Nu ska jag dricka lite C-vitamin. Har ont i halsen. Och så har jag värsta mensvärken. Så jag grät inte floder direkt över att vara hemma och vabba idag, ska jag vara ärlig. Nu ska jag pussa på min unge.
    Kram!

• lanovia 08
    Norrskensflamman skrev 2011-03-01 14:29:35 följande:
    Jag har suttit och kollat på film när ungarna var små. Herregud så söta de var!!! Katja som 1½-åring och hade börjat prata, både på svenska och ryska. "Docka" "Omelett", "privjet" (hej), "zjivotik" (lilla magen), "njet" (nej). Åh så fina de är... ♥ ♥
    Man blir nästan sugen igen på smått. Nu när flickorna blivit lite större och självständiga. Men så instabil som situationen är just nu i vår familj så är det inte till att tänka på. Egentligen.
    Kan tänka mig att man får viss längtan efter små igen när de blir lite större småttingarna.
  • lanovia 08

Godmorgon alla! Var håller ni hus? Blommis har fullt upp med valp, Ninnis har fullt upp med att lapa sol. Fru sy verkar ligga på sjukhus med för mycket sammandragningar. Hur har ni andra det?

• lanovia 08

Själva väntar vi uppåt nu, känns som vi återhämtar oss nu. Maken är hängig men jag är nöjd så länge han inte ramlar ner i influensan han också, för då måste jag nog VABa och det behöver inte våran ekonomi just nu.

Skruttan vaknade strax innan 3 inatt och skrek o skrek. Vi lyckades lugna henne en stund sedan satte det igång igen. Hon har 4 tänder på gång så först tänkte vi att hon har väl ont i munnen. I med lite Alvedon invänta en stund så den skall få verka. Men nej hon fortsatte skrika, som 3 stuckna grisar samtidigt. Vi inser att hon har nog ont i magen, börjar räkna efter... hm det är 1 vecka sedan hon sket då hon varit magsjuk och knappt ätit, men de sista dagarna har hon ju fått i sig mat nu borde hon ju behöva tömma magen. Jaja vi får testa... i med termormeter, böj på ben, tryck lite lätt på magen, böj på benen och ooooppps! Det stod en stråle genom hela badrummet, och en stråle till och en stråle till. Oj vad brunt vårat badrum blev. Och oj vad det är vad man vill skall hända kl 5 på morgonen.
    Men vad det lättade i skruttans mage, hon sov supergott när jag åkte hemifrån. Lilla älsklilngen!

• Norrskensflamman

Lanovia: Vilken bajsmorgon rent ut sagt! Men så skönt att lilla E fick tömma magen så hon blev kvitt det onda. Ja, man får hålla koll på det där med bajseriet hela tiden. Antingen är det för ofta eller för sällan... Jag har alltid katrinplommonpuré hemma och linfrö, för mina flickor kan ibland få knas med magen.

Jag är hemma idag också. T har 38.5 och hostar hemskt och jag själv har kvar den där huvudvärken som aldrig släpper. Vet itne om det är menshuvudvärk eller förkylning. Har valt att vara hemma iaf.

Ja var ÄR alla???

Bruttan, hoppas Iza kryar på sig snabbt nu! Och Grodan.

Härligt väder idag. -2 och sol. Lilla K tog med sig längdskidorna till dagis för de hade fått dragit upp skidspåret i skogen igår. Så nu ska här tränas inför skidloppet
    Jag är så glad att vi har ett sånt bra dagis. Det ligger nära ishallen, så de promenerar dit med ungarna och skrillar från november till nu ungefär, en gång i veckan. Sen drar de upp skidspår i skogen som ligger i anslutning till dagis och så åker de skidor varje dag, ibland två gånger per dag.

• Ankan80

Här är en till som precis haft vinterkräksjukan. Fy sjutton säger jag bara...Både jag och Lille B samtidigt. Som "tur" var började det i söndags så maken kunde ha hand om B för det hade jag aldrig klarat.
    Säger som Lanovia att det enda positiva med det hela är att man tappat 2 kilo på 3 dagar.

Trodde ju jag var en av de få lyckliga som inte kunde smittas, men tji fick jag.
    Kan ju iofs vara nåt annat än calici.

Puss o kram

• Hvidbrud

Ja, tyst är det i tråden nu för tiden Jag är här. Här är också tänder på gång så vi varvar feber med smärtesutbrott... Min lilla flicka. Hon har blivit så stor och är ingen bebis längre. Hon vet vad hon vill och hon kan säga det. Helt underbart! Känns som om man lär känna henne bättre och bättre varje dag.
    Lanovia: vilken morgon! Blä!
    Flamman: krya på dig och lilltjejen!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård