Inlägg från: Maria Rebecca |Visa alla inlägg
  • Maria Rebecca

Ni som lagar maten själva till bröllopet

Hej
    Då jag jobbar som kallskänka och min blivande jobbar för HRF så vi kommer att göra allting själva med hjälp av vänner. Vi har gjort det rätt enkelt för oss, som jag ser det är det bättre att bjuda på enkel vällagad mat, än avancerad mat som t.ex. blir kall p.g.a serveringslogistik eller liknande.

Vi kommer ha en grillbuffé. Det serveras en stor sallads och tillbehörsbuffé som två servitriser ansvarar för. (Hålla undan, fylla på, vara allmänt behjälpliga.) Sedan kommer två kockar stå ute i trädgården och grilla kött. Men den biten skulle man lätt kunna byta ut mot en liten buffé av t.ex. kallskuret och småvarmt, (Kycklingklubbor, grillad fläskfilé o.s.v. sånt som är gott kallt/rumstempererat.)
    I.o.m. att vi har buffé hoppar vi förrätten och serverar istället lite mer och lite matigare tilltugg till välkomstskålen. Till efterrätt har vi tårtan. Vi bjuder på alkohol. Till middagen serveras vin. Vi kommer ställa fram vitt och rött tillsammans med en vattenkaraff med jämna mellanrum. Vill någon ha läsk eller öl hämtas det glasvis.
    Så har vi tänkt, det kanske inte alls är din stil men jag hoppas det kan hjälpa dig lite. Fråga gärna om det är något annat du klurar på, är i branschen och kan kanske ge lite tips och idéer. Lycka till!

• Maria Rebecca

p.s. Vi har ca. 120 gäster. D.s

• Maria Rebecca

moonlightgirl skrev 2010-11-24 14:57:25 följande:
    LillieMae: Ja det låter klokt det där med alkoholen, ska ta upp det med min darling så får vi se vad han säger.Maria Rebecca: får jag lov att fråga vad ska ni ha för matiga tilltugg till välkomstdrinken??Vad ska ni andra ha för välkomstdrink?? Jag funderar på mouserande precis som gelléhallon.Vi tänkte att om vi gör olika sorters kött som vi kan servera kall kan vi ha potatisgratäng som ska vara varm samt ha potatissallad och vanliga sallader till. Har en annan fundering också. Vet om en som har Catering och genom henne kan vi köpa exotisk planka för 100kr/person. Då ingår: Potatissallad,rostbiff, skinka, kalkonkött, grönsallad, mimosasallad, sommarsallad, rosenbröd, smör, 5-6 olika frukter och ostbricka. Ha ätit hennes exotiska planka förut och den är verkligen jätte god. Tror nästan inte att jag kan komma billigare undan med att laga maten själv. Vad säger du Maria Rebecca som har erfarenhet?Även om vi tar denna exotiska planka kommer vi att ha potatisgratäng för det vill vi ha.  =)

Hej, det låter klokt att ta plankan, och sen bara komplettera med det ni vill. 100 per näsa är vad det kostar, låter mycket skäligt och om ni dessutom kompletterar med något så matigt som potatissallad så kan ni lätt räkna bort några personer när ni beställer. Planka för 70 pers räcker säkerligen till 90 pers, om inte till 95.

Som tilltugg kommer vi dra fram det vanliga, salta pinnar och nötter, ev lite frukt.
    Dessutom kommer jag baka västerbotten paj i långpanna och skära ut dem i små fyrkanter som vi sedan garnerar med en gräddfilsröra med gräslök. Samma pajgrej kommer jag göra med spenat och fetaost fyllning. Som drink tänkte vi servera mousserande.

• Maria Rebecca

gelehallon skrev 2010-11-24 13:15:04 följande:
    Sladdade in av en slump!   Ungefär så ska vi också ha! De enda skillnaderna är; vi ska ha en kock bara, ca 60 gäster OCH en kall soppa som serveras i glas på fot strax efter välkomstdrinken. Den är tänkt att minglas med, inte intas sittande! Sen ska vi servera en kula citronsorbet till efterätt, innan tårtan..   Men om du är i branchen kanske du kan svara på hur mkt av varje kötträtt vi ska ha till ca 60 gäster... Vi ska ha fläsk- eller oxfilé (grillad), kycklingspett, hel grillad lax och varmrökt lax. Serveras med fyra olika potatis (ugnstekt, kokt, potatissallad med feta och gräddfil och potatissallad vinegrette). Samt sallader, såser, röror, småplock (oliver mm) och bröd. Jag hade tänkt räkna 100gram av varje sorts "kött"/person och är medveten om att det kan bli MYCKET... Men man är ju rädd att det inte ska räcka heller... Är jag helt ute och cyklar??    

Åh kall soppa låter riktigt fräscht, snyggt att servera den på fot när det är stående.:) 
    Jag tycker att du har helt rätt i hellre för mycket än för lite.
    Jag hade räknat på ca 80 gram /person. som regel vill alla gäster smaka på allt och tar då inte så mycket. Däremot skulle jag ta bort en kött sort och kanske en potatissort, för att bespara er lite, hellre ha mycket rester av en sak än en massa "snuttar." Men vill ni bjuda på allt så gör det, tror inte att gästerna klagar på en sådan meny direkt.

• Maria Rebecca

moonlightgirl skrev 2010-11-24 15:06:56 följande:
    Jag glömde säga att vi blir ca 90-95 st på bröllopet.Några av mina kollegor har anmält sig frivilligt att hjälpa till att ha koll på maten och sedan sköta disken.Jag kan föresten skicka med länken till hon som har catering som vi tänkt anlita.www.birgittasgodbitar.se/index.htmOm vi bestämmer oss för denna exotiska planka kanske vi inte behöver förrätt??Däremot har vi tänkt att ha pannacotta som efterrätt. Då kan vi vänta lite med tårta, kaffe och avec.

Just det, jag tror absolut att ni klarar er utan förrätt. Den verkade riktigt stor den där plankan.

• Maria Rebecca

moonlightgirl skrev 2010-11-24 20:13:49 följande:
      Tack snälla du för hjälpen. Jag har pratat med sambon och vi tar plankan och sedan kompleterar vi med potatisgratäng. Ja vi ska nog hoppa över förrätten men vi vill ha efterrätt så det blir pannacotta på vitchoklad och vi ska nog ha bär till det.Sen hade vi ju tänkt att ha olika sorters tårtor så att det kan passa alla. Vi åker nog inte till Tyskland för att köpa alkohol utan köper nog på systemet men sista ordet är ju inte sagt där ännu.  =)

Helt rätt att satsa på efterrätten. man måste ju prioritera. :) Vi ska till Tyskland, men det var inte helt självklart. Fördelen med systembolaget är ju att du får lämna tillbaka obrutna förpackningar om du får över. Vi tar Tyskland för att vi behöver rätt stora mängder öl (sprit hålls på ett minimum.) Båda sidor av släkten är öldrickare, österrikare och finnar, haha, nån som sa stereotyp. :)

• Maria Rebecca

ClaraH skrev 2010-11-25 12:43:53 följande:
    Är det någon som vet om det finns kylboxar att hyra någonstans i Stockholm? Känns som att det är lite problem med transporten av all mat hemifrån och till festlokalen.Sen har jag ett problem till som jag inte riktigt vet hur vi ska lösa. Vi har bara en ugn och ska värma potatisgratäng till 90 pers. Får göra det i omgångar på något sätt och varma på de första igen innan de åker ut till borden. Behöver också köks- och serveringspersonal, någon som har ett tips om det i Stockholm?

Är det en värmluftsugn eller vanlig ugn?

• Maria Rebecca

Maria Rebecca skrev 2010-11-27 09:44:46 följande:
      Är det en värmluftsugn eller vanlig ugn?

Menar naturligtvis varmluftsugn. :) P.s. Får du tag på stora plastlådor och eller hinkar kan du lägga ispåsar i botten, och sen maten ovanpå med plast emellan för att slippa frysskador.  Plastfilm eller lock gör att kylan håller för transport.

Svar på tråden Ni som lagar maten själva till bröllopet