• Frilledille

Kan det vara fel karat som är angivet i ringen?

Jag har köpt min vigselring utomlands och i ringen står det "750" vilket betyder att ringen ska vara 18k vitt guld. Det står även 18k på det kvitto jag fick med mig. Men idag var jag in till en mycket snorkig herre på östermalm som knappt ville göra en muntlig värdering av min ring då han tyckte att det var "småpotatis" men hur som helst.. Han sa att han kunde se att ringen bara var 14k.
    Är det någon som vet om man kan se det med blotta ögat bara genom att titta på en ring?
    Han värderade den dock till mer än vad jag köpte den för vilket så klart var positivt, men jag vill ju att min ring ska vara 18k eftersom det var det jag betalade för.
    Jag funderar på att lämna in den på t ex Smycka för att få en riktig värdering - eller har ni andra förslag på ställen där man kan lämna in. På Smycka skulle det kosta 375kr.

• Svar på tråden Kan det vara fel karat som är angivet i ringen?
  • Västvind

14k har jag hört kan vara lite mer silvervitt och lättare i jämförelse med 18k pga skillnad i legeringen dvs 75% alt 58% guld.
    Det där med stämpel är svårt men krasst sett skulle en oärlig person som har en sådan stäpel kunna stäpla vad den ville.
    Om du är orolig för karaten gå till en pantbank och fråga om de kan göra ett guldtest med kungsvatten

Slog nog rekord i förkortningar i den första meningen  

• Etheleglin

Det går enkelt att testa vilket karathalt guldet har om du går in till någon som handlar med guld. Behövs ingen värdering för det.

• Frilledille

nu har jag lämnat in den för värdering och förväntas få tillbaka den om ca 1½ vecka. Ska bli spännande att höra.

• JustMeAndMyLove

Jag hade en ring som det stod 18k i men det visade sig vara 14, även den köpt utomlands :/
    De sa även att guldet var av dålig kvalite (?) Men det var väldans många år sen så jag mins inte riktigt hur jag gjorde, tror jag gav den till pappa då det var en klackring. 

• Frilledille

Nu har jag fått ringarna värderade och måste säga att jag både blev besviken och nöjd.

Den ena ringen skulle vara 18k guld och stenarna vara på 0.25 carat och inhandlades för 3000kr
    Den är 18k guld men stenarna var tyvärr bara på 0.21 carat. Nyvärde: 6 900 kr

Den andra ringen skulle vara 18k guld och stenarna skulle vara på 0.40 carat och inhandlades för 3400kr.
    Den är 18k guld men stenarna är tyvärr bara på 0.30 carat. Nyvärde: 12 400 kr

Totalt betalade jag alltså 6400kr för ringarna men dom är värda 19 300kr, så jag är nöjd ändå =) =) =) =)

• majflicka

Satt och blev orolig för din skull så skönt att höra!:) Blev det Smycka som gjorde värderingen? Också köpt en ring i utlandet som jag ska lämna in för värdering. Är inte så orolig dock då vänner köpt smycken där tidigare och de alltid hållt måtten men vore ändå tråkigt om precis min ring inte stämde med det som utlovats Flört Har dock internationellt certifikat ang själva diamanten

• Frilledille
    majflicka skrev 2011-02-21 09:40:47 följande:
    Satt och blev orolig för din skull så skönt att höra!:) Blev det Smycka som gjorde värderingen? Också köpt en ring i utlandet som jag ska lämna in för värdering. Är inte så orolig dock då vänner köpt smycken där tidigare och de alltid hållt måtten men vore ändå tråkigt om precis min ring inte stämde med det som utlovats Flört Har dock internationellt certifikat ang själva diamanten
    japp hos Smycka
    underbar service
Svar på tråden Kan det vara fel karat som är angivet i ringen?