• Zizo

HJÄLPPP Söker en kvinnlig filmare, som kan filma mitt bröllop!!

Hej alla brudar..

Jag söker en kvinnlig filmare som kan filma hela mitt bröllop. Anledningen till att jag just väljer en kvinnlig filmare är för att det är olika kulturer och religioner som kommer vara på plats, med tanke på att det kommer finnas mulsimer så blir det bäst att ha en kvinnlig..

Jag gifter mig 2011-07-09 Och har nästan allt klart det är bara filmaren som saknas...

Hoppas jag kan få lite tips och hjälp

Tack i förhand

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-01 17:08
    Bröllopet kommer firas i Linköping

• Svar på tråden HJÄLPPP Söker en kvinnlig filmare, som kan filma mitt bröllop!!
  • förlovadflicka

Jag vet inte men måste fråga (och jag menar definitivt inget illa, bara nyfiken) varför måste det vara en kvinnlig för att vissa är muslimer? :)

• Zizo

dels för att vissa bär slöja och som många redan vet så ska man inte visa sitt hår och såå.. Så önskningen var en kvinnlig filmare.

• Ayla
    förlovadflicka skrev 2011-01-01 15:35:29 följande:
    Jag vet inte men måste fråga (och jag menar definitivt inget illa, bara nyfiken) varför måste det vara en kvinnlig för att vissa är muslimer? :)
    Antar att det är för att fimaren ska kunna röra sig fritt bland alla gäster, speciellt om det är en sådan bröllopsfest där män och kvinnor delar på sig till olika rum. Beroende på hur strikta kläder de har, så kan det vara skönt att ta av slöjan och slappna av en stund (och det går inte om det är en manlig filmare med - han är inte släkt med kvinnorna).
  • Ayla
    Zizo skrev 2011-01-01 15:42:05 följande:

dels för att vissa bär slöja och som många redan vet så ska man inte visa sitt hår och såå.. Så önskningen var en kvinnlig filmare.

Sorry, du hade ju redan svarat innan jag skrivit klart.
  • förlovadflicka

Ok, jag förstår :) Bäst att ta chansen när man kan lära sig nåt nytt :)

• Zizo

Ayla Du har helt rätt och det är alltid bra med fler förklaringar.
    Skrattande

• 1700tal

Men hm, blir lite fundersam.. Hur kan då i så fall själva vigselceremonin gå till om man ska dela på män och kvinnor? Hur kan alla då få se vigseln? Om bara vissa har slöja och det här är så högtidligt (antar att det är mer noga med slöja då, även den kristna traditionen är ju lite mer stram så, inga bara axlar i kyrkan osv...), hur klarar männen då att vistas i samma religiösa rum som kvinnor utan slöja över huvudtaget? Alltså jag menar om man är i olika rum - hur genomför man då vigseln så att båda könen får bevittna den?

Men om det är så noga på bröllop med att kvinnor som inte är släkt med männen inte ska visa håret - måste inte även den kvinnliga fotografen ha slöja?

Aldrig varit på muslimst bröllop, blir lite nyfiken...

Men ang. den kvinnliga fotografen, såvida hon inte ska bära slöja är det väl inte nåt svårt att hitta en. Bor själv i Linköping och satt och googlade på fotografer och det framkommer ju på deras namn om de är en tjej eller kille.

Jag gillade bilderna från denna kvinnliga fotograf i link.. Men det finns ju en hel uppsjö fotografer i Linköping!

http://www.fotografsatu.se/?page_id=63

• Dejli
    Ayla skrev 2011-01-01 15:46:18 följande:
    Antar att det är för att fimaren ska kunna röra sig fritt bland alla gäster, speciellt om det är en sådan bröllopsfest där män och kvinnor delar på sig till olika rum. Beroende på hur strikta kläder de har, så kan det vara skönt att ta av slöjan och slappna av en stund (och det går inte om det är en manlig filmare med - han är inte släkt med kvinnorna).
    Då kommer en till nyfiken följdfråga på detta, inget illa ment :P Är det då okej att dessa kvinnor visar sig på film utan slöja? Eller är det bara kvinnor som får se den delen av filmen?
  • GnuGS
    Dejli skrev 2011-01-02 02:01:46 följande:
    Då kommer en till nyfiken följdfråga på detta, inget illa ment :P Är det då okej att dessa kvinnor visar sig på film utan slöja? Eller är det bara kvinnor som får se den delen av filmen?
    Jag har varit på tre stycken bröllop i Jemen, och de var med all säkerhet betydligt striktare än TS:s Linköpings-bröllop. Men det kanske ändå är intressant för alla nyfikna: där var det totalt foto- och filmningsförbud under festen, för alla utom för en inhyrd filmare (eller om det var en stillbildsfotograf) just för att inga utanför respektive familj skulle kunna se de obeslöjade kvinnorna på festen på några bilder efteråt.
    Endast bruden skulle synas på den officiella filmen – när hon rörde sig över festsalens podium täckte kvinnorna på de närmaste platserna för sig en stund, för att inte riskera att hamna med sina ansikten på bilder som brudens anhöriga skulle kunna se.
    I Jemen firar kvinnor och män strikt uppdelat på olika fester, tills brudgummen hämtar sin brud sent på kvällen. Själva vigseln begrep jag aldrig hur den gick till...
  • förlovadflicka
    GnuGS skrev 2011-01-02 11:36:15 följande:
    Jag har varit på tre stycken bröllop i Jemen, och de var med all säkerhet betydligt striktare än TS:s Linköpings-bröllop. Men det kanske ändå är intressant för alla nyfikna: där var det totalt foto- och filmningsförbud under festen, för alla utom för en inhyrd filmare (eller om det var en stillbildsfotograf) just för att inga utanför respektive familj skulle kunna se de obeslöjade kvinnorna på festen på några bilder efteråt.
    Endast bruden skulle synas på den officiella filmen – när hon rörde sig över festsalens podium täckte kvinnorna på de närmaste platserna för sig en stund, för att inte riskera att hamna med sina ansikten på bilder som brudens anhöriga skulle kunna se.
    I Jemen firar kvinnor och män strikt uppdelat på olika fester, tills brudgummen hämtar sin brud sent på kvällen. Själva vigseln begrep jag aldrig hur den gick till...
    Oj, vad intressant! Det är spännande med andra kulturer, ibland känns det inte som att det är samma värld ens! 
Svar på tråden HJÄLPPP Söker en kvinnlig filmare, som kan filma mitt bröllop!!