• Tinzi

Positivt resp. negativt m. utomhusbröllop!

Vill gärna höra vad ni tycker om era utomhusvigslar resp kyrkvigslar. Vill gärna ha ute men känns mer krångligt ?eller hur man kan ha med vigselförättare inne nånstans?

Eller kan man be att få slippa prat om gud vid vigsel i svenska kyrkan? (är ateister båda 2)

• Svar på tråden Positivt resp. negativt m. utomhusbröllop!
  • Mrir

Varför vill ni då gifta er i kyrkan? och nej, det går inte att "slippa" och det går inte att hoppa över psalmer heller. Det enda man kan påverka själv undervigseln är psalmval och bibeltext. 

• Tinzi
    Mrir skrev 2010-12-04 17:00:58 följande:
    Varför vill ni då gifta er i kyrkan? och nej, det går inte att "slippa" och det går inte att hoppa över psalmer heller. Det enda man kan påverka själv undervigseln är psalmval och bibeltext. 
     För att det är praktiskt & traditionellt! psalmer gillar jag, men vill inte att vi skall viga os si guds namn om jag inte tror på någon gud, sen älskar jag kyrkor de är otrligt vackra, men det är en annan femma.
  • elisabettan

Om ni är ateister antar jag att ni lämnat Svenska kyrkan, och då får ni inte vigas kyrkligt heller.

• Tinzi
    elisabettan skrev 2010-12-04 22:06:35 följande:
    Om ni är ateister antar jag att ni lämnat Svenska kyrkan, och då får ni inte vigas kyrkligt heller.
    Nej vi har inte lämnat svenska kyrkan...finns nog många som inte tror på gud/gudar som ändå är kvar i svenska kyrkan...
  • ClaraH

Vi har valt att gifta oss borgerligt. Jag håller med om att det är ett problem med lokal då eftersom det inte finns ett självklart inomhusalternativ. De flesta rådhuslokalen är för små för att alla gäster ska få plats även om det kan finnas i vissa kommuner. Vi kommer att gifta oss utomhus men har ett back up alternativ vid regn. Vi kommer faktiskt att gifta oss i trädgården på ett café.

Håller också med om att kyrkorummet är mycket vackert men vi vill inte gifta oss där av icke religiösa skäl. Fördelen med en borgerlig vigsel är som jag ser det att man kan med undantag av några få rader utforma den ptecis som man vill.

• vinterbrud81

Vi ska ha borgerlig vigsel utomhus. Vi har tänkt hålla den i anknytning till festlokalen, och om det är pissväder den dagen så håller vi helt enkelt vigseln inne i festlokalen. Vi gifter oss i november 2011 så det är ju stor risk att det är snöstrom eller regn, men vi har tänkt ta den risken.
    Kändes inte alls krångligt, har hittat en vigselförrättare som är jättetrevlig och hon är gärna med på lite annorlunda grejer. Vi får bestämma hela vigseln själva. Det enda hon måste göra är att ställa frågan, om vi vill ha varann som make/maka, för att vigseln ska vara giltig.

• S2011

tror nog att ni kan hitta en vacker lokal eller ett utomhusalternativ som passar er bättre än kyrkan med tanke på era känslor inför religionsutövningen. en vigsel i kyrkan är en gudstjänst och då ingår liksom "gudspratet". det ingår psalmer och bibeltexter och själva tanken med den kyrkliga vigselakten (som jag uppfattat det) är att vigas med guds välsignelse. ritualet är också utformat med vissa obligatorier. om man inte kan förlika sig med det kyrkliga ritualet så tycker jag inte att man ska se kyrklig vigsel som ett fullgott alternativ - det finns andra vägar att gå.

• Emblas Mamma

Det finns ju andra vackra lokaler som man säkert kan gifta sig i annars!

Ha ett utomhusbröllop och en vacker lokal som alternativ till dåligt väder!:)

Själv tycker jag det är fult att gifta sig i kyrkan om man inte bryr sig ett strunt om deras seder och ritualer.

• lolloo

Ska sj gifta mig nu i dec.Utomhus om det inte e för j-ligt väder då blir det på rådhuset.... Men helst vill man ju vara ute..rådhus lokalerna e ju inget att hurra för. Men det e ju som det e när man inte tror på gud.

• Wintercandles

Förstår inte alls varför ni ska gifta er i kyrkan om ni är ateister. Jag och min blivande är inte troende eller med i svenska kyrkan. Men har valt en officant från humanisterna. Då får man själv välja upplägget tillsammans med officianten så som musik, dikter löften osv. Vi har bokat ett slott/palats, där hålls både ceremonin samt festen.

• Wintercandles

Vill bara lägga till att det blir så vackert man gör det. Varje persons enskilda tro ska inte göra att ceremonin blir bättre eller sämre.
    Man får dock vara lite mer "fyndig" som icke religiös.

• Burre Präst
    Tinzi skrev 2010-12-04 16:48:07 följande:
    Vill gärna höra vad ni tycker om era utomhusvigslar resp kyrkvigslar. Vill gärna ha ute men känns mer krångligt ?eller hur man kan ha med vigselförättare inne nånstans?   Eller kan man be att få slippa prat om gud vid vigsel i svenska kyrkan? (är ateister båda 2)
    Utomhusviglsar är i regel lite krångligare att ordna med eftersom man själv måste ordna med sittplatser, dekorationer etc. För att inte tala om vädret, som jag sagt förut bor vi i en klimatzon där det oavsett tid på året kan vara 10C, regn och blåst. Med andra ord: Se till att ha en plan B

Det går inte att slippa prat om Gud i en vigsel i Svenak Kyrkan, vigsel i Svenska Kyrkan är en gudstjänst och bör behandlas som sådan. Å andra sidan är det heller inga krav på att ni själva skall vara troende och ni lovar inte Gud något, löftena avges till varandra med präst, församling och Gud som vittnen. Väljer man en kyrklig vigsel anser jag det dock vara ett minimikrav att man ska respektera den tro kyrkan står för även om man inte delar den.

Svar på tråden Positivt resp. negativt m. utomhusbröllop!