• Jejkej

Familje problem....

Efter min fösta jul utan min familj, med min blivande mans fars familj är besvikelsen stor!
    Det fanns ingen ödmjukhet, ingen julkänsla och absolut ingen gemenskap.
    Pappan skulle kolla på tv, barnen försökte leka med sina nya julklappar, han skrek att de skulle vara tysta, protesterade genom att höja volymen på tv apparaten.
    På juldagen pratade vi om bröllopet, de ska hjälpa till med att baka tårtan, ordna en kock och dukar och glas, väldigt snällt, men nu vet jag inte länge.
    Vi diskuterade alkohol och sa att vi inte respekterar fylla (han dricker mycket), tror han kände sig kränkt.
    Vi pratade om vilka som skulle komma från min m2b sida, och helt plötsligt skriker han att han Inte kommer om "de" (en del av släkten) kommer. Jag säger att det inte är mitt problem men att han sårar hans son, och ännu en gång skriker han till mig att "hålla käften"

Han sa att han har mycket ouppklarat med den sidan av släkten och att det säkert kommer blir bråk.

Jag berättade för ett tag sen att jag ville ta min m2b efternamn, jag har tvekat på det, men vill göra honom lycklig genom att dela efternamn, men jag kan inte bära det med stolthet och har valt att inte ta det, han blev himla ledse, men någon stanns måste vi mötas, för att bli stolta både.

Men hur ska jag göra, ska vi ta hjälp av dom, eller struta i deras hjälp? Den lilla respekt jag hade för hans sida har helt försvunnit, och jag vill verkligen inte ha deras hjälp!!! Men av respekt till min blivande man så vill jag...!!!  hm

• Svar på tråden Familje problem....
  • Emblas Mamma

men GUD vad LÄSKIGT!
    oj förlåt men det var spontant vad jag tyckte!
    Det är ju hemskt obehagligt att någon av svärisarna skriker på en... Har varit med om det någon gång själv och känt precis som du med efternamnet!
    Har verkligen försökt bli vän med svärisarna igen och lyckats väldigt bra, än så länge inget bråk..
    Det kanske går att lösa? Tycker det är väldigt löjligt av en vuxen människa att busa ut sådär bara för att ni är trevliga och vill bjuda er släkt. Vem vill inte det?
    Det är ju faktiskt inte så att man väljer bort några bara för att någon inte tycker om dom. Handlar det om något mycket speciellt i såfall?
    Och vad säger din blivande man om detta?

• Jejkej

Min sambos föräldrar är skilda, och det är nog gamla problem som ligger bakom, något som bara dom verkar veta, alla säger olika, så det är nog något som vi aldrig kommer få reda på.

Sambon blev såklart minst lika arg,och just det med efternamet förstår han, men han blev jätte ledsen! Det värsta jag vet är att göra honom ledsen, och speciellt med det här!!  :(

• Sebastiána
    Jejkej skrev 2010-12-26 18:44:03 följande:
    Jag berättade för ett tag sen att jag ville ta min m2b efternamn, jag har tvekat på det, men vill göra honom lycklig genom att dela efternamn, men jag kan inte bära det med stolthet och har valt att inte ta det, han blev himla ledse, men någon stanns måste vi mötas, för att bli stolta både.
    Han kanske kan göra dig lycklig genom att dela ditt efternamn?
  • mittid

Tycker att ni allvarligt ska överväga om han överhuvudtaget skall bjudas in till ert bröllop?!?!?!? Den övervägande risk ni tar att få er fest förstörd.... är det verkligen värt det?

• KatjaB

Ursäkta språket, men vilken idiot.. det finns inte i min värld att någon av vare sig mina eller min mans föräldrar skulle skrika håll käften till vare sig mig eller min man, trots många hetlevrade känslomänniskor och högt i tak.
    Frågan är ju om ni vill bjuda honom när han beter sig så illa mot er, vad säger din blivande om att hans farsa sitter och skriker att du ska hålla käften?  

• KatjaB

men det där med efternamnet, är det så att du ändrat dig just för att vissa i hans släkt beter sig som de gör? 
    Din blivande lever ju inte i symbios med dem, så om det är bara för den sakens skull kanske du ska fundera en extra gång på det.
    men annars kan ju han ta ditt namn, ni ha era egna, eller så hittar ni på något nytt och eget.  

• Jejkej

Om bara jag skulle bestämma skulle han absolut inte vara välkommen!!
    Men min blivande vill såklart ha sin far där, och det måste jag acceptera. Men han accepterar absolut inte hans beteende, och det har varit väldigt kallt mellan oss alla sen dess.

Det känns lite som framtiden får utvisa hur det blir, hur pass mycket han är villig att få det bra igen, det var han som gjorde fel, och då tycker vi att det är han som får ta tag i allt och få det bra igen, för min del kvittar det helt klart, för det får helt enkelt finnas en gräns på vad man kan göra!!

(ev. har vi pratat på att han kan komma på vigseln men inte är välkommern på festen, men hur lägger man fram det till honom???)

Och efternamnet, vi har pratat på att göra en kombination av våra efternamn, då blir det att man tar med lite från sin historik, men att vi ändå börjar om och blir vi!!

Svar på tråden Familje problem....