• 20110820

Fotograf som inte är med i SFF - oseriös?

Vi har tecknat avtal med en fotograf i Sthlm (gifter oss 10 mil därifrån), allt kändes superbra när vi träffade honom och jag har egentligen inga farhågor. Tills jag börjar läsa fotograf-trådar här där vissa indikerar att en fotograf som inte är med i SFF (Svenska Fotograf Förbundet) inte är seriös.
    Jag sökte på vår fotograf och han är inte medlem. Men måste det betyda något?

• Svar på tråden Fotograf som inte är med i SFF - oseriös?
  • MKF

Nej, det behöver verkligen inte betyda att fotografen inte är seriös. Endast en liten andel av Sveriges alla fotografer är medlemmar i SFF. Gissningsvis är i princip endast yrkesfotografer (de som lever på sitt fotande) med i SFF. Inte heller alla av dem behöver vara med.

Sök ni er fotograf utifrån alla andra kriterier som hur bilderna ser ut, om ni trivs med fotografen, priser etc etc.

• Wille Jr

Vår fotograf var inte heller med. Jag frågade! Till svar fick jag! Många äldre fotografer är med! Många unga/nya tycker att hela konceptet är dåligt och att många hos just Sff är gamla och alldeles för tradiotionella!  Håller med! 

• rollei

Jag tror "problemet" tidigare har varit att SFF inte tagit in medlemmar som haft fotografering som deltidssyssla. En del "hobbyfotografer" har då blivit sura på SFF för att de nekats tillträde. När kunden sen frågar fotografen om denne är med i SFF kommer en rad ursäkter som vi ser i ovanstående inlägg.

• Digital Dreams

Många äldre yrkesfotografer har varit med sedan analogtiden och är idag rätt skrämda över den digitala explosion som blivit genom digitalkamerans och Photoshops tillkomst.
    Dom äldre fotograferna hade nästintill en monopolställning då det gällde "proffsfoton" tidigare då det var svårare/mer arbete att få till snygga foton.
    (filmrulle som skulle framkallas och rätt mycket manuellt arbete i mörkrummet)

Därför påstår många av dom att det är oseriöst att inte tex vara med i SFF, men det hela grundar sig i att dom ser ett hot mot sitt gamla hantverk och yrkeskår.

Dessutom är det också så att idag så väljer många fotografi som deltid eller hobbyverksamhet då det är svårt att livnära sig på yrket.
    Men många av dessa deltidare och hobbyverksamma fotografer är ofta skickligare än de gamla rävarna!

• lule

Det där är väldigt olika tror jag. Många av mina närmsta vänner är heltidsfotografer och det varierar om de är med eller ej. Det brukar variera inom vilken bransch man arbetar också, dokumentärt eller kommersiellt också så jag skulle nog inte säga att det per automatik är så att man är oseriös om man inte finns med. En av mina vänner har arbetat som fotograf i 15 år inom press och har heltidsanställning på tidning och gör frilansuppdrag, gör det henne oseriös för att hon inte är med?

Titta på tidigare verk och försök höra efter rekomendationer.

• Digital Dreams

Kollade på skoj på SFF om hur många fotografer som plåtar bröllop som är med i Umeå: 2st!!

Ehh, inte ens Atelje Sandro, som är ett riktigt känt namn inom detta är tydligen med!

Inte heller Studio GJ Lannér som också är kanda och väl anlitade bröllopsfotografer....

Alltså, om man ska lyssna "på vissa" så är dom oseriösa!
    Haha, nja, skulle inte tro det! 

• rollei

Lustigt, när jag tittar på Sandro så står det på deras hemsida att de är med i SFF.  

För de flesta fotografer är det stora fördelar att vara med i förbundet: man har gratis tillgång till en jurist, man kan försäkra sin utrustning billigare och det ordnas en massa kurser, osv.

• Digital Dreams

rollei skrev 2010-12-02 12:26:50 följande:
    Lustigt, när jag tittar på Sandro så står det på deras hemsida att de är med i SFF.   För de flesta fotografer är det stora fördelar att vara med i förbundet: man har gratis tillgång till en jurist, man kan försäkra sin utrustning billigare och det ordnas en massa kurser, osv.  

Men inte enligt SFF:s söksida! (falsk marknadsföring? Gått ur SFF och glömt ta bort det från sin hemsida? SFF har fel i sitt register?)

Hur som helst så visar denna länk vilka i Umeå (som ett exempel) som är med i SFF, varav två av dessa angett sig vara bröllopsfotografer:
    http://www.sfoto.se/fotografer/sok?keys=&title=&field_sff_portfolio_company_value=&field_sff_portfolio_location_value=ume%C3%A5&field_sff_portfolio_county_value_many_to_one=All&field_sff_portfolio_topics_value=All

• heyyou

Nej, så är det inte alls.

Tror många yngre inte ens bryr sig om det. 

Tex vår fotograf för lokaltidningen är inte med där.

Så det stämmer inte alls!

Gå på fotografens tidigare jobb, hur den är som person. Det är det viktiga.

• rollei

Digital Dreams: förmodligen beror det på att SFF för ett par månader sen gjorde om sin websajt och att alla medlemmar måste gå in och fylla i sina uppgifter igen. De flesta har nog inte hunnit uppdatera ännu.

Oavsett utbildning, medlemskap i föreningar och vad man har för utrustning är det till syvende och sist fotografens erfarenhet och skicklighet som räknas. Ett medlemskap i SFF är alltså ingen garanti för att man är en skicklig fotograf. Men det verkar som en del här tror att medlemskap i SFF vore någon nackdel men så är inte fallet.  

• Digital Dreams

rollei skrev 2010-12-02 16:48:18 följande:
    Digital Dreams: förmodligen beror det på att SFF för ett par månader sen gjorde om sin websajt och att alla medlemmar måste gå in och fylla i sina uppgifter igen. De flesta har nog inte hunnit uppdatera ännu. Oavsett utbildning, medlemskap i föreningar och vad man har för utrustning är det till syvende och sist fotografens erfarenhet och skicklighet som räknas. Ett medlemskap i SFF är alltså ingen garanti för att man är en skicklig fotograf. Men det verkar som en del här tror att medlemskap i SFF vore någon nackdel men så är inte fallet.    

Det är väl ingen som menar att det är någon nackdel att vara med i en branschförening, men däremot tror jag att en del fotografer överskattar betydelsen av att vara med....

Som sagt så är det inte alls oseriösa fotografer bara för att man inte är med i tex SFF, men vissa vill att man ska tro det efterssom det idag finns så otroligt många duktiga som har fotograferandet som hobby eller bisyssla, och som faktiskt i många fall är duktigare än vad den där SFF-anslutna proffsfotografen är!

• Bubo

SFF är ett förbund där alla professionella fotografer inte nödvändigtvis är medlemmar. SFF har mer än bara bröllopsfotografer som exempel pressfotografer. Att man är fotograf betyder inte att man kan fotografera allt. Det finns många olika slags fotografer. Sedan finns det några fotografiska organisationer som är mer inriktade på specifika områden. I dag är väl Svenska Fotogruppen den största när det gäller bröllop. Att vara med i ett förbund kan de flesta vara som har ett företag. En organisation har större krav på att medlemmarna är riktigt seriösa fotografer. Är inte fotografen med i något av detta så kanske man ska vara extra noga med att kolla upp fotografen ifråga.

• MKF

Fotoorganisationer är bra, men problemet idag är att få är medlemmar. Den största organisationen enligt Bubo, har ca 80-90 medlemmar. Det är långt, långt ifrån antalet yrkesfotografer som sysslar med bröllopsfoto. Jag hittar ingen från Östergötland t.ex.

Ett litet sidotillägg med. Tittar man på Svenska fotogruppens galleri - det ställe där man lägger ut sina absolut bästa bilder som reklam - blir jag rätt förvånad. Jag har sett många, många fotografer (såväl yrkes- som hobbyfotografer) med bilder som faller mig avsevärt mer i smaken. Men det är kanske olika för oss alla.

www.svenskafotogruppen.se/main.php

Svar på tråden Fotograf som inte är med i SFF - oseriös?