• pepparmön

    Bästa hippan?

    Tänkte höra om någon som ordnat en möhippa/fått en möhippa ordnad åt sig som har tips om do´s and dont´s. I sommar ska en av mina äldsta vänenr gifta sig. Vi har känt varandra i över 15 år. Den stora äran att ordna möhippan har fallit på min lott. Något som jag är jätteglad över. Jag vill ordna världens bästa dag åt min vän. Jag har en ganska bra uppfattning om vad hon gillar, men vi är inte så lika. Hon är ganska familjevärderings konservativ och jag är lite mer otraditionell. Många av hennes vänner är gifta, medans jag inte gått på bröllop sen min mamma och pappa gifte sig. Vad ska jag tänka på?
    Vänligaste hälsning Kyss

  • Svar på tråden Bästa hippan?
  • hoodilady

    Oj, så kul för dig att fixa!
    Jag skulle vilja säga att det bästa du kan göra är att varva lite lugnare tid då man har tid att prata med lite lekar eller kanske någon spännande aktivitet. Tex en höghöjdsbana i skogen, gocart, laserdome, spela in en låt, dansa poledance etc. Du kan googla på "Möhippa aktivitet" och hitta massa kul.

    Men se till att hon inte behöver tänka på nåt själv! Hon ska inte vara utan mat, alkohol, vatten etc...
    Och sen vill hon nog hinna prata med alla som är med.
    Överraska henne på ett roligt sätt, det kan vara kul att lura henne lite, skicka små saker och ledtrådar hem till henne, ställ saker utanför hennes dörr etc.

    Hur menar du att hon är mer familjevärderings konservativ? Alltså att hon inte vill ha någon förnedringshippa? Försök se det som att det är hennes dag, inte att det ska vara en traditionell hippa.

    Lycka till!

  • MaddeåMats

    Det viktigaste är ju att du gör den som du tror hon skulle vilja ha den, kanske med en "twist" för att göra den lite mer minnesvärd än bara en tjej-träff.

    Annars är mitt tips att man har en bra kontroll på budgeten, det springer lätt iväg. Kolla med alla som ska vara med och betala att priset är OK.

    Ha kul!
    Det bidrar alltid till god stämning att vara på gott humör!

  • pepparmön

    Tack så mycket ni båda för tipsen! Hoodilady,  familjevärderingskonservativ är såklart en lite luddig formulering. Men bland annat finns det en könsuppdelning på möhippan/svensexan. Alla brudens vänner ska inte vara med på hippan, utan bara de som är kvinnor- och de kvinnor som finns från brudgummens sida. Detta betyder ju att alla inte kommer känna bruden lika väl och att jag då måste tänka på att alla ska känna sig välkomna och bekväma. + att de komemr vara personer från brudgummens familj, så det kanske är kul att på något sätt plocka in sidor från brudgummen i själva hippa. Bra tips med mat, vatten och alkohol. Har tänkt på det också att det måste finnas lite pauser och lite återhämtning.MaddeÅMats, just det där med budget har jag tänkt på, hur mycket är rimligt att tänka att varje person ska betala? Beror ju så kalrt på hur stor budget personer har, så svårt kanske att ge ett svar på den frågan. Men jag tänker lite att de vuxna som är med har större ekonomiskt utrymme än till exempel de som just slutat gymnasiet. Hur ska man tänka då så att det blir rättvist? Jag lägger gärna lite mer som annordnare av det hela, typ fixar mat och dricka men kanske att folk betalar själva för aktiviteter man gör och att alla lägger ihop till bruden? Vad är det brukliga i den ekonomiska biten?

  • Jag han

    Hej!


    Jag ordnade min väns möhippa i somras. Jag hade sån ångest över att allt skulle bli så bra som möjligt.. Hade inte träffat någon av de andra tjejerna heller vilket gjorde det hela ännu mer nervöst. Vad skulle alla tycka?!
    Men jag utgick helt från vad min vän skulle uppskatta och det blev kanon.
    Vi började dagen med skytte. Superkul!
    Sedan picknick ute, lite uppdrag efter. Hade gjort enkla och snälla uppdrag, men hon tyckte det var så kul så fick improvisera nya uppdrag åt henne :)
    Hennes dröm var att åka limousine, vilket jag lyckades ordna till en bra peng.
    Sedan hem till mig, laga mat tillsammans, lite lekar etc och sedan utgång.

    Jag förökte få det lite mer personligt på olika sätt. Bla hade jag bränt en cd skiva med hennes favoritlåtar/minneslåtar som spelades i limousinen. Uppskattat!!

    Hade en tävling hemma som handlade om henne själv. Med 1 X 2 svar. Också uppskattat.

    Vet inte om detta var till någon hjälp. Ta hjälp av de andra tjejerna. Jag fick stå med allt ensam, vilket var ganska jobbigt.

    Lycka till!

  • MaddeåMats

    På de möhipporna jag varit och den jag själv höll i låg budgeten på ca 800 - 1000kr. 
    Det som var det tråkiga på den ena hippan var att det bara var jag och bruden som drack alkohol då de andra var antingen gravida eller körde bil, vilket gjorde att jag fick betala alla drinkar under dagen (givetvis skulle jag betala mina egna) men jag fick även betala brudens! då de andra inte ansåg sig "dricka med henne". Dessutom hade tärnorna plannerat in en vinprovning som då bara jag och bruden deltog i så notan splittades och jag fick ta ena halvan medan den andra delades på oss alla som deltog för att betala brudens del, så det blev en rätt dyr vin-provning för min del, hade jag vetat det innan hade jag också helt enkelt tackat nej till den med risk för att bruden skulle sitta på vin-provningen själv.....

    Jag menar alltså bara att man tänker på att alla faktiskt får vara med och betala även om man inte deltar, att man har en budget för brudens kostnader och de delas på alla, kostar en vinprovning 500kr och man är 5 pers (+brud) blir det helt enkelt 100kr vardera.

    Sen är det ju alltid lite extra att vara tärna och då kanske man får räkna med att stå för en lunch eller middag hemma som man inte tar betalt för, men aktiviteterna borde inte vara så svårt att dela på

  • hoodilady
    MaddeåMats skrev 2011-01-07 18:00:44 följande:
    På de möhipporna jag varit och den jag själv höll i låg budgeten på ca 800 - 1000kr. 
    Det som var det tråkiga på den ena hippan var att det bara var jag och bruden som drack alkohol då de andra var antingen gravida eller körde bil, vilket gjorde att jag fick betala alla drinkar under dagen (givetvis skulle jag betala mina egna) men jag fick även betala brudens! då de andra inte ansåg sig "dricka med henne". Dessutom hade tärnorna plannerat in en vinprovning som då bara jag och bruden deltog i så notan splittades och jag fick ta ena halvan medan den andra delades på oss alla som deltog för att betala brudens del, så det blev en rätt dyr vin-provning för min del, hade jag vetat det innan hade jag också helt enkelt tackat nej till den med risk för att bruden skulle sitta på vin-provningen själv.....

    Jag menar alltså bara att man tänker på att alla faktiskt får vara med och betala även om man inte deltar, att man har en budget för brudens kostnader och de delas på alla, kostar en vinprovning 500kr och man är 5 pers (+brud) blir det helt enkelt 100kr vardera.

    Sen är det ju alltid lite extra att vara tärna och då kanske man får räkna med att stå för en lunch eller middag hemma som man inte tar betalt för, men aktiviteterna borde inte vara så svårt att dela på
    Ja men vad va det för puckobrudar!? Klart som tusan man hjälps åt att betala och inte bokar in en vinprovning om 90% inte kan delta!!
  • Lysdioda

    Vad roligt att du ska ordna möhippa!

    Jag tycker budgeten är viktigast att spika först, för utifrån det kan man sedan skräddarsy innehållet.
    Men, för min del skulle det vara rimligt att betala från 400 till 800 kr, men det beror ju också på om man har kostnader för att resa till möhippan, övernattning och sånt samt om man får "göra" nåt själv eller inte. Ofast är ju folk villigare att betala mer om man dels känner bruden väl och dels är med och gör saker och inte bara tittar på.

    Mitt tips är att samla ihop alla deltagaren på morgonen/förmiddagen på ett och samma ställe för gemensam frukost/brunch och lita lärakännagrejer.

    Jag har varit på flera möhippor där man ska ta med en liten present för max 30 kr som ska symbolisera hur man känner bruden och sedan får hon öppna ett paket i taget och gissa vem det är ifrån och motivera det och hon får du chans att presentera sina respektive vänner för varandra samtidigt som det blir en del roliga skratt. Jag har sett fridatidningar, tepåsar, tetravin, Marit Bergmansinglar, kontoutdrag, hovkrats och lite allt möjligt.

    Nåt som jag tycker är bra att tänka på är att det ska vara sånt som bruden minns med glädje, jag skulle aldrig ordna nåt pinsamt för nån som inte har roligt i såna situationer. Har varit med om att spela in en skiva till en tjej som inte sjunger så bra, men gärna och då var det ju jätteskoj att sälja skivan på bröllopsfesten sen, till högstbjudande (vilken blev brudgummen) men jag skulle aldrig låta någon sälja pussar eller kondomer på stan eller samla kramar eller nåt sånt.

    Och bubbelbad och sånt blir man ofta väldigt trött av så det skulle jag också undvika. Hellre då nån liten aktivitet typ hitta dagens outfit på myrorna (och sen har ni hennes egna kläder till festligheterna på kvällen) och sen nån form av frågelåda där man kan lägga anonyma lappar där hon kan tjäna in till egna kläder, drinkar eller vad som.

    Vi har gjort sumobrottning, skytte, islandshästar, fotostudio, drejning och lite allt som, men se till att dagens inte splittras upp i massa bilåkning. En större aktivitet är lagom. Och förse bruden med en kamera att dokumentera från sitt håll.

    Det är ganska lagon med brunch, lite aktivitet, lite mys och så festligheten som avslutning tycker jag. Men vi är alla olika och kanske blir det bäst om man utgår från bruden och sedan försöker hålla budget.

    Och se till att få svar från folk i tid om de kan vara med och om de har några önskemål så blir det lättare att rådda.

  • hoodilady
    Lysdioda skrev 2011-01-10 11:13:45 följande:

    Vad roligt att du ska ordna möhippa!

    Jag tycker budgeten är viktigast att spika först, för utifrån det kan man sedan skräddarsy innehållet.
    Men, för min del skulle det vara rimligt att betala från 400 till 800 kr, men det beror ju också på om man har kostnader för att resa till möhippan, övernattning och sånt samt om man får "göra" nåt själv eller inte. Ofast är ju folk villigare att betala mer om man dels känner bruden väl och dels är med och gör saker och inte bara tittar på.

    Mitt tips är att samla ihop alla deltagaren på morgonen/förmiddagen på ett och samma ställe för gemensam frukost/brunch och lita lärakännagrejer.

    Jag har varit på flera möhippor där man ska ta med en liten present för max 30 kr som ska symbolisera hur man känner bruden och sedan får hon öppna ett paket i taget och gissa vem det är ifrån och motivera det och hon får du chans att presentera sina respektive vänner för varandra samtidigt som det blir en del roliga skratt. Jag har sett fridatidningar, tepåsar, tetravin, Marit Bergmansinglar, kontoutdrag, hovkrats och lite allt möjligt.

    Nåt som jag tycker är bra att tänka på är att det ska vara sånt som bruden minns med glädje, jag skulle aldrig ordna nåt pinsamt för nån som inte har roligt i såna situationer. Har varit med om att spela in en skiva till en tjej som inte sjunger så bra, men gärna och då var det ju jätteskoj att sälja skivan på bröllopsfesten sen, till högstbjudande (vilken blev brudgummen) men jag skulle aldrig låta någon sälja pussar eller kondomer på stan eller samla kramar eller nåt sånt.

    Och bubbelbad och sånt blir man ofta väldigt trött av så det skulle jag också undvika. Hellre då nån liten aktivitet typ hitta dagens outfit på myrorna (och sen har ni hennes egna kläder till festligheterna på kvällen) och sen nån form av frågelåda där man kan lägga anonyma lappar där hon kan tjäna in till egna kläder, drinkar eller vad som.

    Vi har gjort sumobrottning, skytte, islandshästar, fotostudio, drejning och lite allt som, men se till att dagens inte splittras upp i massa bilåkning. En större aktivitet är lagom. Och förse bruden med en kamera att dokumentera från sitt håll.

    Det är ganska lagon med brunch, lite aktivitet, lite mys och så festligheten som avslutning tycker jag. Men vi är alla olika och kanske blir det bäst om man utgår från bruden och sedan försöker hålla budget.

    Och se till att få svar från folk i tid om de kan vara med och om de har några önskemål så blir det lättare att rådda.


    Måste bara säga att allt du skriver är grymt!! Många bra idéer! Önskar du kunde maila min brudtärna! ;)
  • carita01

    Jag vill verkligen rekommendera den som planerar möhippa att måla en bröllopsservis på keramikstudion The Creativity House i Stockholm. Ni kan använda den som riktig servis sedan och ni kan måla vilka motiv ni vill. Jag och 15 andra tjejer(+ några manliga respektive) var på The Creativity House på Fridhemsplan i Stockholm på min möhippa. Man kan gå dit och måla på keramik med speciella färger och så bränner de i keramikugn sedan. Det blir skitsnyggt och så håller grejerna!! Alla som var med målade en var sin del av servisen som blev en present till oss brudparet - jätteskoj!!! Jag målade en kopp nedan som jag lyckades göra riktigt snygg enligt min man :0). Kolla själv på keramikstudions webb hur det funkar: www.thecreativityhouse.se

  • Lysdioda

    Carita01 - vad kul att det funkade för dig.

    Jag hade hatat varje ögonblick av själva målningen plus varje gång sedan när man förväntas ta fram servisen. Är den minst pyssliga personen som finns och gillar så rent och avskalat som möjligt vad gäller porslin.

    Men, så länge en möhippa/svensexa utgår från bruden så brukar det ju bli väldigt lyckat!

Svar på tråden Bästa hippan?