Vi vill få till det festligt, men rätt billigt ändå. Tänker att folk skall minnas vår meny, eller i alla fall NÅGOT som kommer sticka ut, eller som har med just OSS att göra.
Folk kommer f ö att bli serverade vid borden.
(Men innan festen kommer vi bjuda typ 150-200 personer till hembygdsgård, där det serveras alkoholfri bål och tilltugg av olika slag. Typ smördeg med soltorkad tomat, eller mögelost på, som man rullat ihop, hackat och gräddat några minuter i ugn.)
Senare drar "bara" ca 110 viader till festen, i en annan lokal.
Vi kommer låta en hembakad orsatunnbrödskorg stå på varje tallrik. Fylld med en slags västkuströra som vi testat ihop, med räkor, crabbfisch, dill och citron i. (jag är från Orsa, Dalarna, och fästmannen från västkusten)
Dessutom kommer det stå Leksands(eller Mora)knäcke på borden, med en jättegod specialitét från Orsa det med, nämligen småost i små byttor.
Sen kommer vi bjuda på uppvärmd potatistårta (med dijonsenap, och lite parmesanost i) (SUPERgod!!!, OCH snygg) (egentligen godare kall, men fästmannen tyckte den ska vara varm, och någonting ska han väl få bestämma! )
Till detta blir det nog kallskuret kött. Vi kommer nog att dubbelmarienera Roslagsvildsvin (vi bor nu i Roslagen), och så kommer vi köpa den fantastiskt goda Väddöskinkan som tillverkas några mil härifrån.
Blir väl något slags salladsaktigt och kantarellsås till detta kanske.
Efterrätt blir en helt vanlig kladdkaka, med någon slags klick spritgrädde till. Kanske en hallonsås till också.
Vi kommer servera vitt vin till förrätten. En superbillig sort som finns i kartong, men som vi själva tycker smakar jättegott. Folk får säga vad de vill, men gott är den för det! Trots det pinsamt låga priset! (ja, ni märker ju att jag inte ens vågar tala om vilket det är! )
Till huvudrätten blir det rött vin. Också det i box, men upphällt i karaffer från ÖB.
Till efterrätten blir det bara te och kaffe. Vissa kanske saknar sprit, och avec, men vi kan ju inte tillfredställa alla. Vi har en hel del nykterister också bland dem som kommer, och det blir ju i alla fall en LITEN kompromiss i sammanhanget.
Alkoholfritt alternativ blir mammas flädersaft. Säkert inte det alla tycker är allra roligast, men vi håller hårt på att hålla vår budget.
Senare blir det tårta som vi kanske ber en vän göra.
Men kanske att vi ändå beställer vita prinsesstårtor. Det behöver inte bli så vansinnigt dyrt enligt folk här på torget. Och man kan doppa rosor i ägg och socker, och sen lägga som dekoration.
Kanske ska jag tillverka en egen cacetop, också. Av trolldeg eller något. Bara för att det skulle vara kul! Till tårtan bjuds det på bubbel. Också det blir den billig sort, men som vi tycker är jättegod!
Sen kan jag också sjävklart rekommendera att byta tjänster här på torget.
Eftersom jag skall sjunga på ett bröllop, skall jag i utbyte få hele tre personer som hjälper till under festen!