• Enja

Hur ska jag göra?

För en tid sedan så bjöd jag en klasskompis på vårt bröllop (studerar på universietet). Hon har varit en av dom som jag umgåtts mest med under den tid vi har studerat tillsammans. Vi är väldigt olika men har ändå passat ganska bra ihop.

Nu är det så att hon har blivit väldigt konstig. Jag vet att hon mår dåligt men man kan inte göra vad som helst ändå.
    Hon struntar i alla runt omkring henne, hon har varit otrevlig, bla. mot mig och min fästman och hon kan inte släppa saker, dvs. hon ältar på och ska prata och prata tilla man inte står ut längre. Hon vet vad jag tycker om att hon har varit otrevlig och att hon ältar. Men jag har faktiskt ingen lust att vara kompis med henne just nu. Vi slutar dessutom den kurs som vi har läst tillsammans nu i höst och kommer att gå olika kurser sedan vilket innebär att vi förmodligen inte kommer att träffas så mycket.

Mitt problem är att jag inte längre vill att hon ska komma på bröllopet för hur hon har betett sig. jag har tagit avstånd från henne och inte pratat med henne som jag brukar. Men hur gör jag? jag har ju redan bjudit henne! Kan man oinbjuda någon?

Jag har sådana problem med detta och vi måste snart skicka ut inbjudningarna. Snälla ge mig råd!

• Svar på tråden Hur ska jag göra?
  • förlovadflicka

Åh nej, vad jobbigt :S
    Alltså, om du vantrivs så med henne tycker jag inte att du ska bjuda henne bara för att du "måste". Hur många gäster ska ni ha? För som vi har bara familjen och typ fyra kompisar, till de som undrar om inte de ska bli bjudna kommer jag säga att vi valt att bara ta de närmaste. Men sen ska vi också ha ett öppet hus ett par timmar innan festen så att alla kan känna sig välkomna. Gör inte så mycket om folk man inte gillar tittar in och tar en tårtbit och lämnar en present tycker jag :)

• Maria Rebecca

Ok, det här kommer kanske låta hårt, men i din situation hade jag bara ansett mig kunna göra en sak. Bjud henne inte.
    Problemet är inte om det kommer en gäst du inte umgås så mycket med, utan att det är en tjej du är direkt obekväm med. Tänk om du skickar inbjudan för att du känner att du måste, och om tre månader måste gå och be henne att inte komma för att situationen blivit ohållbar. Det blir inte en lika stor grej att inte skicka från början, även om man bjudit in muntligt. Det är ju faktiskt inte säkert att hon ens vill komma längre, om hon blivit skum.

Skulle hon säga något kan du ju alltid säga att du inte trodde hon var intresserad med tanke på hur hon betett sig mot dig och din fästman. Summan av kardemumman är, vad är det värsta som kan hända? Att hon slutar höra av sig? Du verkar inte vilja umgås med henne så det kanske inte är en monsterkatastrof.

• Tittski

jag anser att du inte ska bjuda henne, jag är sån  att jag bryr mig väldigt mycket om hur andra tänker tycker gillar de..men en kompis till mig brukar påminna mig om att de är VÅRAT bröllop inte andras....så har du problem med någon ta upp med henne att jag vill inte att du ska komma med tanke på hur du uppför dig som jag sagt tidigare..kanske är de en sånt uppvaknande hon behöver? en sak jag lärt mig av den kortatid jag planerat bröllop så är de nått så ta upp de med personen annars kommer du bara må dåligt själv...även om de är jobbiga saker att ta upp..om du tycker de är jobbigt ta hjälp av din m2b i så fall...de har jag gjort och han har lovat att stötta mig i de då det är så jag tycker då..i mitt fall är de nog inga problem men är livrädd för att hon ska bli sur el ledsen..men som sagt de är vårat bröllop..

• Sebastiána
    Enja skrev 2010-12-16 21:31:06 följande:

För en tid sedan så bjöd jag en klasskompis på vårt bröllop (studerar på universietet). Hon har varit en av dom som jag umgåtts mest med under den tid vi har studerat tillsammans. Vi är väldigt olika men har ändå passat ganska bra ihop.

Nu är det så att hon har blivit väldigt konstig. Jag vet att hon mår dåligt men man kan inte göra vad som helst ändå.
    Hon struntar i alla runt omkring henne, hon har varit otrevlig, bla. mot mig och min fästman och hon kan inte släppa saker, dvs. hon ältar på och ska prata och prata tilla man inte står ut längre. Hon vet vad jag tycker om att hon har varit otrevlig och att hon ältar. Men jag har faktiskt ingen lust att vara kompis med henne just nu. Vi slutar dessutom den kurs som vi har läst tillsammans nu i höst och kommer att gå olika kurser sedan vilket innebär att vi förmodligen inte kommer att träffas så mycket.

Mitt problem är att jag inte längre vill att hon ska komma på bröllopet för hur hon har betett sig. jag har tagit avstånd från henne och inte pratat med henne som jag brukar. Men hur gör jag? jag har ju redan bjudit henne! Kan man oinbjuda någon?

Jag har sådana problem med detta och vi måste snart skicka ut inbjudningarna. Snälla ge mig råd!

Om ni inte skickat ut inbjudningarna ännu har ni ju inte bjudit henne formellt sett. Skicka ingen inbjudan till henne.
Svar på tråden Hur ska jag göra?