När vi gifte oss så satt vi i samma sits. Vi skulle åka ca 2 månader efter vigseln och både Skatteverket och Polisen sa att det var gott om dit och att vi absolut skulle boka i det nya namnet, för namnändringen kommer gå igenom innan avresa, och då gäller inte våra gamla pass längre. Sagt och gjort, men vad händer. Det strular från dag 1. Prästen fyller i blanketten fel, det var i och för sig inte hans fel utan skatteverket hade ändrat blanketten ett par dagar innan utan att informera vigselförättaren om det. Så fel papper kommer in till skatteverket och det tar två veckor att få en ny blankett hemskickad från skatteverket. Då har prästen rest utomlands på semester och är okontaktbar. Vi får snäll vänta 2 veckor till innan han kommer hem och kan fylla i den nya blanketten. Ringer skatteverket varje dag att namnändringen ska registreras men då det är semestertider vet ingen någonting om någonting. Efter ytterligare 2 veckor kommer äntligen besked att allt är ok. Vidare till Polisen för att skaffa pass. Ska ta ca 1 vecka att få passet. Men vad händer, systemet havererar hos polisen...1 vecka innan avresa! 2 dagar innan avresa får vi äntligen passet i handen och efter 2 månader kan vi äntligen slappna av och resa på smekmånad.
Hade jag gift mig igen hade jag väntat med att göra namnändring till efter resan, denna press och stress var inte rolig! Ok, vi hade säkert maximal otur, men det KAN hända med andra ord.