• idamoa

Måste man ha brudbukett?

Jag har tänkt gå in i kyrkan med våra två döttrar och kommer då inte att kunna hålla någon brudbukett. Känns lite onödigt att skaffa en bukett om jag inte kan hålla den ändå. Eller? Är det något skrockfullt med det här med bukett eller??

• Svar på tråden Måste man ha brudbukett?
  • JT2010

Hur gamla är era döttrar? Är de så små att du ska hålla dem i famnen när du går in eller ska ni bara hålla varandras händer? Tänkte om de är tillräckligt stora för att gå själva kanske de kan få en miniatyr av en bukett som du håller i. Barn gillar buketter. Min brorsdotter som är 4år var vår blomsterflicka och blev helt tokig i sin mammas tärnbukett och ville hålla den hela tiden. =)

• nattmaran

Kan du inte ha ett vackert ganska stort coursge på klänningen?

• passionsblomman

Det finns inget skrock med brudbuketten. Den var från början en kärleksgåva från brudgummen, som han valde ut och överlämnade på bröllopsdagen. Den tjänar inget annat syfte än att vara ett smycke för bruden och ska lyfta fram henne och hennes övriga utstyrsel och vara pricken över i så att säga. Förr hade antagligen folk alltså tänkt att en klantig och förvirrad brudgum missat något viktigt om bruden kom utan bukett, nu är det nog inte ens så många osom vet om att det var så sedan var längre.
    Givetvis måste man inte ha brudbukett lika lite som man måste ha vare sig brudklänning eller andra attribut.

(sedan med brudbukett är heller inte urgammal. Innan det blev populärt höll bruden ofta sin psalmbok och en vacker näsduk i handen.)

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • BlackWIngedAngel
    passionsblomman skrev 2010-12-29 11:44:40 följande:
    Det finns inget skrock med brudbuketten. Den var från början en kärleksgåva från brudgummen, som han valde ut och överlämnade på bröllopsdagen. Den tjänar inget annat syfte än att vara ett smycke för bruden och ska lyfta fram henne och hennes övriga utstyrsel och vara pricken över i så att säga. Förr hade antagligen folk alltså tänkt att en klantig och förvirrad brudgum missat något viktigt om bruden kom utan bukett, nu är det nog inte ens så många osom vet om att det var så sedan var längre.
    Givetvis måste man inte ha brudbukett lika lite som man måste ha vare sig brudklänning eller andra attribut.

(sedan med brudbukett är heller inte urgammal. Innan det blev populärt höll bruden ofta sin psalmbok och en vacker näsduk i handen.)
    Fick man psalmboken till konfirmationen? Ursäkta om det är OT, men jag fick en psalmbok med en näsduk i till min konfirmation av mina föräldrar och har inte funderat mer över det. Jag visste bara att det var tradition på mammas sida att man fick det och att det hade varit så för kvinnorna i generationer tillbaka. Kan det vara den som man tog med till bröllopet förr?
  • BlackWIngedAngel
    passionsblomman skrev 2010-12-29 11:44:40 följande:

Fick man psalmboken till konfirmationen? Ursäkta om det är OT, men jag fick en psalmbok med en näsduk i till min konfirmation av mina föräldrar och har inte funderat mer över det. Jag visste bara att det var tradition på mammas sida att man fick det och att det hade varit så för kvinnorna i generationer tillbaka. Kan det vara den som man tog med till bröllopet förr?
  • passionsblomman
    BlackWIngedAngel skrev 2010-12-29 11:52:18 följande:
    Ja, precis!
  • TheD

Jag fick en paslmbok vid konfirmationen, sen kommer jag inte ha med den till kyrkan... ;)

• Emblas Mamma

Kan inte din älsta dotter hålla i buketten då? Och din yngsta kan få en annan uppgift kanske? :)
    Såg att dom var 3 och 4 år så dom borde kunna göra något litet var:)

• BlackWIngedAngel
    Emblas Mamma skrev 2010-12-29 15:53:48 följande:
    Kan inte din älsta dotter hålla i buketten då? Och din yngsta kan få en annan uppgift kanske? :)
    Svaret på TS fråga är väl trots allt; "nej." Man måste inte ha brudbukett och det finns egentligen inget skrock om vad som händer om man låter bli. För på TS fråga så låter det ju snarare som att hon vill slippa, än att hon söker förslag på hur hon ska kunna göra för att kunna ha en bukett.
    TS; Rätta mig gärna, om jag har tolkat frågan fel.
  • BlackWIngedAngel
    Emblas Mamma skrev 2010-12-29 15:53:48 följande:
    Svaret på TS fråga är väl trots allt; "nej." Man måste inte ha brudbukett och det finns egentligen inget skrock om vad som händer om man låter bli. För på TS fråga så låter det ju snarare som att hon vill slippa, än att hon söker förslag på hur hon ska kunna göra för att kunna ha en bukett.
  • Emblas Mamma
    BlackWIngedAngel skrev 2010-12-30 09:08:49 följande:
    Men kanske TS tänker om ifall hon får ett bra förslag?

Tänkte faktiskt bara vara vänlig!
  • Emblas Mamma

men vill man inte ha brudbukett så är det väl bara att skippa det.
    det är väl helt okej, man gör ju som man vill helt enkelt! ;)

• JT2010
    BlackWIngedAngel skrev 2010-12-30 09:08:49 följande:
    Jag tolkar TS snarare som att hon är lite osäker, inte att hon vill slippa. Hon säger ju bara att hon inte kan hålla i bukett för hon ska gå med sina två döttrar men kanske inte tänkt på att man kan lösa det. Tycker Emblas mammas förslag var bra.
  • BlackWIngedAngel
    JT2010 skrev 2010-12-30 10:38:47 följande:
    Jag tolkar TS snarare som att hon är lite osäker, inte att hon vill slippa. Hon säger ju bara att hon inte kan hålla i bukett för hon ska gå med sina två döttrar men kanske inte tänkt på att man kan lösa det. Tycker Emblas mammas förslag var bra.
    Jag har inget emot förslaget, utan sökte väl mer ett svar på vad TS var ute efter. Det är ju ingen större idé att lämna massa (om än goda) förslag om TS inte vill ha det. Därför tyckte jag att det bästa vore om TS själv svarade på min tolkning.
Svar på tråden Måste man ha brudbukett?