• knyttan

Pysseltråd med tips och idéer

Jag pysslar massor själv...
    Nu håller jag på att sy alla servetterna, men jag kan säga att hade jag vetat innan hur mkt jobb det är så hade jag bara köpt rubbet klart Tungan ute
    Sen ska jag också göra vimplar av olika stuvbitar att dekorera med, och jag ska själv göra blomsterarrangemangen till borden + sy dukar i temafärgen.
    Jag har också pysslat i hop små favoursaskar till gästerna.

• knyttan
    MochR skrev 2012-02-28 21:03:35 följande:
    Haha jag håller också på med servetter, inte skoj Tungan ute + löpare och dukar! men det blir bra! Bara att kämpa vidare
    Hehe, nej det är inte så att man längtar till pysselstunden... men det blir jättefint så jag försöker tänka på slutresultatet! Jag har bestämt att jag ska bli klar med fem i veckan :) Då blir jag klar veckan efter påsk!!
  • knyttan
    MochR skrev 2012-02-29 11:09:55 följande:
    mina är av ikeas billiga lakan! Ja de är sladdriga men man kna spraya dem med stärkelse om man vill ha dem hårdare! Själv ska jag bara rulla ihop mina så det gör inget Glad
    Mina är av IKEAs lakansväv 19:- metern. Oblekt bommul då jag inte ville ha kritvita. Tror inte det går att hitta billigare :) Nu ska jag säga att det tyget drar sig lite så det är lite svårt köligt att få alla servetter lika stora. Jag tycker att de känns nästan som riktiga köpta servetter, de är inte sladdriga alls. Ska också bara rulla mina, men tror att det skulle kunna gå att göra någon enklare servettvikning också om man vill.
  • knyttan
    Cosy skrev 2012-03-01 09:34:43 följande:
    Jag håller på men varje hörn tar 5min att fålla för jag göra. men jag försöker göra dessa typer av hörn:

(Inte min bild)

Gjorde du denna variant?

We did it on DreamHack. Geeky love
    Ja, jag gör sådana hörn. Det tar evigheter. Men blir stiligt!
  • knyttan
    Guffi skrev 2012-03-03 14:39:34 följande:
    En klassiker är ju den med skruvar och muttrar. Men då kräver det lite av er då det bara ska vara en skruv som passar med en mutter... ;) Men då får ju gästerna gå runt och prova på varandras skruvar och muttrar och på så vis hitta sin bordsdam/kavaljer. Ett sätt att presentera alla för varandra också :)
    Det ni behöver utöver det är en korg för skruvarna och en för muttrarna. Damerna får ta av den ena och herrarna av den andra :)
    är det bara jag som tycker att det var lite.... snuskigt? Skäms

jag kanke har snuskig fantasi....
  • knyttan
    Protexblue skrev 2012-03-10 13:39:01 följande:
    Nu har jag en jätte krånglig fråga till alla som är duktiga på att pyssla.. Jag är ute efter något att knyta runt servetterna och funderade på organzaband, men sen funderade jag på något som är mer likt väv, men se kom jag på att jag skulle vilja ha något material som är mer "luftigt". Är de någon som här något förslag på material? Vore jätte tacksam för hjälp.
    Du skulle kanske kunna klippa långa remsor av tyll och knyta runt? Det låter som det är det du är ute efter ungefär?
  • knyttan
    Protexblue skrev 2012-03-10 18:05:15 följande:
    Jo men tyll kanske vore en bra idé, de har jag inte ens funderat på.. vet dock inte om de ser så "fint" ut.. lite billigt kanske..? eller inte beror ju på hur man gör.. =)
    Tror det beror på vad för slags tyll du använder också. Inte all tyll är så där stel och "myggnätsaktig" som typ maskeradkjolar... jag tänker på sån där fin, tät tyll som man också kan hitta, säkert dyrare, men finare också..

Pulmonate: WOW vilka fina inbjudningar! Är det du som ritat?? Önskar jag vore så där duktig på att teckna...
  • knyttan
    Emma84 skrev 2012-03-23 14:18:33 följande:

Får jag fråga hur mycket band man räknar med att använda till en servett?
    Har själv funderingar på att köpa organzaband eller spets eller något, men hur ska man beräkna hur mycket som går åt? (Hade tänkt att bara gör som en rosett runt om. Har linneservetter)

Någon som vet?!

Det finns ingen standard, det beror på hur du vill ha det Glad Gör ett prov! Ta ett örngott tex och vik ihop det som du tänker dig servetten. Sen tar du något snöre eller band du har hemma och knyter så som du tänker dig att du vill ha det (dubbelt eller enkelt omslag, stor/ liten rosett osv.) Och sen är det bara att mäta snöret o gånga med det antal kuvert du ska ha!
    Jag ska knyta jutesnöre runt mina servetter, men jag ska vira det flera varv om så jag räknar med minst en meter per kuvert. Men som sagt det blir ju helt olika beroende på hur du vill ha det, så mät en provvariant...
  • knyttan

Idag har jag sytt färdigt alla 60 servetter... jag hoppas verkligen att jag slipper se dem något mer fram till vår bröllopsdag Kräks somtur är har snälla mamma erbjudigt sig att tvätta o stryka dem...

• knyttan
    FelizLane skrev 2012-04-06 21:31:30 följande:
    Någon av er som ska stärka era egen sydda servetter? Måste ju tvätta mina nu när dom är färdigsydda.. Men skulle vilja att dom blev liiiite stelare. tips?
    Kanske här? (har ej provat detta, men att stärka med potatismjöl har man ju hört om)

www.sgv.m.se/skota_linneplagg.htm
  • knyttan
    Fjärilen skrev 2012-04-10 10:03:08 följande:
    Så här blev våra inbjudningskort:

Wow vilka fina!! Vi hade också lite pass-inspiration till våra inbjudningskort där vi bla använde en stämpel med våra namn samt vigseldatum utformade som pass-stämpel. Anledningen är att vi är från olika länder så vi har rest väldigt mycket för att kunna vara tillsammans... önskar jag hade hittat detta innan vi gjorde våra inbjudningar... superfint verkligen och hade passat perfekt!
    Har du någon länk till mallen? Jag tänker att den kanske skulle kunna gå att använda till festprogram också? Skulle du ha lust att inboxa mig isf? Pretty please Kyss
  • knyttan

Jag har gjort bordstavlor med nummer på för att använda til bordsplaceringen.
    Det är billiga kartongramar som jag fyndade på pandurorean i vintras, sedan har jag skrivit ut nummer (två av varje) i brunt på cremefärgat papper som jag klippt ut och klistrat in i ramen. Lätt som en plätt och jättebilligt!

• knyttan
    Misswert skrev 2012-05-07 21:07:44 följande:

Tror att jag ahr hittat detta pyssel här inne på BT någonstans. Hade först tänkt ha det i festhäftet, men tror att jag skriver ut det på ett papper och lägger på varje plats. Det är ett korsord som man själv skapar väldigt lätt på puzzlemaker.discoveryeducation.com/CrissCross... Inga svåra frågor utan mer vilka månader vi fyller år, var vi jobbar, vad barnen heter. Mitt förra efternamn och vårat nya. kan ju alltid skapa lite disskutioner. Man skriver själv vilka ord och ledtråden.

Vet inte om jag kanske skall lägga ut några pennor, typ en per par eller så. För mig tog det typ tio minuter att fylla i uppgifterna och sedan kopierade jag över det till ett word dokument. Sedan är det bara till att printa ut....

Du det där var inget annat än en fantastiskt användbar länk,  kommer säkert använda det till jobbet också (jag är språklärare). Så där, nu kan jag nästan känna att jag har arbetat, genom att surfa på BT Skrattande
  • knyttan
    teddy skrev 2012-06-02 22:39:11 följande:
    En liten undran ang gästböcker.... jag har sett många fina gästböcker här som ni pyslat me själva, men själva har jag köpt en från ikea, ganska slät i cerise me nån slags svag bild av ett träd på... tror många vet vilken ja menar... men jag skulle nog vilja pimpa den lite... :) hur tycker ni att man ska göra? vad kan man göra? tips??
    Hahaha jag gick in här för att få inspiration till exakt samma fråga, vi har fått ett fint fotoalbum från mamma som hon har haft i tid och evighet utan att använda, framsidan är cremevit och insidan är ljusgråa blad, jag skulle också vilja pimpa den lite och skulle gärna vilja se bilder om någon gjort ngt liknande!
    Vi tänkte att varje par skulle få varsin sida och sedan sätta in foton på dem också. Gärna skaulle det vara någon fråga de skulle svara på med...

Framsidan kan man säkert pimpa med lite fina band, spets och dekorpärlor... fast jag vill inte heller ha för mkt plotter!
Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer