• Maria GW

Mycket enkelt bröllop

Hej alla,
    Vi vill gifta oss hemma i trädgården med en vigselförrättare.
    Undrar vad man betalar förrättaren samt om detta är genomförbart.

Vi vill inte gifta oss i kyrkan och inte ha psalmer osv. Endast en oerhört enkel akt då min framtida man inte är svensk och kommer ha svårt att förstå orden.
    Kan man använda en tolk?

All hjälp mottages tacksamt :)
    /Maria

• Svar på tråden Mycket enkelt bröllop
  • förlovadflicka

Det kostar inget att bli vigda är jag rätt säker på, men kanske får ni betala lite för att ha det där, är inte säker. Men jag vet att det är många som gör det så det är absolut genomförbart. Och det är väl klart att ni kan fixa en tolk om ni vill :)

• Lysdioda

Ring länsstyrelsen i ert län för att få se vilka som är vigselförrättare, alternativt kommunen som brukar förätta vigsel i exempelvis rådhuset/kommunhuset, och efterfråga vad som gäller där och boka in datum och tid till ert hem.

Vid borgerlig vigsel kan man ha en väldigt kort eller längre vigsel, och självklart är det bra med tolk så att vigselförättaren också vet att de blivande makarna förstår vad de går in i. Men, ställ frågorna till rätt instans. Och, tolk får ni med stor sannolikhet bekosta själva, men det är relativt lätt att få tag i de flesta språk.

Och, man brukar bara betala resekostnaden för vigselförättaren, typ milersättning för bil.

Lycka till!

• Maria GW

Tack för era svar.
    Det går alldeles utmärkt att ta hit en vigsel-förrättare och det kostar enbadr själva milersättningen.
    Men han/hon ska få lite mat och dricka också eftersom det tydligen förväntas:)
    /Maria

Svar på tråden Mycket enkelt bröllop