Min brors fästmö utnyttjar honom
Hej!
Jag behöver lite tips och nya infallsvinklar på en grej som har växt från en höna till en fjäder.
För fyra år sedan träffade min bror en tjej från ett annat europeiskt land genom jobbet. De blev tillsammans och hon flyttade hit till Sverige. Ganska snabbt lärde hon sig språket, och förra sommaren förlovade de sig vilket gladde oss alla. Sedan dess har hon dessvärre ställt in giftermålsplanerna tre gånger, i samband med att de ska bestämma datum, boka kyrka & lokal, köpa klänning osv. Detta har gjort min bror illa, jag märker att han blir sårad. Tjejen säger dels att hon inte vill bo här, hon trivs inte, hon saknar sin familj dels att hon vill vara med och betala för bröllopet. Men hon har vägrat att ta de jobb som arbetsförmedlingen har erbjudit henne sedan ca två år tillbaka. Jag vet inte vilken typ av jobb det har handlat om, men hon säger själv att hon inte vill ha ett "lågstatusjobb" därför att hon då kommer fastna där och inte tar sig vidare. Hon vill jobba med samma sak som hon jobbade med i sitt hemland, dvs säljare på ett stort mediaföretag där många kunder är andra företag.
Detta har, allt eftersom tiden gått, växt ilska hos mig och inom familjen. Att ta ett lågstatusjobb behöver inte betyda att man inte kommer vidare. Ett jobb är alltid en merit och man fortsätter ju såklart söka andra jobb under tiden! Hon sätter sig själv och min bror i en fälla genom att inte bidra med pengar, vilket är nyckeln till giftermålet. Hon pluggar svenska på universitetet (hon pratar jättebra svenska, snart bättre än mig...) och kan därmed inte bidra med några pengar alls.
Min bror har berättat att det är viktigt för honom att han får komma vidare i livet, dvs köpa hus, skaffa barn m.m, men han kan inte säga ifrån till sin tjej p.g.a. att han är för snäll. För mig spelar det ingen roll om hon vill gifta sig eller ej, men vill hon inte det så ska hon inte leva på min bror och utnyttja honom känslomässigt och ekonomiskt. Hon trivs ju inte här och kan inte tänka sig ett liv i Sverige, så vad gör hon då här?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-20 19:30
Jag menar att det har växt från en fjäder till en höna.