• Maria-79

Vad kostar tyg???

Hallå! Ni som syr era klänningar själva eller får de uppsydda, vad har ni betalat för tyget? Ska ev. ha Thai siden, vilket jag antar är ganska dyrt... Vad finns det för andra alternativ? Det beror förståss på om man ska ha långt släp och så men jag har ju ingen aning och är lite nyfiken! Tänkte kolla i en tygaffär på Drottningg. 80 i Sthlm, känner någon till den?

• Svar på tråden Vad kostar tyg???
  • septemberbrutta

Hejsan,
    om du syftar på Siden Carlsson så är det nog den butik som har störst utbud av sidentyger. Men som du säger så är det ganska dyrt. Ett alternativ kan vara att beställa tyg från Furulunds, du kan skicka efter tygprover först. Kolla deras hemsida
    www.furulundsmodetyger.se/index.jsp
    Lycka till,
    Septemberbruttan

• Sibella

Det finns billigare syntetvarianter av de flesta sidentyger.

Thaisiden (eller dupoin som är väldigt likt) finns i de flesta tygaffärer. Priset är beroende av kvalitet, men ibland tycker man gå efter vad du tycker är fint, inte vad som är "bättre" eller "sämre" kvalitet. Tänk på att ett tunnt tyg kan behöva mer/jraftigare foder för att inte bli genomskinligt.

Siden Carlson har jätteduktig personal som kan hjälpa dig välja, men ta även en titt på Simbra Siden (Upplandsgatan 23 i Stockholm) om det är just siden du vill ha.

• Blivande fru Sahlin

De vanligaste bredderna på tyg är 110 cm, 115cm, 140 cm och 150cm.
    Vet inte riktigt vad du menar exakt med thai siden men misstänker att det är taft du pratar om. Den är lite styvare och inte skinande glansig(om det förklarar saken...)
    Priserna varierar beroende på kvalitet. Simbra siden i stockholm har ett bra utbud samt ok kvalitet. Det går säkert att få tag på billigare än Simbra men då får du nog kompromissa med kvalitet.
    Om du ska väldigt mycket tyg kan Weinbergs i Stockholm vara bra. De är grossister men man kan även handla som privatperson. De är urtrevliga. Tänk bara på att deras priser är exkl moms. Det blir oxå billigare ju mer du köper. Har kanon kvalitet på alla tyger.
    Räkna med en bredd på 115cm och ca 100-200 kr/m. Drottninggatan är förmodligen Siden Carlsson. De säljer även på NK. Dyrt men hög kvalitet.
    Lycka till

• Sibella

Jösses, jag skriver som en kråka! *rodnar* Dupion skulle det vara, och det andra kan ni säkert gissa er till hur jag menar...

• Maria-79

Tack för era svar! Jag är ju ingen expert på tygen som ni märkte... "Min" sömmerska sa Thaisiden och visade ett lite styvare tyg... Hon rekomenderade Siden Carlsson. Är alltså Simbra lite billigare men lite sämre kvalitet? Oj oj, det var inte lätt det här! Kollade upp priser hos sömmerskan och hon skulle ta från 1500 till 4000 beroende på hur mycket jobb det är. Jag tyckte det lät ganska okej. Vad tycker ni? Det är väl inget annat en att åka till stan och kolla upp dessa ställen... Blivande fru Sahlin; Vart ligger Weinbergs? Är det någon som har tips på fler tygaffärer?

• Sibella

Nej nej. Simbra har absolut inte sämre kvalitet. De ligger nog lika i pris och kvalitet, fast Simbra har större urval på just siden. De är också grossister och om man har en firma att köpa in tyget på så kan man trolla bort momsen...

Det är inte lätt det där med tygtermerna, verkar vara rena vilda västerna ibland. Det som folk oftast brukar kalla för thaisiden är sådant med lite struktur på. Huvudsaken är att du väljer ett tyg som har samma fall som det sömmerskan visade dig, alltså lite styvt och "prassligt". Kolla efter thai, taft eller dupion i första hand och välj det du tycker är finast. Eller ta ett tygprov och visa för sömmerskan om du vill vara säker.

Men du, har du valt modell än? Eftersom hon inte vet hur mycket jobb det är menar jag? För vilket tyg som passar beror ju liksom på modellen... Annars verkar det vara ett bra pris tycker jag.

• 5 sept

Jag betalade ungefär 4000 för tyget och 3500 till sömmerskan för min klänning.

(minns inte vilken typ av sidan det är)

• Johanna = en lat kock

jag betalade 1200kr för 6 meter för ett dupiontyg - men då hade jag tur eftersom affären just då hade rea på just sidentyger - dock ej de vita (min klänning var silvergrå - förälskade mej i färgen och hade bestämt mej tdigare för att inte vara vit)

• Maria-79

Jo, jag har valt modell på ett ungefär... Såg en bild på en klänning men vill ha lite längre släp än vad det var på den. Det smartaste är nog att först prova några klänningar i någon affär för att se vad man passar i (har inte ens gjort det) och sedan ta tygprover från några tygaffärer och visa sömmerskan. De vet ju säkert i affären vilket tyg som passar min modell... Utefter det kan hon kanske säga hur mycket det kommer att kosta ungefär. Man ska väl kanske inte ha så bråttom utan först prova lite så man är säker på vad man vill ha! Men helst skulle jag vilja köpa tyg NU ju...

• Lotten

Sidentyg (thai/ dupion) kostar ca 230 kr/m på både SidenCarlson och Simbra siden. Båda håller en mycket hög kvalitet. Furulunds har billigare, liksom Olssons Stuvar (finns på Sveavägen i Sthlm). De har å andra sidan en något lägre kvalitet. Alla dessa har tyger som är ca 140 cm bredd.

Broderade tyger kostar självklart mer (500 kr/ m eller mer ) fast där behöver man kanske inte mer än en ca 50 cm till ett liv.

Tygåtgången varierar med tygetsbredd, klänningensmodell, längden på bruden och längden på släpet. Till en ärmlösklänning och med ett kort släp behövs ca 3-4 m + liv. Till detta tillkommer fodertyg och jag har inte riktigt koll på vad det kostar.

Hobby-sömmerskan har talat, hoppas att min input var till lite hjälp iallfall...

• Maria-79

Tack Lotten och ni andra! Jag vill ha en ärmlös klänning, lite bredare axelband, broderat liv, ett par meter släp! Jag är 172 lång, stl. 38. Det blir nog inte så fasligt dyrt ändå? Jag ska nog satsa på kvalité! Hi hi... Vad kul det ska bli!

• Sibella

Om du skall satsa på kvalité och inte behöver tokigt mycket tyg så finns det en dubbel dupion på Simbra som är HELT gudomlig. Samma tyg finns också broderat. Oj oj oj.

• Maria-79

Sibella; Dubbel Dupion... vad är det då? Jag har ju noll koll förstrå ni Vad kostar den då? Mycket mer än 230 kr metern vill jag nog inte lägga... förutom på det broderade då förståss!

• Keiko

Var ligger Weinbergs i Sthlm och har de ngn hemsida?

• Efvaa

Hallå alla sidenälskare, tänk på när ni köper siden i alla dess former att den kan vara blandad, be om ett par trådar och gör bränn provet!!!!! Elda försiktigt på tråden den skall bara bli till aska inget hårt alls vid änden INGET! och det skall lukta bränt hår!

• lovina

Hej!
    Jag kan rekommendera en billigare och en toppen bra sömmerska, min Mamma. Hon skulle högst ta 2000 kr för en brudklänning, och högst ta 500 kr för en tärnklänning kan även vara till hjälp med tyger, kvalite, pris.
    Kan det vara något?

• Maria-79

Hej Iovina! Någon annan kanske vill ha hjälp men jag har redan köpte en klänning! Hittade min dröm så jag struntade ju i det där med att sy...

• jettis

Hej alla ni som ska sy klänning i thaisiden!
    Det blir väldigt genomskinligt om man fodrar med vanligt foder, dessutom blir sömmarna lätt fula -man ser hela sömsmånen och sömmarna ser "uttöjda" ut, dvs man ser hålen från nålen (fattar ni vad jag menar?).
    Jag rekommenderar er att sy dubbelt. Ett lager vit bomullstyg och ett lager thaisiden - då blir sömmarna fina och klänningen blir inte genomskinlig!

Jettis

• Electric Lady

Jag håller inte med om sidencarlson. Var där härom dagen, och alla deras vita sidentyger var på 110 cm. De hade aldrig bredare, sa de.
    Det verkar svårt att få tag på festtyger på 140-150 cm, tyvärr eftersom min klänning kräver brett tyg

Svar på tråden Vad kostar tyg???