• moonlightgirl

Ni som lagar maten själva till bröllopet

Ni som lagar maten själva hur många gäster ska ni ha på erat bröllop?
    Vad ska ni laga för mat? Ska ni ha vanlig buffé eller buffé med förrätt innan, ska ni ha efterrätt eller hoppa vidare på tårtan direkt eller ska ni ha på något annat sätt??

Hur gör ni med alkohol??
    Jag är alldeles villrådig.
    Snälla hjälp mig.  =)

• Svar på tråden Ni som lagar maten själva till bröllopet
  • Maria Rebecca

gelehallon skrev 2010-11-24 13:15:04 följande:
    Sladdade in av en slump!   Ungefär så ska vi också ha! De enda skillnaderna är; vi ska ha en kock bara, ca 60 gäster OCH en kall soppa som serveras i glas på fot strax efter välkomstdrinken. Den är tänkt att minglas med, inte intas sittande! Sen ska vi servera en kula citronsorbet till efterätt, innan tårtan..   Men om du är i branchen kanske du kan svara på hur mkt av varje kötträtt vi ska ha till ca 60 gäster... Vi ska ha fläsk- eller oxfilé (grillad), kycklingspett, hel grillad lax och varmrökt lax. Serveras med fyra olika potatis (ugnstekt, kokt, potatissallad med feta och gräddfil och potatissallad vinegrette). Samt sallader, såser, röror, småplock (oliver mm) och bröd. Jag hade tänkt räkna 100gram av varje sorts "kött"/person och är medveten om att det kan bli MYCKET... Men man är ju rädd att det inte ska räcka heller... Är jag helt ute och cyklar??    

Åh kall soppa låter riktigt fräscht, snyggt att servera den på fot när det är stående.:) 
    Jag tycker att du har helt rätt i hellre för mycket än för lite.
    Jag hade räknat på ca 80 gram /person. som regel vill alla gäster smaka på allt och tar då inte så mycket. Däremot skulle jag ta bort en kött sort och kanske en potatissort, för att bespara er lite, hellre ha mycket rester av en sak än en massa "snuttar." Men vill ni bjuda på allt så gör det, tror inte att gästerna klagar på en sådan meny direkt.

• Maria Rebecca

moonlightgirl skrev 2010-11-24 15:06:56 följande:
    Jag glömde säga att vi blir ca 90-95 st på bröllopet.Några av mina kollegor har anmält sig frivilligt att hjälpa till att ha koll på maten och sedan sköta disken.Jag kan föresten skicka med länken till hon som har catering som vi tänkt anlita.www.birgittasgodbitar.se/index.htmOm vi bestämmer oss för denna exotiska planka kanske vi inte behöver förrätt??Däremot har vi tänkt att ha pannacotta som efterrätt. Då kan vi vänta lite med tårta, kaffe och avec.

Just det, jag tror absolut att ni klarar er utan förrätt. Den verkade riktigt stor den där plankan.

• moonlightgirl

Maria Rebecca skrev 2010-11-24 18:06:14 följande:
      Hej, det låter klokt att ta plankan, och sen bara komplettera med det ni vill. 100 per näsa är vad det kostar, låter mycket skäligt och om ni dessutom kompletterar med något så matigt som potatissallad så kan ni lätt räkna bort några personer när ni beställer. Planka för 70 pers räcker säkerligen till 90 pers, om inte till 95.Som tilltugg kommer vi dra fram det vanliga, salta pinnar och nötter, ev lite frukt.Dessutom kommer jag baka västerbotten paj i långpanna och skära ut dem i små fyrkanter som vi sedan garnerar med en gräddfilsröra med gräslök. Samma pajgrej kommer jag göra med spenat och fetaost fyllning. Som drink tänkte vi servera mousserande.

Tack snälla du för hjälpen. Jag har pratat med sambon och vi tar plankan och sedan kompleterar vi med potatisgratäng. Ja vi ska nog hoppa över förrätten men vi vill ha efterrätt så det blir pannacotta på vitchoklad och vi ska nog ha bär till det.
    Sen hade vi ju tänkt att ha olika sorters tårtor så att det kan passa alla.
    Vi åker nog inte till Tyskland för att köpa alkohol utan köper nog på systemet men sista ordet är ju inte sagt där ännu.  =)

• Moster Stina

Vi vill få till det festligt, men rätt billigt ändå. Tänker att folk skall minnas vår meny, eller i alla fall NÅGOT som kommer sticka ut, eller som har med just OSS att göra.
    Folk kommer f ö att bli serverade vid borden.

(Men innan festen kommer vi bjuda typ 150-200 personer till hembygdsgård, där det serveras alkoholfri bål och tilltugg av olika slag. Typ smördeg med soltorkad tomat, eller mögelost på, som man rullat ihop, hackat och gräddat några minuter i ugn.)

Senare drar "bara" ca 110 viader till festen, i en annan lokal.

Vi kommer låta en hembakad orsatunnbrödskorg stå på varje tallrik. Fylld med en slags västkuströra som vi testat ihop, med räkor, crabbfisch, dill och citron i. (jag är från Orsa, Dalarna, och fästmannen från västkusten)

Dessutom kommer det stå Leksands(eller Mora)knäcke på borden, med en jättegod specialitét från Orsa det med, nämligen småost i små byttor.

Sen kommer vi bjuda på uppvärmd potatistårta (med dijonsenap, och lite parmesanost i) (SUPERgod!!!, OCH snygg) (egentligen godare kall, men fästmannen tyckte den ska vara varm, och någonting ska han väl få bestämma!   )
    Till detta blir det nog kallskuret kött. Vi kommer nog att dubbelmarienera Roslagsvildsvin (vi bor nu i Roslagen), och så kommer vi köpa den fantastiskt goda Väddöskinkan som tillverkas några mil härifrån.
    Blir väl något slags salladsaktigt och kantarellsås till detta kanske.

Efterrätt blir en helt vanlig kladdkaka, med någon slags klick spritgrädde till. Kanske en hallonsås till också.

Vi kommer servera vitt vin till förrätten. En superbillig sort som finns i kartong, men som vi själva tycker smakar jättegott. Folk får säga vad de vill, men gott är den för det! Trots det pinsamt låga priset! (ja, ni märker ju att jag inte ens vågar tala om vilket det är! )

Till huvudrätten blir det rött vin. Också det i box, men upphällt i karaffer från ÖB.

Till efterrätten blir det bara te och kaffe. Vissa kanske saknar sprit, och avec, men vi kan ju inte tillfredställa alla. Vi har en hel del nykterister också bland dem som kommer, och det blir ju i alla fall en LITEN kompromiss i sammanhanget.
    Alkoholfritt alternativ blir mammas flädersaft. Säkert inte det alla tycker är allra roligast, men vi håller hårt på att hålla vår budget.

Senare blir det tårta som vi kanske ber en vän göra.
    Men kanske att vi ändå beställer vita prinsesstårtor. Det behöver inte bli så vansinnigt dyrt enligt folk här på torget. Och man kan doppa rosor i ägg och socker, och sen lägga som dekoration.
    Kanske ska jag tillverka en egen cacetop, också. Av trolldeg eller något. Bara för att det skulle vara kul! Till tårtan bjuds det på bubbel. Också det blir den billig sort, men som vi tycker är jättegod!

Sen kan jag också sjävklart rekommendera att byta tjänster här på torget.
    Eftersom jag skall sjunga på ett bröllop, skall jag i utbyte få hele tre personer som hjälper till under festen!

• Elei
    Moster Stina skrev 2010-11-24 20:34:18 följande:
    Vi vill få till det festligt, men rätt billigt ändå. Tänker att folk skall minnas vår meny, eller i alla fall NÅGOT som kommer sticka ut, eller som har med just OSS att göra.Folk kommer f ö att bli serverade vid borden.(Men innan festen kommer vi bjuda typ 150-200 personer till hembygdsgård, där det serveras alkoholfri bål och tilltugg av olika slag. Typ smördeg med soltorkad tomat, eller mögelost på, som man rullat ihop, hackat och gräddat några minuter i ugn.)Senare drar "bara" ca 110 viader till festen, i en annan lokal.Vi kommer låta en hembakad orsatunnbrödskorg stå på varje tallrik. Fylld med en slags västkuströra som vi testat ihop, med räkor, crabbfisch, dill och citron i. (jag är från Orsa, Dalarna, och fästmannen från västkusten)Dessutom kommer det stå Leksands(eller Mora)knäcke på borden, med en jättegod specialitét från Orsa det med, nämligen småost i små byttor.Sen kommer vi bjuda på uppvärmd potatistårta (med dijonsenap, och lite parmesanost i) (SUPERgod!!!, OCH snygg) (egentligen godare kall, men fästmannen tyckte den ska vara varm, och någonting ska han väl få bestämma!   )Till detta blir det nog kallskuret kött. Vi kommer nog att dubbelmarienera Roslagsvildsvin (vi bor nu i Roslagen), och så kommer vi köpa den fantastiskt goda Väddöskinkan som tillverkas några mil härifrån.Blir väl något slags salladsaktigt och kantarellsås till detta kanske.Efterrätt blir en helt vanlig kladdkaka, med någon slags klick spritgrädde till. Kanske en hallonsås till också.Vi kommer servera vitt vin till förrätten. En superbillig sort som finns i kartong, men som vi själva tycker smakar jättegott. Folk får säga vad de vill, men gott är den för det! Trots det pinsamt låga priset! (ja, ni märker ju att jag inte ens vågar tala om vilket det är! )Till huvudrätten blir det rött vin. Också det i box, men upphällt i karaffer från ÖB.Till efterrätten blir det bara te och kaffe. Vissa kanske saknar sprit, och avec, men vi kan ju inte tillfredställa alla. Vi har en hel del nykterister också bland dem som kommer, och det blir ju i alla fall en LITEN kompromiss i sammanhanget.Alkoholfritt alternativ blir mammas flädersaft. Säkert inte det alla tycker är allra roligast, men vi håller hårt på att hålla vår budget.Senare blir det tårta som vi kanske ber en vän göra.Men kanske att vi ändå beställer vita prinsesstårtor. Det behöver inte bli så vansinnigt dyrt enligt folk här på torget. Och man kan doppa rosor i ägg och socker, och sen lägga som dekoration.Kanske ska jag tillverka en egen cacetop, också. Av trolldeg eller något. Bara för att det skulle vara kul! Till tårtan bjuds det på bubbel. Också det blir den billig sort, men som vi tycker är jättegod!Sen kan jag också sjävklart rekommendera att byta tjänster här på torget.Eftersom jag skall sjunga på ett bröllop, skall jag i utbyte få hele tre personer som hjälper till under festen!
    låter fantastiskt gott och fint! OCH budgetvänligt, inte dåligt

*

nån som vet ungefär hur mycket kött per person man brukar beräkna?

• ClaraH

En normalportion är ungefär 150 gram, men är det fest så verkar ju folk äta mer och vi har en del ungdomar så jag räknar men 150 gram oxfilé (se min mat ovan) och 75 gram fisk + lite extra kött.

• Maria Rebecca

moonlightgirl skrev 2010-11-24 20:13:49 följande:
      Tack snälla du för hjälpen. Jag har pratat med sambon och vi tar plankan och sedan kompleterar vi med potatisgratäng. Ja vi ska nog hoppa över förrätten men vi vill ha efterrätt så det blir pannacotta på vitchoklad och vi ska nog ha bär till det.Sen hade vi ju tänkt att ha olika sorters tårtor så att det kan passa alla. Vi åker nog inte till Tyskland för att köpa alkohol utan köper nog på systemet men sista ordet är ju inte sagt där ännu.  =)

Helt rätt att satsa på efterrätten. man måste ju prioritera. :) Vi ska till Tyskland, men det var inte helt självklart. Fördelen med systembolaget är ju att du får lämna tillbaka obrutna förpackningar om du får över. Vi tar Tyskland för att vi behöver rätt stora mängder öl (sprit hålls på ett minimum.) Båda sidor av släkten är öldrickare, österrikare och finnar, haha, nån som sa stereotyp. :)

• Elei
    ClaraH skrev 2010-11-24 21:25:14 följande:
    En normalportion är ungefär 150 gram, men är det fest så verkar ju folk äta mer och vi har en del ungdomar så jag räknar men 150 gram oxfilé (se min mat ovan) och 75 gram fisk + lite extra kött.
    Då var jag inte helt ute och cyklade när jag tänkte 200 gram . När man har flera olika sorter så brukar ju folk vilja ta lite av varje så då lär det gå ut lite till, tänker jag. Tack för svaret!
  • Nali

Här blir det tårta först som jag gör själv, serveras först av anledningen att de som är tvungna att åka hem lite tidigare (mormor och morfar och kanske andra) ska få ta del av den direkt.

Efter det är det lite mingel och bål, sen räkcocktail vilket är enkelt att förbereda och hälla upp.

Rostbiff färdigbeställd och upphämtad precis innan från affären och så potatisgratäng som snabbt går att få in i ugnen med färdigskivad potatis som är förberedd dagen innan. Pepparrotscreme till, sallad, bröd.

Efterrätt blir mäktig/mustig chokladkaka, små kuber med lite grädde, kaffe med avec. Sist snacks och dricka under resternade delen av kvällen. Dricka inhandlas antagligen i Tyskland.

• Nali

Vi blir antagligen 23 vuxna och runt 20 barn. 150g per portion räknar vi med gällande rostbiffen. Barnen äter ju också lite mindre.

Svar på tråden Ni som lagar maten själva till bröllopet