• Bridezilla11

MÅSTE man bjuda på mat?

Vi ska gifta oss i sommar, och nu har det kommit lite oväntade utgifter som gör att vi inte kommer kunna spara så mycket vi tänkt. Både jag och min BM vill ha ett bröllop i kyrkan med en ordentlig FEST efteråt. Trerättersmiddag i flera timmar känns inte riktigt som vi, om ni förstår vad jag menar.

Så nu undrar jag om någon har något förslag hur man kan göra med maten? Vi vill ju självklart bjuda på något så folk blir mätta, men ingenting speciellt. Kallskuret t.ex, vart hittar man sånt billigast?
    Ni får gärna ge förslag på en hel meny man kan ha att bjuda på.

Om inte detta med mat löser sig kommer vi få ställa in hela bröllopet, och det vill vi ju inte..

• Svar på tråden MÅSTE man bjuda på mat?
  • Jag han

buffè kan ni väl ha? Lite hemmagjord sådan?
    Kallskuret som du skrev, potatissallad, sallader, röror, bröd, pajer osv.
    Vi kommer ha det. Vi kommer nog också be om lite hjälp. Svägerskan ska baka bröd, och tror mamma hjälper till med lite annat så det inte blir så mycket att laga..

• Jag han

Jag han skrev 2010-11-24 11:11:59 följande:
    buffè kan ni väl ha? Lite hemmagjord sådan? Kallskuret som du skrev, potatissallad, sallader, röror, bröd, pajer osv. Vi kommer ha det. Vi kommer nog också be om lite hjälp. Svägerskan ska baka bröd, och tror mamma hjälper till med lite annat så det inte blir så mycket att laga..

pastasallader och bönsallader är också billigt och gott! :)  Behöver inte alls vara så dyrt. Viktigaste är att folk blir mätta och att det finns något för alla (allergiker osv) så har ni alla förutsättningar för en kanonfest.

• Semlorna

Buffe behöver inte bli så dyrt om man gör den själva. Vi räknar med 4500-5000 för 50 personer

Vi ska troligtvis ha:
    Tjälknöl med potatisgratäng
    Egengravad lax med fransk potatissallad alternativt bulgursallad
    Hamburgare eller liknande till barnen
    Blandade sallader (en med fetaost, en klassisk och en lite matigare)
    Bröd, tapenad, smör, ost

Sen egengjorda tårtor + kaffe

Under resten av kvällen finns godisbuffe med godis, frukt och kex + ost.

• LillieMae

Ni kan ju köra kuvertavgift oxå.
    Det behöver inte bli så dyrt för gästerna.

• Bridezilla11

Vi kommer ha 40 gäster totalt, och vi vill lägga max ett par tusenlappar på mat. Vi kan fixa catering genom en kompis, och det kommer gå på 4-5000:-

Men pastasallad lät som en jättebra idé! Att jag inte tänkt på det innan :) Buffe med pastasallad, hemmagjorda pajer och baguetter kanske kan vara något :) Eventuellt kallskuret och potatissallad också.

• Alorna

Hemgjord potatissallad på färskpotatis är supergott.
    Jag har ett gott recept om du vill ha :)

• Bridezilla11

Ja tack jättegärna! :)

• Alorna

Nu får du ju reglera mängden ingredienser efter hur många du ska göra för.

Potatissallad

Potatis      700 - 800g
    Purjolök    ca 10 cm
    Gurka       15 cm
    Majonäs    1dl
    Gräddfil     2dl
    Senap       2msk
    Salt          1krm
    Vitpeppar  ½krm

Koka potatisen nästan helt, man ska kunna sticka igenom en provsticka men potatisen ska inte vara helt mjuk.
    Skär purjolöken i tunna skivor och skär gurka i småbitar.
    Blanda majonäs, gräddfil, senap och kryddor och smaka av.
    Blanda ihop alla ingredienser med potatisen.
    Går jättebra att göra i förväg.

• Alorna

Måste tillägga att jag inte riktigt vet hur många personer det receptet är för :(

• Bridezilla11

Tack så jättemycket!! :) Det löser sig. Får testa att göra den någon gång, så får man se hur många det räcker till :)

• Joffan

bröd gör att det går åt mindre mat.

• Kattpoet

Gör du tjärlknöl, skär det tunnt blir det billigare än att  köpa  kallskuret.

• chimille

Finns ju otroligt många sätt att genomföra det på, som alla kommentarer ovan vittnar om :)
    När vi inte hade ekonomi för att genomföra en middag kände vi att vi inte skulle orka med att göra mat själv. Istället planerade vi för ett senare bröllop med bjudning kl 18 och enbart tårta att bjuda på, med efterföljande fest.

• Kattpoet

Och om  ni  känner någon som kan hjälpa till kan man ju alltid grilla, om det inte är eldnings förbud.

En grill med  fläskkottletter eller  fläskkarre, en grill med  grönt  och en grill med fisk, det brukar funka  och sedan en massa potatis sallad.

• JustMeAndMyLove

Varför inte köra på knytis med de som är närmaste släkten? Då sparar ni både tid och pengar :)

Vi kör kallskuret, potatis och sås plus lax och sås.

Sen på kvällen tänkte vi göra ganska billiga röror, skagen och tonfisk tex och hemmabakade baguetter. Det blir jäkligt billigt eftersom vi gör allt själva :) Och det är väldigt mättande!

Min mamma och pappa hade enbart tårta och kaffe, då hade de de sent på kvällen så alla åt innan de kom på fest. Funkade det med!

Svar på tråden MÅSTE man bjuda på mat?