• vikingdotter

Tips på mousserande??

Nästa helg bär det av till Tyskland för inköp av drycker men jag vet ännu inte vad vi ska ha för mousserande/champagne?? Är det någon som har något tips? Allt är tacksamt!!

• Svar på tråden Tips på mousserande??
  • Moemoe

Jag gillar Jacobs Creek mosserande, det kostar 99 kronor på systemet, så det är väl kanske ännu billigare i Tyskland :) Hoppas ni hittar något gott!

• SnartFruSir

Jag gillar Asti Martini (finns även Asti Cinzano men är lite sötare). Det är väldigt lättdrucket men det beror ju på vad ni är ute efter. Det kostar 69 kr på systemet. När jag var i tyskland fick man dock provsmaka, så om ni funderar mellan några olika alternativ så kan ni alltid fråga om ni får smaka.. Lycka till!

• ClaraH

Chapel Hill är ett prisvär mousserat vint, torrare än Asti cinzano som är ganska sött. Vi tänkte skåla i Dopff Brut.

• Sebastiána

Vi ska ha någon Cava. Det gillar vi.

Vi kommer inte att handla vin i Tyskland. Det är sällan prisvärt. Ölen och spriten (likörer osv) kommer vi att köpa där dock.

• Oberon

Lindemans är ett kanonmousserande som bara finns i beställningssortimentet på systemet, men om det går att få tag på i Tyskland desto bättre!

En annan hit är en Italiensk prosecco, Valdobiadenne heter den. Kanongod!

• Algot 30 juli

Jag röstar på Cava! Mums!

• ClaraH

Cava är inte ett märke utan ett distrikt i Spanien. De finns många olika sorter. Tänker du på någon särskild?

• Algot 30 juli

Codorníu  (nr 7735) 69 kr flaskan.
    Lättdrucket utan att vara för sött. Har druckit det till förrätten på nyår och så hade vi det och skålade i när vi hade namngivningskalas för vår son.

• ClaraH
    Algot 30 juli skrev 2011-01-05 23:01:10 följande:
    Codorníu  (nr 7735) 69 kr flaskan.
    Lättdrucket utan att vara för sött. Har druckit det till förrätten på nyår och så hade vi det och skålade i när vi hade namngivningskalas för vår son.
    Ja, den är god. Själva tänkte vi nu provsmaka Greisweiler Monopole. Läste en recenssion till nyår som rekomenderade den som ett budgetalternativ. Kommer inte ihåg exakt pris, men det ligger runt hundringen. Detta är ett franskt mousserat.
  • Algot 30 juli
    ClaraH skrev 2011-01-05 23:11:15 följande:
    Ja, den är god. Själva tänkte vi nu provsmaka Greisweiler Monopole. Läste en recenssion till nyår som rekomenderade den som ett budgetalternativ. Kommer inte ihåg exakt pris, men det ligger runt hundringen. Detta är ett franskt mousserat.
    Låter spännande! Värt att testa nån gång! Vi ska ha bröllopsfesten på en restaurang så vi kanske inte kan påverka så där jättemycket vad de ska köpa en men man kan ju försöka
  • Fossing77

vi testade lindemanns till nyår nu... riktigt god faktiskt :) brut 25 tror jag den heter

• MissWildcat

för vår del blir det asti cinzano eftersom vi ska ha sommar bröllop,och vi båda tycker champagne e botten äckligt

• Lindahl

Asti cinzano använde vi som dessertvin till efterrätten efter tips från serveringspersonalen....blev himla gott...
    Vi gifte oss nu på nyårsafton och min man är inte alls förtjust i det här med mousserat alls men i somras fick han smaka ett mousserande som han faktiskt tyckte om, köpt på systemet här hemma och inte heller fasligt dyrt.
    art nr: 12085-01, heter wild strawberry tor det kostade 69 eller 79:-
    Väldigt prisvärt och väldigt gott...

Svar på tråden Tips på mousserande??