• 11dec2010

Är det vanligt att börja bli nervös/nojjig/hjärtklappning 3 v innan vigseln?

Shit, vi ska gifta oss om 3 veckor och jag får bara ont i magen över vad allt kostar, hur mkt vi redan lagt ut, kommer allt bli som vi tänkt med maten... mm (vi har ändå ett budget bröllop)

Är en stressad småbarns mamma mitt uppe i en renovering av huset som kostar multum pga saker som uppstått som måste göras. Mkt irritation med sambon och sen ska julklappar inhandlas... 

Känslan att ev blåsa av bröllopet finns någonstans långt där bak i huvudet, men jag tror nog att det är nerverna som spökar...

Någon som känt samma nervositet, tvekan, stress som jag gör eller ska man vara superglad och bara gråta av glädjetårar varje dag tills bröllopet?

• Svar på tråden Är det vanligt att börja bli nervös/nojjig/hjärtklappning 3 v innan vigseln?
  • ssam

Hej!

Jag vet inte om det är vanligt eller inte. 

Det känns dock beskrivningen av din situation att det är stress som är ditt största problem, och egentligen kanske inte bröllopet? Hur länge har du känt dig stressad (inte bara över det här utan generellt)?

Är man stressad slår ju hjärtat snabbare, musklerna spänns och stresshormon släpps ut i blodet. Stress under lång tid gör att kroppen blir sämre på att återhämta sig, hjärnans aktivitet påverkas, inlärningsförmågan försämras och även immunförsvaret påverkas negativt.

Kanske kan detta bero på det?

Men du ska aldrig gifta dig med någon för att försöka reparera en relation eller för att bli lycklig. Gift dig för att du är lycklig :)

Ursäkta om det här inte var det svar du hade hoppats på...

• 11dec2010

Det var för en vecka sedan som det började bli lite jobbigt att tänka på bröllopet och allt runt det, innan har jag varit jätteglad för det! 

Men jag är ruskigt sliten småbarnsmamma som är på gränsen att börja gråta helatiden. Det började väl efter sommaren tror jag. Min mamma gick in i väggen precis så henne kan jag inte prata med, hon säger att om jag ska säga något till henne så måste det vara något glatt och kul för hon klarar inte höra annat just nu... pappa dog för några år sedan i en olycka så där har jag inte heller något stöd.. Tror nog att jag bara är totalt slut? Jag kan vara skittrött och irriterad men om min sambo kramar och pussar mig så är det som borta och så börjar jag gråta direkt!!

Hoppas innerligt att det bara är för mkt just nu och därför känns allt skit!?

Ska till Kyrkan i helgen och gå igenom gång, placering mm med prästen, får se hur det känns då!?

• ssam

Är du på gränsen till att börja gråta, gör det! Det är nyttigt att släppa ut sin gråt och alla känslor som finns innestängda. Kanske kan du be någon vän eller släkting passa barnen en dag så att du kan koncentrera dig på dig själv helt och hållet?

Det låter som att du själv är på väg att gå in i väggen tycker jag. Kanske vore det en bra idé att få prata med någon professionell bara för att få ventilera och reda ut allt det jobbiga.

Lycka till :)

Svar på tråden Är det vanligt att börja bli nervös/nojjig/hjärtklappning 3 v innan vigseln?