• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ankan80

Blir förresten inget nybyggt hus denna gången. Vi backade ur i sista sekund. Hade kontraktet hemma och allt. Men en rad omständigheter gjorde att vi skippade det.

• Ankan80

Hvidbrud
    Ja, det bir bättre o bättre, men mår lite illa fortfarande och är ju inte direkt hungrig.
    Lille B har kräkt 3 ggr och sen "bara" haft diarré. La av en salva igår innan han skulle badas och hoppas det var den sista.
    Var också väldigt gnällig i morse. Gick knappt att trösta, men var antagligen jättehungrig/trött
    Sover gott i vagnen nu där ute

• Ankan80

Tycker också det är helt fantastiskt att se hur ens barn utvecklas och får en personlighet. Vill absolut inte byta honom mot en yngre version av sig själv, men när man ser på kort på när han var nyfödd så får man allt en tår i ögat.

Hur är det med dig och magen Hvidis?

• Hvidbrud

Vad skönt att höra att ni mår bättre! Jo, tack! Jag känner mig så stor och så orörlig... Tror att han la sig med huvudet ner i förra veckan för bäckenet gjorde inte ont och sparkarna kändes anorlunda. Men nu är han tillbaka där han brukar vara, så jag har tagit mig en liten paus på vägen hem från dagis med en kopp kaffe och tidningen på espressohouse. Nio veckor och tre dagar till BF! Hur stor kan man bli?!?

• Ankan80

Härligt med kaffepaus! Det gjorde du rätt i!
    Kämpa på! Snart har du nummer 2 i din famn.

• lanovia 08

Hvidis låter som skönt med en paus. Sådan skall man unna sig.
    Stor kan man bli som gravid. Och också väldigt vacker, det tror jag du är!

• lanovia 08

Ankan vad jobbigt med kräksjukan. Skönt att höra att ni börjar bli bättre.

• lanovia 08

Visst är det underbart att se sina små växa och bli mer och mer egna individer. Lite jbobigt bara när man upptäcker att de fått sin mammas humör. Jädrans i min låda var ilsk vår lilla kan bli.
    Att se på bilder eller små bilder får mig bara att längta efter en ny.

• Fru sy

Hej tjejer. Här kommer en liten uppdatering från mig.

Åkte in i måndagskväll, sd var mkt starkare så jag hade riktigt ont när jag försökte röra mig. Fick bricnylspruta direkt när vi kom in och så gjordes ctg. Sd lugnade sig, Orvars hjärtljud låg lite högt men ok. Kontrollen visade samma som i torsdags, 13mm sluten tapp vid sd och 29mm vid vila. Öppnar mig alltså inifrån vid sd men stänger igen efter. Blev inlagd.

Natten var jobbig med sd, fick yttligare en spruta. Tyckte inte den hjälpte så mkt. Magen kändes liksom spännd hela tiden.  Blev igår fm insatt på 4 sprutor/dygn. Och nu har det faktiskt varit lugnare inatt och fm idag. Ska testa utan sprutor nu och se hur det funkar... och mobiliseras till som jag varit innan. Alltså fortsätta ligga och bara gå upp på toa. Undersökning imorgon em, ser det bra ut då får jag åka hem. Men först får vi se hur det blir utan sprutorna...

Mannen är hemma imorgon så han följer med på undersökningen, skönt! Sen är det ju helg och han är hemma, blir alltså ingen tur till hans föräldrar utan han är utan tvekan hemma hos mig ifall jag kommer hem.

Läkaren sade att det är inte lång tid till jag "får klara mig själv nu". Hon menar såklart att det bara är 10 dagar kvar tills de inte försöker stoppa upp ifall det skulle sätta igång. Tänk det är verkligen nära nu... eller kan vara iaf... vet ju inte, kanske får gå 42 veckor...

Igår fick jag veta att min pappa ska göra en bypassoperation, troligen under kommande veckan. Han är sjukskriven från idag och 2 månader fram. Så nu drar det igång oxå samtidigt som det här. Önskar att Orvar stannar kvar i magen till pappas op är avklarad och at han fått komma hem iaf. Sen önskar jag såklart att de kan komma hit och hälsa på när Orvar är född men är ju nöjd så länge op går bra. Föds Orvar för tidigt är det ju så att vi ändå inte får ta emot besök.

Det var lite från mig. Ska läsa ikapp lite sen. Tack för alla kramar på fb. Och ni som är gravida gör allt vad ni kan för att hålla er borta från magsjuka, här spritas händerna ofta  nu   

• ingenjörsbruden

Jag är här....snart rättegång...många samtal med syrran.....men annars ok här.

Lanovia: Klart jag är med på fika i maj om ni kommer ner!
    Men ni vet väl om att det är ESC på lördagen? Eurovision song Contest!
    Söndagen kanske funkar bäst för fika...?

Blä för kräksjuka Tur att det går över....*ryser*

*KRAMAR allihopa*

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård