Inlägg från: förlovadflicka |Visa alla inlägg
  • förlovadflicka

HJÄLPPP Söker en kvinnlig filmare, som kan filma mitt bröllop!!

Jag vet inte men måste fråga (och jag menar definitivt inget illa, bara nyfiken) varför måste det vara en kvinnlig för att vissa är muslimer? :)

• förlovadflicka

Ok, jag förstår :) Bäst att ta chansen när man kan lära sig nåt nytt :)

• förlovadflicka
    GnuGS skrev 2011-01-02 11:36:15 följande:
    Jag har varit på tre stycken bröllop i Jemen, och de var med all säkerhet betydligt striktare än TS:s Linköpings-bröllop. Men det kanske ändå är intressant för alla nyfikna: där var det totalt foto- och filmningsförbud under festen, för alla utom för en inhyrd filmare (eller om det var en stillbildsfotograf) just för att inga utanför respektive familj skulle kunna se de obeslöjade kvinnorna på festen på några bilder efteråt.
    Endast bruden skulle synas på den officiella filmen – när hon rörde sig över festsalens podium täckte kvinnorna på de närmaste platserna för sig en stund, för att inte riskera att hamna med sina ansikten på bilder som brudens anhöriga skulle kunna se.
    I Jemen firar kvinnor och män strikt uppdelat på olika fester, tills brudgummen hämtar sin brud sent på kvällen. Själva vigseln begrep jag aldrig hur den gick till...
    Oj, vad intressant! Det är spännande med andra kulturer, ibland känns det inte som att det är samma värld ens! 
  • förlovadflicka
    GnuGS skrev 2011-01-03 00:12:47 följande:
    Ja, det är sant – Jemen skiljer sig nog från de flesta länder överhuvudtaget... Det är det enda arabiska bröllop jag varit på. Har även varit på ett muslimskt bröllop på Sumatra (Indonesien) och det var såklart helt annorlunda.
    Kan tänka mig att det skiljer sig rätt mycket... Haha, jag har värsta fördomar sen jag läste någon verklighetsbaserad bok om två brittiska systrar som blev bortgifta till män i Jemen och blev jätteilla behandlade i lerhus och fick föda sina barn själva på jordgolv och grejer och som inte kunde rymma, det är det enda jag någonsin hört om det landet, jag visste inte ens att det fanns innan! Dumma mig, det fattar jag väl att det inte är överallt :P Just det, nu när jag tänker efter så tror jag bara de blev inkastade i ett rum för att ha sex med nyblivne mannen utan att ha träffats innan... (tror det var så iaf) Tur att det finns ceremonier också :P
    (menar inget illa med detta inlägget, kom bara på den boken som var så hemsk :P)
  • förlovadflicka
    GnuGS skrev 2011-01-03 12:21:59 följande:
    Jemen är ett mycket gammalmodigt land, som upplagt för att ha fördomar kring (som dessvärre ofta stämmer). Det förekommer t ex att småflickor i t ex nioårsåldern gifts bort, trots att lagstiftningen säger att 18 år (tror jag, möjligen lägre) är lägsta giftasålder.
    Jag vet ju inget om det exempel du nämner, och det låter lite märkligt att brittiskor skulle ha blivit bortgifta mot sin vilja – men kolla gärna in Eva Sohlmans reportagebok om Jemen som kom för några år sedan för en aktuell bild av landet!
    Fast har sett dokumentärer, det är rätt vanligt att brittiska tjejer blir bortgifta till kusiner i andra länder mot sin vilja, finns speciella byråer som försöker rädda dem... :S
Svar på tråden HJÄLPPP Söker en kvinnlig filmare, som kan filma mitt bröllop!!