• Emblas Mamma

Vad kostar det att sy upp en tärnklänning!?

Eftersom jag ska ha limegrönt på min tärna så har det minsann inte varit lätt att hitta en klänning i den smaken:)

NU har jag däremot köpt jättefint sidentyg för bara 500 kr. Men nu ska jag ha någon som syr upp klänningen. Tänkte ringa runt och höra i släkten med kanske men vad kostar det att sy en klänning hos en sömmerska?

Nu ska det vara en relativt enkel klänning, tubklänning, kort, ska sluta ovanför knäna. Så det kanske inte tar jättelång tid att sy den,

men vad tror ni om priset? vad har NI betalat ( om ni sytt upp )

• Svar på tråden Vad kostar det att sy upp en tärnklänning!?
  • Emblas Mamma

Är det verkligen INGEN som vet något alls om det!?!??! :(

• Myjoy

Kanske inte så vanligt att sy upp speciella kläder.

Jag har verkligen ingen aning. Men en enkel design borde vara billigare än något med volanger o krås.
    Bästa vore kanske att höra med en sömmerska o se vad hon tar

• Troligen

När jag gjorde en balklänning när jag slutade gymnasiet så kostade det 1200 att sy upp den, men jag hade korsettsnörning och så så jag vet inte vad en enklare klänning kan kosta.....

• c4trin

Min svärmor syr upp min tärnas klänning och då går de på 600 kr med innerfoder, tyg, mönster och allt. Hittar du en bra sömmerska tror jag inte de blir super dyrt.. Kan du inte googla på de kanske och kolla in olika som bor i närhetens sidor?

• Emblas Mamma

TACK! Äntligen fick jag något svar även om det inte var riktigt exakt men det gör inget.
    1200 för en balklänning, då kommer detta nog gå på mycket mindre, en balklänning är ju lång med? Och snörning, ja det blir nog dyrare för det är lite knepigare.
    Min tärnas klänning ska vara mycket enkel :)

• BlackWIngedAngel
    Emblas Mamma skrev 2010-11-20 15:28:00 följande:
    TACK! Äntligen fick jag något svar även om det inte var riktigt exakt men det gör inget.1200 för en balklänning, då kommer detta nog gå på mycket mindre, en balklänning är ju lång med? Och snörning, ja det blir nog dyrare för det är lite knepigare.Min tärnas klänning ska vara mycket enkel :)
    Längden gör knappast någon större skillnad, det är detaljerna som avgör. Det beror också på var i Sverige du letar. Jag syr själv och har därför ingen uppfattning om vad sömmerskor kostar generellt, men jag vet att när vi skulle sy upp en ytterrock till min fästman så skiljde arbetskostnaden 2500kr mellan de olika sömmerskorna, så man tjänar på att leta runt!
  • Emblas Mamma
    BlackWIngedAngel skrev 2010-11-20 19:42:48 följande:
    Längden gör knappast någon större skillnad, det är detaljerna som avgör. Det beror också på var i Sverige du letar. Jag syr själv och har därför ingen uppfattning om vad sömmerskor kostar generellt, men jag vet att när vi skulle sy upp en ytterrock till min fästman så skiljde arbetskostnaden 2500kr mellan de olika sömmerskorna, så man tjänar på att leta runt!
    japp jag ska leta runt :)

Men den ska vara enkel, alltså inte bara kort utan inget speciellt med den annars..

tror inte det blir så dyrt faktiskt :)

Jag blev dock tipsat av en släkting att det fanns en tjej från thailand som sydde underbart vackert och dessutom billigt, försöker leta upp henne nu och se vad hon säger.

Skulle ju vara super:)
    Men med tanke på att tyget bara kostade 500kr så blir ju itne tärnklänningen jättedyr heller.

Svar på tråden Vad kostar det att sy upp en tärnklänning!?