Inlägg från: gelehallon |Visa alla inlägg
  • gelehallon

Ni som lagar maten själva till bröllopet

Maria Rebecca skrev 2010-11-24 12:14:12 följande:
    Hej Då jag jobbar som kallskänka och min blivande jobbar för HRF så vi kommer att göra allting själva med hjälp av vänner. Vi har gjort det rätt enkelt för oss, som jag ser det är det bättre att bjuda på enkel vällagad mat, än avancerad mat som t.ex. blir kall p.g.a serveringslogistik eller liknande.Vi kommer ha en grillbuffé. Det serveras en stor sallads och tillbehörsbuffé som två servitriser ansvarar för. (Hålla undan, fylla på, vara allmänt behjälpliga.) Sedan kommer två kockar stå ute i trädgården och grilla kött. Men den biten skulle man lätt kunna byta ut mot en liten buffé av t.ex. kallskuret och småvarmt, (Kycklingklubbor, grillad fläskfilé o.s.v. sånt som är gott kallt/rumstempererat.)I.o.m. att vi har buffé hoppar vi förrätten och serverar istället lite mer och lite matigare tilltugg till välkomstskålen. Till efterrätt har vi tårtan. Vi bjuder på alkohol. Till middagen serveras vin. Vi kommer ställa fram vitt och rött tillsammans med en vattenkaraff med jämna mellanrum. Vill någon ha läsk eller öl hämtas det glasvis. Så har vi tänkt, det kanske inte alls är din stil men jag hoppas det kan hjälpa dig lite. Fråga gärna om det är något annat du klurar på, är i branschen och kan kanske ge lite tips och idéer. Lycka till!
    Sladdade in av en slump!

Ungefär så ska vi också ha! De enda skillnaderna är; vi ska ha en kock bara, ca 60 gäster OCH en kall soppa som serveras i glas på fot strax efter välkomstdrinken. Den är tänkt att minglas med, inte intas sittande! Sen ska vi servera en kula citronsorbet till efterätt, innan tårtan..

Men om du är i branchen kanske du kan svara på hur mkt av varje kötträtt vi ska ha till ca 60 gäster... Vi ska ha fläsk- eller oxfilé (grillad), kycklingspett, hel grillad lax och varmrökt lax. Serveras med fyra olika potatis (ugnstekt, kokt, potatissallad med feta och gräddfil och potatissallad vinegrette). Samt sallader, såser, röror, småplock (oliver mm) och bröd.

Jag hade tänkt räkna 100gram av varje sorts "kött"/person och är medveten om att det kan bli MYCKET... Men man är ju rädd att det inte ska räcka heller... Är jag helt ute och cyklar??

• gelehallon

Ja just det!

Vi kommer ha ett väldigt alkosnålt bröllop.. Så det blir mousserande vin till välkomstdrink och alkofritt alternativ.

Sen blir det öl och vin till maten, sen är det stopp. Inge mer alkohol kommer serveras av den anledningen att vi vill ha en nykter tillställning.

Såå vi bjuder på det. Men skulle nog låta budgeten styra om jag skulle bjuda på det i baren eller inte. OM jag hade haft ett bröllop där man får dricka sig berusad.. Och så skulle jag inte bjuda på sprit, mer än möjligtvis avec till kaffet..

Svar på tråden Ni som lagar maten själva till bröllopet