• J och J

Pysseltråd med tips och idéer

Någon mer som känner hur det kittlar i fingrarna att få pyssla?!

Både jag och min blivande är pysselgalna. Vill alltid ha något projekt på gång. Så vi är glada att ha ett bröllop att planera där det då kan pysslas nästan huuur mycket som helst Skrattande Därav blir det mycket pyssel till bröllopet. Inte mest för att spara pengar utan för att det är såååå roligt o representerar oss. 

Tänkte det kunde vara roligt med en pysseltråd.
    Med tips, idéer, länkar, bilder. 

Vad ska ni pyssla till bröllopet? 

Just nu ser det ut så här för oss.
    Save-the-date kort - me tapet o kort på oss o knapp. KLART o skickat
    Inbjudningskorten - samma stil som ovan
    Servettringar - av toapappersrullar me tapet o snöre o knappar
    gåva till gäster - blir en figur i lera
    placeringskort - sitter på gåvan till gäster
    festhäftet - datautskrivet me lite snitsigare framsida, snöre/garn o knappar. 
    örhängen - knappar
    klänning och väst - ska brodera på dessa.

så långt har vi kommit me pyssel vi ska göra

någon som har tips på pyssel till dukning?

• Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer
  • MochR
    Mariem skrev 2012-04-24 15:29:11 följande:

Rosor av silkespapper som jag ska använda både som gåva och placeringskort. Ska knyta fast en namnskylt runt varje ros och lägga vid varje tallrik. Dock har jag 30 rosor kvar att tillverka, börjar bli lite långtråkigt nu...
    Åh så fina! förstår att det är riktigt kämpigt
  • Pagnie

Rosor av silkespapper som jag ska använda både som gåva och placeringskort. Ska knyta fast en namnskylt runt varje ros och lägga vid varje tallrik. Dock har jag 30 rosor kvar att tillverka, börjar bli lite långtråkigt nu...
    Verkligen jättefina. Har du någon beskrivning på hur du har gjort dom?
  • Joli84
    Håller med, verkligen jättefina! Vad du har pysslat! Är de svåra att göra?
  • Mariem

Dom är inte så svåra att göra, man rullar ihop en remsa silkespapper. Man tar ett ark silkespapper, (som är dubbelvikt från början) så viker man från kortsidan ca 7 cm upp och sen klipper man längst med den uppvikta kanten. Det man vill ha är två dubbelvikta remsor (på längden)som är lika långa som pappret är brett. Dom ska ligga på varandra. Sen rullar man från ena ändens hörn, tight i början och lösare mot slutet tills det ser ut som en ros. (man håller hela tiden i nederkanten, det är överkanten dom blir rosen) Sen när man är nöjd snurrar man ihop fästet med en ståltråd, jag använder blomstertråd som är grön och tunn. Ändarna på ståltråden bildar stommen på skaftet. Skaftet kläs sedan med blomstertejp som är grön lite elastisk och klistrig. Den lamm man även forma till blad. Ska försöka ta några steg för steg bilder och lägga upp, kanske göra en youtube video, för det är svårt att förklara i text... Allt material har jag köpt på panduro. Under valet satt jag i valstugan och gjorde en massa såna här rosor (fast röda) som jag delade ut. Folk blev gladare för dom än för riktiga rosor! :)

• vinterfrost

Puh nu har jag läst alla 904 inlägg ojojoj vad jag har blivit inspererad!!. Är än sålänge bara i planeringsstadiet men snart så ska jag börja pyssla jag med :) o då kommer det blider

• Jessicaia

Ville bara dela med mig av våra Caketoppers som vi gjort av träkoner/bollar, spets och färg. Gubben blev VÄLDIGT enkel, men han ska ju inte ha hatt eller käpp...idéer?

• annelie1981

Fluga eller slips?

Jessicaia skrev 2012-04-24 22:03:33 följande:
    Ville bara dela med mig av våra Caketoppers som vi gjort av träkoner/bollar, spets och färg. Gubben blev VÄLDIGT enkel, men han ska ju inte ha hatt eller käpp...idéer?

• teddy
    Jessicaia skrev 2012-04-24 22:03:33 följande:

Jättesöta! O jag tror också de kan gulligt me en fluga eller slips på gubben... :)
  • Jessicaia

Det är en idé som var obefintlig tills ni nämnde det! En slips blir det! Tack! :D

• Solstice

Var på IKEA häromdagen för att köpa en bokhylla till grabbarnas rum och så "råkade" vi gå förbi lakansavdelningen och så "råkade" det följa med 15 Knoppa lakan hem! Tänkte ha dem till att dekorera partytälten med på något sätt men hur får vi se. Blev lite förvånad att sambon var med på det direkt!

Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer