• Mrs Egg

Tips på bra vigselförrättare i Sthlm???

Vi ska gifta oss i augusti nästa år och jag skulle nu vilja försöka komma i kontakt med vigselförrättare (borgerlig vigsel). Jag vet att det finns en lista med olika förrättare från Sthlms stadshus, men det är svårt att bara utgå från en lista med namn.

Jag skulle därför gärna vilja få massa bra tips på vigselförrättare som någon haft tidigare. Kanske varit på bröllop nyligen? Gift dig själv?? VIll ju ha en person som passar oss och känns avslappnad och personlig :)

Alla idéer tas tacksamt emot (och även om ni vet att någon inte är att rekommendera)

• Svar på tråden Tips på bra vigselförrättare i Sthlm???
  • Fröken T

Jag skulle precis ställa samma fråga! Så puffar upp tråden lite :)

• Sammet

undrar samma sak...att det ska vara så svårt att hitta nån....det trodde jag inte....riktigt dåliga sajter på det...
    kanske bröllopstorget kan skapa en sån framöver 

• skruttisOmuffis

Lite sent svar kanske....

Kan inte tipsa om någon annan än vår egna vigselförättare.
    Hon vigde min mamma och styvpappa och nu ska hon viga oss.

Helena Valentin är namnet.
    Hon är förövrigt en av de förättarna som de har på skansen.
    Hon är lite speciell, en varm person med många sprudlande idéer om hur man kan göra just sin vigselakt personlig och extra fin!

Jag tror att hon viger över hela storstockholm mot resersättning.

• Fröken T
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-04 23:35:05 följande:
    Lite sent svar kanske....

Kan inte tipsa om någon annan än vår egna vigselförättare.
    Hon vigde min mamma och styvpappa och nu ska hon viga oss.

Helena Valentin är namnet.
    Hon är förövrigt en av de förättarna som de har på skansen.
    Hon är lite speciell, en varm person med många sprudlande idéer om hur man kan göra just sin vigselakt personlig och extra fin!

Jag tror att hon viger över hela storstockholm mot resersättning.
    Tack för tips! Vet du om hon tar något extra betalt utöver resersättning?
  • skruttisOmuffis

Till oss sa hon att hon tar inte betalt utöver reseersättning Känns skönt för omväxlings skull då i princip allt och alla kostar kosingen när det gäller bröllop...

• skruttisOmuffis

Läste precis i en tidning.... Ingen vigselförättare får ta betalt, de får redan ett arvode per vigsel av länsstyrelsen. Däremot har de rätt till ersättning av brudparet för omkostnader för resa till och från vigselplats.

• Fröken T

Mailade Helena Valentin men hon va redan uppbokad vårt datum.
    Suck! Börjar bli riktigt trött på den här jakten. Antingen så svarar de inte alls, eller så är de uppbokade eller så kan de inte boka ännu för de inte vet sina semesterplaner.

• skruttisOmuffis
    Fröken T skrev 2011-02-07 14:58:12 följande:
    Mailade Helena Valentin men hon va redan uppbokad vårt datum.
    Suck! Börjar bli riktigt trött på den här jakten. Antingen så svarar de inte alls, eller så är de uppbokade eller så kan de inte boka ännu för de inte vet sina semesterplaner.
    Trist

Men du...gå in på denna sida. Ett pdf-dokument med alla vigselförättare i sthlms län.
    Hoppas du hittar någon...

www2.lansstyrelsen.se/stockholm/SiteCollectionDocuments/Gemensam/Sv/manniska-och-samhalle/vigsel/Vigselforrattare/Vigselforrattare%20110207.pdf
  • Fröken T
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-07 15:17:08 följande:
    Trist

Men du...gå in på denna sida. Ett pdf-dokument med alla vigselförättare i sthlms län.
    Hoppas du hittar någon...

www2.lansstyrelsen.se/stockholm/SiteCollectio...
    Tack, har redan googlat igenom den där listan :)
    Men nu verkar det som att jag har hittat någon. Håll tummarna!
  • skruttisOmuffis

Spännande! Ja, jag håller tummarna åt dig så länge då...

• skruttisOmuffis

Jag vill återigen påminna om att vigselförättare ej får ta betalt. De får redan sitt arvode per vigsel från länsstyrelsen. Dubbel lön med andra ord. Jag skulle verkligen inte vilja boka en vigselförättare som är så oseriös...

• vip
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-08 18:03:41 följande:
    Jag vill återigen påminna om att vigselförättare ej får ta betalt. De får redan sitt arvode per vigsel från länsstyrelsen. Dubbel lön med andra ord. Jag skulle verkligen inte vilja boka en vigselförättare som är så oseriös...
    En vigselförättare får 110:- för en vigsel och skall sedan på detta betala skatt.
    VF bokas ofta upp  i lång tid innan vigseln,skall ha samtal,träffa parterna,
     resa till vigseln,administration mm,hur kan man  kalla det oseriöst?!
  • skruttisOmuffis

Därför att man är medveten om sitt arvode när man tar på sig uppdraget. Om man är missnöjd ändå så är det med länsstyrelsen man får ta upp det. Det är mycket oseriöst att ta betalt svart av brudpar som oftast förmodligen inte ens vet om att så är fallet. Om en präst är missnöjd med sin lön, tycker du att det är rimligt att han/hon börjar ta betalt svart vid dop, bröllop och begravningar??

Svar på tråden Tips på bra vigselförrättare i Sthlm???