• Tärna 2011

Min brors fästmö utnyttjar honom

Hej!
    Jag behöver lite tips och nya infallsvinklar på en grej som har växt från en höna till en fjäder.

För fyra år sedan träffade min bror en tjej från ett annat europeiskt land genom jobbet. De blev tillsammans och hon flyttade hit till Sverige. Ganska snabbt lärde hon sig språket, och förra sommaren förlovade de sig vilket gladde oss alla. Sedan dess har hon dessvärre ställt in giftermålsplanerna tre gånger, i samband med att de ska bestämma datum, boka kyrka & lokal, köpa klänning osv. Detta har gjort min bror illa, jag märker att han blir sårad. Tjejen säger dels att hon inte vill bo här, hon trivs inte, hon saknar sin familj dels att hon vill vara med och betala för bröllopet. Men hon har vägrat att ta de jobb som arbetsförmedlingen har erbjudit henne sedan ca två år tillbaka. Jag vet inte vilken typ av jobb det har handlat om, men hon säger själv att hon inte vill ha ett "lågstatusjobb" därför att hon då kommer fastna där och inte tar sig vidare. Hon vill jobba med samma sak som hon jobbade med i sitt hemland, dvs säljare på ett stort mediaföretag där många kunder är andra företag.

Detta har, allt eftersom tiden gått, växt ilska hos mig och inom familjen. Att ta ett lågstatusjobb behöver inte betyda att man inte kommer vidare. Ett jobb är alltid en merit och man fortsätter ju såklart söka andra jobb under tiden! Hon sätter sig själv och min bror i en fälla genom att inte bidra med pengar, vilket är nyckeln till giftermålet. Hon pluggar svenska på universitetet (hon pratar jättebra svenska, snart bättre än mig...) och kan därmed inte bidra med några pengar alls.
    Min bror har berättat att det är viktigt för honom att han får komma vidare i livet, dvs köpa hus, skaffa barn m.m, men han kan inte säga ifrån till sin tjej p.g.a. att han är för snäll. För mig spelar det ingen roll om hon vill gifta sig eller ej, men vill hon inte det så ska hon inte leva på min bror och utnyttja honom känslomässigt och ekonomiskt. Hon trivs ju inte här och kan inte tänka sig ett liv i Sverige, så vad gör hon då här?

Tärna 2011
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-20 19:30
    Jag menar att det har växt från en fjäder till en höna.
  • Svar på tråden Min brors fästmö utnyttjar honom
  • Emblas Mamma

oj.. varför pluggar hon inte till ett ordentligt yrke istället som hon vill jobba med?

Tyvärr kan man inte räkna med ett bättre jobb om man inte är ubbildad nu för tiden. då ska man ha extrem tur!

Dock så tycker inte jag det är fel med ett såkallat "lågstatusjobb" jag har jobbat som vårdbiträde i många, många år innan jag började plugga. Det är aldrig fel med jobb vad det än är och man lär sig alltid en massa! man ska ju ta vad man har och jag tåler verkligen inte människor som klagar över att dom inte har jobb när dom inte ens kan tänka sig ett köksjobb eller liknande.

Då ska man inte klaga heller, då har man försatt sig i den situationen själv.

Vad tänker hon är ett bra jobb då som hon kan få utan utbildning? pilot? kock? sjuksköterska? Det är ju inte realistiskt det kan ju vem som helst förstå..

Jag hade aldrig stannat i ett förhållande om min man inte varit seriös och försökt få jobb eller utbildning. Men jag kan ändå förstå din bror, han älskar ju henne. Men jag tycker hon kan satsa på en riktig utbildning istället och inte bara läsa svenska om hon nu ändå kan det. låter jättekonstigt!

• mamma56

Hon verkar vara en lycksökerska. bekvämt att bo och leva gratis FY

• Tärna 2011

Hej!

Tycker inte heller att det är något som helst fel med lågstatusjobb. Jobbar också som vårdbiträde just nu och gillar det eftersom det är så givande. Men tjejen gillar inte blod och andra kroppsvätskor, "Uuuuh" säger hon när jag nämner vad jag får göra på mitt jobb. Så vårdrelaterade utbildningar känns inte aktuellt.
    Rent allmänt så får jag känslan av att hon ser ner på lågstatusjobben, det spelar ingen roll att det ger pengar - hon tycker det är äckligt och tråkigt.
    Anledningen till att hon inte vidareutbildar sig vet jag inte, men hon har pluggat språk i fem år innan hon flyttade hit, kanske är hon trött på att plugga.

Men jag kan inte sluta konfunderas över att hon vill bidra till bröllopet när hon inte trivs med att bo i Sverige. Det går inte ihop.

• Emblas Mamma
    Tärna 2011 skrev 2010-11-20 19:48:25 följande:
    Hej!Tycker inte heller att det är något som helst fel med lågstatusjobb. Jobbar också som vårdbiträde just nu och gillar det eftersom det är så givande. Men tjejen gillar inte blod och andra kroppsvätskor, "Uuuuh" säger hon när jag nämner vad jag får göra på mitt jobb. Så vårdrelaterade utbildningar känns inte aktuellt. Rent allmänt så får jag känslan av att hon ser ner på lågstatusjobben, det spelar ingen roll att det ger pengar - hon tycker det är äckligt och tråkigt. Anledningen till att hon inte vidareutbildar sig vet jag inte, men hon har pluggat språk i fem år innan hon flyttade hit, kanske är hon trött på att plugga. Men jag kan inte sluta konfunderas över att hon vill bidra till bröllopet när hon inte trivs med att bo i Sverige. Det går inte ihop.
    Jag tycker hon ska växa upp och antingen ta ett jobb eller utbilda sig.

Man kan itne leva på andra hela tiden, det måste hon lära sig annars tycker jag helt ärligt talat inte hon borde gifta sig eller skaffa barn för det är hon minsann inte mogen till!

Det finns ju andra jobb än inom vården. Nä nu får hon ju skärpa sig tycker jag!

• JustMeAndMyLove

Den där typen av människor finns det gott om. Blir själv alldeles rasande när jag stöter på dem. Min pappas fru är en av dem. *suck*

Men, det är din bror och han är vuxen. Ni kan ärligt inte göra nått annat än finnas där om han behöver er. Sen måste han själv reda ut saken.

För om hon nu inte vill vara i Sverige och inte är nöjd med sitt liv eller det som erbjuds så måste hon ju vara där av en enda anledning. Och det måste ju vara han?

• mamma56

nä, der är något allvarligt som inte stämmer här

• Aleta

Jag blir så arg när folk pratar om lågstatusjobb!

Om man har ett jobb och gör det bra så kan man med rätta vara stolt och sträcka på sig oavsett vad det jobbet är eller innebär. 

Jag har själv en lång och bra utbildning, men när jag snabbt behövde ett jobb så tog jag givetvis första möjliga. Jag var mycket stolt varje dag jag gick till jobbet just för att jag hade ett jobb. Trots låg lön och kanske inte det mest glamorösa. 
    Jag gjorde mitt allra bästa och avancerade så småningom. När jag slutade (pga flytt) var jag det naturliga valet till nästa driftschef och jag fick det bästa betyg man kan tänka sig.

Tyvärr så håller jag med dig om att hon verkar vara en parasit. Att vara "för fin" för vissa jobb tycker jag tyder på att man egentligen inte duger alls.

• liiine89

Kasta ut henne !!!!!!

Pallar fan inte såna människor!!

Om hon gnäller jämt och ständigt så kan hon INTE älska din bror. Och din bror förtjänar bättre!!!

• Moirie

Håller med alla som irriterar sig på människor som är för fina för att ta de jobb som finns. Jag har både vänt hamburgare och jobbat i vården. En del människor tror ju att de skulle sänka sin egen status på något sätt om de tog ett jobb som ligger under deras egna förväntningar, men hur mycket lägre kan man sjunka om man redan saknar ett jobb? Att gå arbetslös länge fräter på självförtroendet - att ha ett jobb ger självfötroende.

Men jag förstår inte riktigt situationen TS beskriver? Broderns fästmö ställer in bröllopet, men det verkar inte riktigt bara ha med hennes jobbsituation att göra, eller? Om de ställt in flera gånger så låter det ju ändå som de skulle ha haft råd även utan hennes bidrag, fast att hon säger att hon vill hjälpa till med kostnaden. Låter som hon sitter i något sorts limbo och varken vill/orkar/vågar ta något steg framåt vare sig i relationen eller med karriären. Det låter ju inte som om hon kan må särskilt bra med sig själv. Att hon ska tjäna pengar så att de ska gifta sig kanske är den "officiella" förklaringen till de uppskjutna planerna men vem vet vad som egentligen pågår? Hur ser deras deal ut? Måste de bo i Sverige resten av livet om de ska vara ihop? Att flytta till ett annat land för kärlekens skull är en jätteuppoffring och svårt att helt förstå för den som har lyxen att bo där man vet hur allt funkar, har familj och kontaktnät och sin karriär. Naturligtvis ska man dra sitt strå till stacken hursom helst men jag tycker inte det är konstigt om hon saknar sin familj och inte känner att hon trivs. Det säger väl inget om hennes känslor för sin fästman!

Jag kan förstå att ni i familjen retar er på situationen men den som gör att hon kan fortsätta som hon gör är ju hennes fästman. Om han tycker att det är mer värt att försörja henne och vara säker på att hon stannar än att ställa krav och riskera att hon lämnar honom...

• anne på grönkulla

Trist om det känns som att hon inte gör vad hon kan, men vad har familjen med deras val av liv, tid för bröllop och hennes jobb att göra - egentligen? Det är ett stort steg att flytta till ett annat land, ge upp sitt nätverk i vardagen och börja om från noll som vuxen - även för en kärleksrelation.

Svar på tråden Min brors fästmö utnyttjar honom