passionsblomman skrev 2010-12-29 11:44:40 följande:
Det finns inget skrock med brudbuketten. Den var från början en kärleksgåva från brudgummen, som han valde ut och överlämnade på bröllopsdagen. Den tjänar inget annat syfte än att vara ett smycke för bruden och ska lyfta fram henne och hennes övriga utstyrsel och vara pricken över i så att säga. Förr hade antagligen folk alltså tänkt att en klantig och förvirrad brudgum missat något viktigt om bruden kom utan bukett, nu är det nog inte ens så många osom vet om att det var så sedan var längre.
Givetvis måste man inte ha brudbukett lika lite som man måste ha vare sig brudklänning eller andra attribut.
(sedan med brudbukett är heller inte urgammal. Innan det blev populärt höll bruden ofta sin psalmbok och en vacker näsduk i handen.)
Fick man psalmboken till konfirmationen? Ursäkta om det är OT, men jag fick en psalmbok med en näsduk i till min konfirmation av mina föräldrar och har inte funderat mer över det. Jag visste bara att det var tradition på mammas sida att man fick det och att det hade varit så för kvinnorna i generationer tillbaka. Kan det vara den som man tog med till bröllopet förr?