• sjuttiosexa

Svärmor!

Jag har en mkt gullig svärmor på många sätt men nu går hon mig på nerverna & hon lyssnar inte när jag bestämt säger NEJ till hennes påhitt!!!

Hon fixar våran bröllopsmiddag & det tycker jag är jätte gulligt. Jag har sagt att jag vill ha fläskfile & potatisgratäng. Hon vill göra en trerättersmiddag & det är fine för mig(hon bjuder på det + dryck till maten) jag tycker det räcker med förrätt, varmrätt & tårta men hon envisas med att det ska vara efterrätt & tårta efteråt till kaffet(känns överflödigt enligt mig men det lyssnar hon inte på).

Jag har berättat för henne att jag tänker hyra klänning(då blev hon lite sur, för den ska köpas för att det är ett minne för livet & att mina töser kanske vill ha den när & om de gifter sig) det är ett minne för mig hela livet även om klänningen är hyrd!!!

Jag vill att de har tända tomtebloss när vi kommer ut ur kyrkan eftersom det trots allt är nyår & vi har vigseln kl 16,30, men nej då ska hon kasta fågelfrön på oss för att ris är förbjudet i vissa kyrkor...respektera gärna min önskan. Jag ångrar mig lite att vi involverade henne i det här..hon gör mig galen.

När hon sa att hon skulle filma hela vår vigsel akt då höll jag på att flyga i taket....jag vill INTE bli filmad...men det kunde hon inte förstå. Jag är rädd för att vi blir ovänner före bröllopet, efter lr om hon ändå filmar oss. Ingen av våra vänner vet om att vi ska gifta oss så därför var jag bara tvungen att få delge mina vänner här om min svärmor!!!

Gôbben min tycker det här är nåt att hetsa upp sig för, det är bara låta morsan styra & ställa så hon blir nöjd....men det är väl vi som ska vara nöjda på vår bröllopsdag lr? Skriv gärna åsikter om ni  oxå har nån besvärlig svärmor som vill väl!

Inte ens min mamma lr pappa lägger sig för att de vet hur o vad jag vill ha. Det är så enkelt & skönt när de accepterar fastän de kanske inte håller med mig men de sätter sig inte emot iaf & gör saker jag absolut inte vill!!

• Svar på tråden Svärmor!
  • Sörön10

Oj då.. Här tycker jag svärmor måste backa lite, helt klart! Och att det kanske inte är DIN sak att säga det utan din karls. Fast först måste ni nog sätta er ner och bestämma er hur NI vill ha det, inte bara DU, sas. 

Förklara för din karl hur viktigt vissa saker är för dig, så kanske han fattar att det itne är ok att hans mamma bestämmer det, trots att han kanske inte bryr sig om just den saken!

Vi hade tur! Våra svärmödrar höll sig i skinnet, men hjälpte till med allt de blev tillfrågade att göra. 

Man är ju (bara) två om att bestämma hur bröllopet ska se ut, men ofta glöms mannen bort lite... De kan också ha en seg startsträcka! Har jag hört. Vissa fattar inte att de ska gifta sig förrän nån månad innan! =) Har jag hört alltså!

• förlovadflicka

Naturligtvis ska du få bestämma hur du vill ha det men akta dig bara så du inte sätter dig emot hennes idéer bara för att... Tycker de lät rätt vettiga... Men det är så klart du som ska bestämma. :)

• sjuttiosexa

Jag har suttit o diskuterat med min blivande men han tycker inte det är så farligt...där kommer vi ingen vart med det!

Klart att hon har vettiga ideer oxå men när jag tydligt har sagt innan hur jag vill ha det så kan hon ändå inte bara backa & respektera det.

Börjar bli ånger på detta bröllop..........igen, men som tur är det inte lång tid kvar.

• Josse770

Min svärmor har också ideér långt från mina, sen hjälper det inte att min sambo inte vågar säga till henne att det ska vara som vi vill ha det och inte som hon vill ha det.

Mitt tips är att välja ut vissa saker och stå på sig, som t.ex tomteblossen kanske du får ge med dig för tillfället men stå på dig om filmningen, sen kan man ju alltid kämpa för tomtebloss vid ett senare tillfälle :)

men dela upp kamperna så att det inte blir några sårade känslor.

• Jessika81

Skönt med ett så balanserat inlägg om svärmorsproblem. Men jag förstår att det är påfrestande, även om jag också gillar svärmors idé med efterrätten och tårtan. Fågelfrön, nja, haha ;) Du kan väl ge uppdraget med tomteblossen till någon kompis? Så kan hon få kasta sina fågelfrön, det märks kanske inte så mycket om alla andra har tomtebloss? När det gäller videofilmningen tycker jag du har rätt att säga ifrån på skarpen, vill man inte bli filmad i kyrkan ska man slippa. Prästen kanske kan säga det före ingångsmarschen att det är videoförbud?

• Krystal

Jessika81 skrev 2010-12-06 11:43:37 följande:
    När det gäller videofilmningen tycker jag du har rätt att säga ifrån på skarpen, vill man inte bli filmad i kyrkan ska man slippa. Prästen kanske kan säga det före ingångsmarschen att det är videoförbud?

Det tycker jag han/hon kan säga. Var på ett bröllop för några år sedan och då sa prästen att brudparet inte ville att vi skulle fotografera under vigseln, att vi skulle få chans till det ute på trappan...

• Lanin

Jag känner helt igen det du går igenom till viss del. Min svärmor är helt underbar och hjälper till med allt man frågar om men hon har också väldigt mycket egna idéer som hon tycker att vi ska följa, (ex hur min klänning ska se ut). Min m2b tycker inte heller att det är något konstigt och har svårt att säga till henne. Så jag satte mig ner med honom och förklarade noga vad jag kände och att det faktiskt är vi som ska gifta oss och inte hon. Det funkade för mig, så jag vet inte du kanske måste berätta för din blivande hur viktigt detta är för dig och vad du verkligen känner så att han förstår och kan prata med sin mamma. För det är ju dig han ska gifta sig med :) Men det viktiga som jag har lärt mig är att våga stå på dig och säga ifrån.

• sjuttiosexa

Om ni bara visste hur många gånger jag har berättat för honom & henne om hur jag känner det. Jag har min vilja & känner att hon inte respekterar det jag säger, att hon inte behöver ta det på allvar.
    Jag har gjort upp med min mamma att hon ska dela ut tomtebloss & se till att de blir tända...alla får en liten påse med fågelfrö som de ska kasta på oss....känns helt normalt! Nooooot.

Verkar bara vara jag som retar mig på svärmor så jag får väl låta henne hållas! Tur att det bara är 25 (snart 24) dar kvar.

• Sebastiána

Det där med fågelfrö... om kyrkan inte vill att man kastar ris beror det troligtvis på att det blir stökigt och att det lockar till sig skadedjur. Fågelfrö är ju inte bättre. Är det verkligen OK att kasta fågelfrö för kyrkan? Har ni kollat det?

• Sebastiána

...och det där med tomtebloss låter som en riktig toppenidé!!!

Svar på tråden Svärmor!