Inlägg från: förlovadflicka |Visa alla inlägg
  • förlovadflicka

Vad ska man ha för mat till barnen?

Vi frågade vad de hade för barnalternativ på stället vi ska vara på och han tittade konstigt på oss... Han sa att de alltid ger barnen samma, i mindre portioner så klart. Om ni inte väljer konstig mat så borde det väl gå bra? Är barn kinkiga med maten kan det ju mycket väl hända att de ändå inte skulle bli glada för hamburgare, jag hatade det när jag var liten, gillade riktig mat mer :) De som är två är väl vana att få äta det som de blir serverade, de har inte så mycket val annars heller och åttaåringar borde ju förstå att det är oartigt att inte äta :)

• förlovadflicka
    Emblas Mamma skrev 2011-01-03 18:43:36 följande:
    Är det förresten ofint av en mamma till en 18månaders att ta med barnmatsburk på festen om niplanerar att servera något med typ skaldjur eller stark mat?
    Eller skulle ni kräva av babyn att äta den staka maten? bara undrar.
    Det är DET jag skriver om.

Jag skriver inte att man MÅSTE servera barnmat på sitt bröllop - men jag skriver att ni minsann inte ska komma och tro att föräldrar är dåliga och skämmer bort sina barn OM dom inte kan äta för stark mat eller liknande.
    Tvingar min två och ett halvt åriga lillebror för jämnan att äta och det går ner, det måste man ju ibland! Annars skulle han aldrig äta middag!!! En spännande bok eller något för att få honom att glömma brukar funka, känner man barnet så finns knepen till det mesta :) Tycker dock inte det här är en fråga om ifall man brukar tvinga barnen att äta eller inte, problemet är ju att man kanske inte vill ägna all sin uppmärksamhet som förälder/storasyster på att få barnet att äta när man är på bröllopsmiddag, då är det ju bättre att ta något man vet att barnen äter. :)
  • förlovadflicka
    Emblas Mamma skrev 2011-01-03 18:48:45 följande:
    Och ni : precis som jag sa innan så tror jag nog ungarna kan äta lite potatis/ris och grönsaker eller vad ni nu serverar till, varför ska ni haka upp er så mycket  då?
    Eller menar ni att om ett barn på festen skulle äta allt annat utom rådjur/skaldjur/starka såsen eller liknande så skulle ni bli börbannade och tycka att mamman uppfostrat ungen dåligt?
    Är det inte okej att äta det man tycker om på tallriken eller?
    Och för att förtydliga, självklart bryr jag mig inte om ifall barnet skulle lämna något på tallriken! Men det är väl inte det den här diskussionen handlar om heller? :)
Svar på tråden Vad ska man ha för mat till barnen?