Vad roligt att du ska ordna möhippa!
Jag tycker budgeten är viktigast att spika först, för utifrån det kan man sedan skräddarsy innehållet.
Men, för min del skulle det vara rimligt att betala från 400 till 800 kr, men det beror ju också på om man har kostnader för att resa till möhippan, övernattning och sånt samt om man får "göra" nåt själv eller inte. Ofast är ju folk villigare att betala mer om man dels känner bruden väl och dels är med och gör saker och inte bara tittar på.
Mitt tips är att samla ihop alla deltagaren på morgonen/förmiddagen på ett och samma ställe för gemensam frukost/brunch och lita lärakännagrejer.
Jag har varit på flera möhippor där man ska ta med en liten present för max 30 kr som ska symbolisera hur man känner bruden och sedan får hon öppna ett paket i taget och gissa vem det är ifrån och motivera det och hon får du chans att presentera sina respektive vänner för varandra samtidigt som det blir en del roliga skratt. Jag har sett fridatidningar, tepåsar, tetravin, Marit Bergmansinglar, kontoutdrag, hovkrats och lite allt möjligt.
Nåt som jag tycker är bra att tänka på är att det ska vara sånt som bruden minns med glädje, jag skulle aldrig ordna nåt pinsamt för nån som inte har roligt i såna situationer. Har varit med om att spela in en skiva till en tjej som inte sjunger så bra, men gärna och då var det ju jätteskoj att sälja skivan på bröllopsfesten sen, till högstbjudande (vilken blev brudgummen) men jag skulle aldrig låta någon sälja pussar eller kondomer på stan eller samla kramar eller nåt sånt.
Och bubbelbad och sånt blir man ofta väldigt trött av så det skulle jag också undvika. Hellre då nån liten aktivitet typ hitta dagens outfit på myrorna (och sen har ni hennes egna kläder till festligheterna på kvällen) och sen nån form av frågelåda där man kan lägga anonyma lappar där hon kan tjäna in till egna kläder, drinkar eller vad som.
Vi har gjort sumobrottning, skytte, islandshästar, fotostudio, drejning och lite allt som, men se till att dagens inte splittras upp i massa bilåkning. En större aktivitet är lagom. Och förse bruden med en kamera att dokumentera från sitt håll.
Det är ganska lagon med brunch, lite aktivitet, lite mys och så festligheten som avslutning tycker jag. Men vi är alla olika och kanske blir det bäst om man utgår från bruden och sedan försöker hålla budget.
Och se till att få svar från folk i tid om de kan vara med och om de har några önskemål så blir det lättare att rådda.