• 4real

Hur går man tillväga??

Hej!

Helt ny i det här med bröllop och allt.
    Hur gör man rent praktiskt egentligen?
    Kan ngn kladda ner en lista på saker man måste göra?
    Allt från vad och vilka papper man ska skriva på, var, vad man ska tänka på etc?

Tack snälla för hjälpen!

GOD FORTSÄTTNIGN!!

• Svar på tråden Hur går man tillväga??
  • prinsessanogrodan

Nu vet jag inte exakt vad det är du frågar efter egentligen, du kanske redan har vissa saker klara i huvudet, men jag tar det från första början Jag har en lista där jag skrivit ner allt men jag kan säga att budgetverktyget här på BT också fungerar som en checklista Sen finns det i nästan alla bröllopstidningar planeringskalenderar och checklistor. Bröllopsguiden har alltid såna listor i sina nummer

Jag har försökt att skriva ner allt i den ordningen som det kan vara lämpligt att göra saker i, men vissa delar går in i varandra.

Ni ska:

Bestämma datum
    Fundera ut och bestämma ungefär hur mycket pengar ni vill och kan lägga
    Bestämma vilken stil eller typ av bröllop ni vill ha och se till att ni är överens och kan ha en enad front utåt så det inte blir så att den ena tycker/tror att det är självklart att det ska vara på ett sätt och den andra tycker nåt annat och så blir det märkligt när ni pratar bröllop med någon annan och då är det lätt att någon välmenande familjemedlem/släkting/vän kommer med SINA åsikter/värderingar/tankar om bröllop och så står ni där "splittrade" och så slutar det med att NI blir oense helt i onödan.....Eller så det inte blir så att den ena går runt och pratar om ett stort bröllop med hundratals gäster och den andra om ett litet bröllop med de närmsta...Det kan lätt bli konfikter med utomstående om ni inte bestämt er själva innan angående budget och typ av bröllop och antal gäster, vilka gäster, ska det vara hela släkten eller endast närmsta familjen och vänner etc etc etc...

Bestämma vilka som ska komma-gästlista
    Boka kyrka/vigselförrättare och vigselplats

Bestämma och boka plats för eventuell fest eller middag eller fika om ni ska ha nåt sånt.
    Man måste ju inte bjuda på mat om man inte vill/har råd - det går ju att bjuda på tårta och kaffe eller ha lite mingel med snittar och bubbel om man vill. Det går att ha knytkalas eller ha fest med vännerna där man går ut ihop och käkar middag och sen går vidare till krogen om man vill.

Bestämma om ni ska bjuda på mat? Vilken mat i så fall? Vad får den kosta? Ska det vara sittande middag med 1 rätt? 2 rätter? 3 rätter? Ska det vara buffé? Ska ni laga maten själva? Ska ni ha catering?  Finns det någon restaurang eller något pensionat/värdshus/hotell där ni kan ha festen som även ordnar catering eller lagar maten? Ska ni servera tårta? Mingel med snittar och bubbel? Vill ni ha toastmaster? Vem i så fall?
    Ska ni ha ett värdpar? Vilka i så fall? Tänk på att fråga ev toastmaster i god tid och vara tydlig med att han/hon kan/får tacka nej om det känns betungande- samma sak gäller för ev tärna, ev bestman och även för ev brudnäbb.

Vill ni ha presenter? Fundera i så fall på att göra en önskelista att bifoga i inbjudningar eller lägga upp på nätet på ev bröllopssida eller lämna den till ev toastmaster eller tärnan (om ni ska ha toatmaster/tärna)
    Ni ska boka ev meny om ni har fest/middag på et ställe som ordnar/lagar maten
    Ni ska handla och laga maten om ni gör den själva
    Ni ska beställa catering om ni ska ha det

Fundera på om ni vill ha musik under vigsel och/eller på en ev fest/middag/mingel?
    Vem/vilka ska då sjunga och/eller spela? Ska det vara levande musik eller inspelad? Vill ni ha DJ? Liveband?
    Ni ska boka ev musiker/solister

Vill ni ha fotograf eller känner ni någon som är tillräckligt duktig på att fotografera? Vill ni att någon filmar vigseln och/eller festen?

Vill ni ha tärna? Bestman? Brudnäbb? Ringbärare?

Ni ska fundera på era kläder och börja kolla i god tid, speciellt om ni inte har någon "vanlig" storlek på tex skor.Sen är det att prova kläder och skor och köpa och beställa om det är beställningsvaror. Tänk på att ha bra underkläder! Det kan göra stor skillnad och gå in era skor ordentligt, man vill inte halta fram på sin bröllopsdag

Fundera på hår och smink och beställ ev tid för färgning eller extra klippningar så håret är i riktigt bra kondition när det är dags.

Fundera på blommor och ev färgtema eller annat tema för bröllopet. Det verkar ju tex vara rätt populärt att ha 50-tals tema eller tex 1700-tals tema, andra kör en lite mer rockig stil. Andra kör mer vanlig "klassisk" stil eller kanske har ett ekologiskt tema. Vinterbröllop är ju också populärt och det blir ju som ett tema i sig självt tycker jag

Ni ska också fundera kring inbjudningar och ev placeringskort och ev vigselprogram och festprogram: vill ni göra själva eller beställa på nätet? Är ni duktiga på att pyssla? Vissa tycker ju att det är jättekul att pyssla och vill göra egna inbjudningar, andra hatar pyssel (som jag ) och betalar gärna för att slippa pysslandet. Det är olika hur man är och vilka förutsättningar man har

Jag tror inte att det är nåt mer, men om jag missat något så blir jag säkert  korrigerad av någon

• 4real

Haha Underbart!
    Jag har inte haft ngt klart i huvudet ;) Men nu har jag lite iaf!
    Tack för att du tog dig tid =)

Kram på dig!

• prinsessanogrodan
    4real skrev 2010-12-25 19:45:20 följande:
    Haha Underbart!
    Jag har inte haft ngt klart i huvudet ;) Men nu har jag lite iaf!
    Tack för att du tog dig tid =)

Kram på dig!
    Varsågod, kul att kunna hjälpa till

Jo, jag glömde en sak, en väldigt VIKTIG sak ju!
    Ni ska skicka efter papper från Skatteverket! Det är blanket SKV 7880 Hindersprövning,Ansökan och försäkran och om ni ska byte efternamn också är det blankett SKV 7831 Anmälan efternamn. jag tror att om man skickar efter blanketten om hindersprövning så man automatiskt även den blanketten om efternamn. det går att beställa på nätet:www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/aktenskappartnerskap/hindersprovning.4.76a43be412206334b89800020477.html

Intyget om hinderprövning gäller 4 månader från utfärdandet så ni ska inte skicka in pappren för tidigt.
    Dock kan man ju beställa blanketterna så de finns hemma och så fyller man i och skickar in när det börjar närma sig, typ 3-4 månader innan eller så.

Jag vet hur det är i början av planeringen Om du vill och tycker att du/ni har råd kan du köpa bröllopstidningar för att få inspiration och tips. Jag har nog alla tidningar som finns Jag älskar att läsa dom eller bara sitta o slöbläddra i dom även fast vi har det mesta klart
    M2b blir ibland förskräckt när jag sitter och läser om nåt tex ringar eller klänningar...Han tror att jag ångrar valet av ring eller klänning eller vad det nu är Men jag älskar att bara kolla i tidningarna och tänka på vårt bröllop, andras bröllop och bara bröllop i största allmänhet
    En typisk konversation hemma hos oss:
    M2b: "- Man jag trodde du ville ha den ringen vi bestämt? Ångrar du dig?"
    Jag: "Näe, jag älskar min ring, den är perfekt"
    M2b: " Men varför läser du om ringar då?"
    Jag: " Det är bara så härligt att känna stämningen liksom"
    M2b: " ????????????"
Svar på tråden Hur går man tillväga??