• Jessan83

Blombåge??

Undrar om man måste ha en blombåge på ett vilderbröllop och vart man hittar sådana isåfall?

• Svar på tråden Blombåge??
  • ingenjörsbruden

Finns väl inga måsten med bröllop....

Men vi hade blomsterbåge på vårt vinterbröllop, floristen hade en ställning som hon klädde.

Vår blomsterbåge stod på bordet.....det finns golvmodeller också men det kan vara svårt med platsen runt om...stolar som slår i, växtsafter på kläder osv...

• Jessan83

Vad kostade det och vad klädde ni den med?

• pyrro

Klart ni inte måste.....personligen avskyr jag dom:)
    Fast jag skulle kanske hellre kunna tänka mig det med ett vintertema faktiskt....granris?!

• Jessan83

Funderar oxå på granris som man sprayar i vitt och silver? men ska man göra dte själv då?

• ingenjörsbruden

Jessan83 skrev 2010-11-17 11:36:15 följande:
    Vad kostade det och vad klädde ni den med?

Den kostade 900 o hon klädde den med nejlikor och något vintergrönt som jag inte kommer ihåg vad det heter....det var inte sticksigt! Strålande förklaring...hahahaha!

Vi hade bröllopet precis innan jul så jag vill inte ha bågen klädd med granris av den anledningen.....

Blomsterbågen ska ju skänka lycka åt brudparet....vi hade en hästsko hängandes i den....på "fel" håll.....så att all lyckan kan "sugas upp" i skon....sedan vänder man på skon o så ska den alltid hänga på rätt håll så att lyckan inte rinner ut utan skänker lycka åt paret i alla år!
    Pappa jobbade mkt med hästar när han var liten så vi tyckte att det var roligt att knyta an till det lite.

• pyrro

Jessan83 skrev 2010-11-17 11:47:37 följande:
    Funderar oxå på granris som man sprayar i vitt och silver? men ska man göra dte själv då?

Det tror jag kan bli jättefint...det är ju bara att prov-spraya lite:)

Vi hade en brud-lasse på bordet istället för blombåge och så pelare med små pärlemorballonger snett bakom bordet...vi var supernöjda med det.

Men som sagt  vid ett vinterbröllop skulle jag definitivt spinna vidare på granriset!

• Jessan83

Sj'lva stålbågen finns bara att hyra i blomsteraffärer eller?

• Moster Stina

Såg att någon här på torget tänkte köpa sig en båge på biltema. Fast den behöver kapas av lite i så fall! Ett tips kanske?

I stället för brudbåge kan man också ha ett stort grönklätt hjärta hängandes ovanför eller bakom brudparet. Det skall vi ha.
    Men eftersom jag inte vill bekosta det, eller be någon göra denna så har jag gjort en själv i förväg. (sommarbröllop)
     Ett ståltrådshjärta som jag klädde med klippta tyglöv, (i ett skräptyg till påslakan, syntet, från JYSK). Sen gjorde jag stjärnor av fiberväv. Ca1-2 dm stora. Inte exakta på något sätt. La sen ihop dem typ tre eller fyra oregelbundet, och snurrade ihop med ståltråd. Med dessa på lakanslöven ser hjärtat ut att vara klätt i färska björklöv, och näckrosor eller pioner. Färgade vissa med rödbetssaft också, och det blev ännu snyggare! Det blev faktiskt JÄTTEbra!
    Har tyvärr ingen bild än, men jag ska be min tekniska färstman att hjälpa mig lägga ut en här på torget...

• BlackWIngedAngel
    ingenjörsbruden skrev 2010-11-17 11:34:52 följande:
    Finns väl inga måsten med bröllop.... Men vi hade blomsterbåge på vårt vinterbröllop, floristen hade en ställning som hon klädde.Vår blomsterbåge stod på bordet.....det finns golvmodeller också men det kan vara svårt med platsen runt om...stolar som slår i, växtsafter på kläder osv...
    Det finns visst "måsten med bröllop"! Att båda parter är närvarande och svarar ja, är två måsten. Att man innan vigseln har lämnat in en hindersprövning är också ett måste. Viger man sig i kyrkan så finns det ett par måsten till, men blombågar tillhör självklart inte dessa måsten.
  • Jessan83

Båge på bitema???? Nyfiken :)

• Emdyl

Vi köpte en rosbåge på plantagen i somras för typ 200 kr, så den tänker vi klä med lite blomster. Ska ha bröllopet ute om vädret tillåter så passar bra att man kan sätta ner den i marken :) Men den är kanske lite stor att ha inne ;)

Svar på tråden Blombåge??