• Fårävvör

Italien (norra)

Någon som vart/ska till Italien på semester? Vi funderar på att åka dit på bröllopsresa men vet inte riktigt vart. Våran önskan är att vara borta ca 7-10 dagar, första halvan bo någonstans lugnt och koppla av med god mat efter bröllopet (inte sol och bad alltså). Kanske en vingård, slott etc där man kan göra lite utflykter ifrån? och sen åka vidare till en lite större stad, tex. Rom, Florens, Verona. Det där är bara en grovskiss, så om någon har något annat förslag, så lyssnar jag gärna! =)

Har ni några förslag på mysiga ställen i Italien att åka till? Vi gifter oss 28 maj och blir borta första veckan i juni ungefär. Har läst lite om Cinque Terre, men det verkar ha blivit så turistigt så jag tror vi hoppar över det. :-P

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-01 07:59
    Bara för att förtydliga lite: med "norra italien" menade jag egentligen norra halvan av Italien ner till Rom ca...
  • Svar på tråden Italien (norra)
  • Fini

Vi ska tågluffa och bland annat i Italien. Jag är galen i Italien så jag har varit där en del och i norr är jag förälskad i Venedig, så det kan jag verkligen rekomendera!! Rom ligger ju inte i norra Italien, men jag gillar verkligen den staden!

Men jag har ännu inte sett slott och vingårdar i bergen som du pratar om och det är en dröm för mig också.

Sen finns det OTROLIGA platser nere i söder också.... =)

• Fårävvör

Ok, låter härligt! Med norra italien tänkte jag mig typ norra halvan av Italien ner till Rom och det var mest för att vi nog vill till antingen Rom, Florens eller Verona. Efter att jag läste lite mer i går börjar jag luta åt Toscana :)

• jkbr

Lago di como! så underbart romantiskt! kolla det!  bellagio mm

• Fini

Ååh, Toscana vill jag också verkligen uppleva!!

Florens och Verona har jag inte varit i, men Rom är ju fantstiskt! ^^

• Thinkerbelle
    jkbr skrev 2010-12-01 14:22:31 följande:
    Lago di como! så underbart romantiskt! kolla det!  bellagio mm
    Kan bare holde med!

Har bodd i Onno (ved Lago di Como) to ganger, ca 10 minutter fra Bellagio! Heelt utrolig mysig. Hyr en bil og kör rundt sjöen, dra til Milano, ta en utflukt til Portofino og Cinque Terre. Det er bare ca 4 timer til Toscana også, så vi reiste på rundtur til vingårder, og besøkte også Firenze.

Ellers er Verona en veldig fin by, og også Venezia, men her er det utrolig mye turister, så hver sin smak:)

• Fårävvör

Tack så mycket för era svar, ska läsa på lite om de ställena! Hade inte riktigt insett att det var såpass korta avstånd!

• AR090704

Vi var i Venedig en vecka i somras och det var helt underbart :) Varmt och skönt, mycket sevärdheter och god mat. Sen kan man åka till ön Lido som ligger ca 30 min bort med bussbåt om man vill sola och bada i havet.

• Fårävvör
    AR090704 skrev 2010-12-02 19:24:07 följande:
    Vi var i Venedig en vecka i somras och det var helt underbart :) Varmt och skönt, mycket sevärdheter och god mat. Sen kan man åka till ön Lido som ligger ca 30 min bort med bussbåt om man vill sola och bada i havet.
    Venedig är faktiskt en av få ställen i Italien som jag faktiskt varit i (två gånger dessutom...)! Möjligt att sambon kan tänka sig att åka dit, men för mig känns det tyvärr inte bröllopsresa, eftersom ena gången jag var i Venedig var tillsammans med en stor skock andra ungar i en orkester, och vi bodde på just Lido Venedig är underbart, men jag tror vi ska ta och åka någon annanstans denna gången...
  • Mrir

Vi var i norra  italien i somras. Bodde i peschiera del garda på ett b&b http://www.sweet-house.it/ som var hur bra som helst! Supertrevliga och de pratar engelska. 

Peschiera är vackert och det ligger precis vid botten av gardasjön. Det går massa båtturer kors och tvärs på sjön till andra småstäder runt omkring, billigt ca 4-7 euro per person beroende på hur långt man skulle. Peschiera är f ö den billigaste staden att ex äta i. Vi var ute på restaurang och betalade som  mest 27 euro totalt (mat två pers, vin till maten, kaffe). 

Vill man åka tåg tar det ex 15 minuter till Verona. Vi åkte till Venedig också, och Milano. Funkar fint! 

Svar på tråden Italien (norra)