• amorvincitomnia87

Matbudget?!

Vårt största bekymmer är hur vi ska lösa maten! Vi har en snål budget och 84 gäster, vilket gör att maten måste kosta så lite som möjligt!

Vi har hört med ett storkök som kan göra potatisgratäng för 15kr/person, då får man det levererat i värmeskåp.
    Om vi väljer detta alternativ, vad ska vi då ha till? Funderade på kyckling, men det kanske blir dyrt? Vad ska man ha för sallad?

Hur gör ni med mat? Har ni några smarta lågbudget-tips??

• Svar på tråden Matbudget?!
  • Semlorna

Tjälknöl serveras kall och kan göras i förväg. Vi ska också egengrava lax och ha fetaostsallad och även ett matigare salladsalternativ med potatis eller bulgur i för dom som inte vill ha potatisgratäng.

Vi räknar med att få en kostnad på 5000 för 45 personer men då ingår fruktbuffe och all mat i det.

• Piiiip

Gör potatisgratängen själv, för max 3 kr/portionen.

Köp möjligvis in färdigt kött istället.

Servera med sallad, sås och bröd till. Det drygar ut och folk tar mindre kött som är dyrt.

• amorvincitomnia87

Har tyvärr ingen möjlighet att värma potatisgratäng till 84 gäster. Det finns endast en vanlig ugn där.. Annars hade det självklart vart det bästa!

• Kattpoet

Om ni kan värma maten  kanske ni ska göra en kall buffet istället??

Ni kan ha en grön pasta sallad med kallskuret till eller göra en god smörgåsbuffet, där  du har gott  bröd, flera olika sorters bröd, olika sorters ost, kall skuret,  grönsaker, köttbullar och sådant.

• ClaraH

Jag kan rekommendera detta recept, som man serverar kallt. Jättegott! Jag har gjort det med fläskfilé också, det brukar inte vara så dyrt. http://www.ica.se/recept?recipeid=338688

Jag brukar ha potatisgratäng till. En sallad till är också trevligt. Ni kan baka bröd för att fylla ut.

Till efterrätt kanske ni kan ha kladdtårtor.

Jag ska laga all mat till bröllopsfesten. Men vi kanske inte riktigt har lika snål budget som ni, men att laga själv sparar väldigt mycket pengar ändå. Jag ska göra ovanstående recept, men med fläskfilé, plus förrätt och efterrätt och tårta. Har bloggat om både förrätt och efterrätt.

Har ni tänkt ha någon förrätt och efterrätt?

• Piiiip

Om det är sommar funkar ju det md kall mat.

T.ex .olika potatissallader, kallskuret kött, och kycklilng, goda såser, röror och sallader.

Om ni vill lyxa till det kan ni ju då värma en eller två kötträtter på plåtar i den ugn ni har och en sås på spisen. Så finns det något varmt.

• Emblas Mamma

Jag tycker att storköket låter toppen ändå! Dom har säkert god mat :)
    Ni kan ju provsmaka lite där..

Annars om det är i sommaren så kan ni ju göra som ovanstående säger med kall mat! Många av våra stora kalas innehåller mest kall mat och det uppskattas verkligen ! :)

Vi har bjudit 80 personer och kommer laga maten själva på ett storkök och sen frakta det till lokalen på något sätt.
    Men 15kr/portion tycker jag låter billigt och bra! :)

• turbovampyria

Vi kommer att ha ca 70 pers på middagen och laga maten själva. Vi ska servera kallskuret, potatissallad, sallad, bröd. Detta går på strax under 3000kr. Vi ska ha 3 sorters kött. Fast funderar själv på att lägga till något förrättsaktigt. Men vet inte riktigt vad än.

• TheD

Vår matbudget....eller snarae vi kommer ha en buffé som går på 189:- per person som det är nu (billigare är ju inte fel men vi ska träffa kocken senare och gå igenom den meny han har satt ihop och göra ev. ändringar - byta ut osv)

Som det är nu kommer maten kosta drygt 10.000:- Så vi är nöjda med det.

Svar på tråden Matbudget?!