• tezz840

Skillnad på kavaj och kostym?

Jag får komma med en dum fråga..
    Men vad är det för skillnad på kavaj och kostym?
    Jag kollar runt i olika tidningar på vad det finns för alternativ för gubben att ha på sig på den stora dagen, men jag ser ingen skillnad..
    Kan någon förklara för blåsta mig? =)

• Svar på tråden Skillnad på kavaj och kostym?
  • Mariabridetobe

Det enda jag vet är att Kavaj är en klädkod, vid tex Inbjudan. Tror oxå att väljer man kostym så är det hela setet: Kavaj, byxa mm, medans kavaj är bara kavajen. Men jag är inte säker!! Och du är inte Blåst!! Vi har alla saker som känns helt främmnade för en!! Lycka till!!

• Niini
    Mariabridetobe skrev 2011-01-03 12:48:41 följande:
    Det enda jag vet är att Kavaj är en klädkod, vid tex Inbjudan. Tror oxå att väljer man kostym så är det hela setet: Kavaj, byxa mm, medans kavaj är bara kavajen. Men jag är inte säker!! Och du är inte Blåst!! Vi har alla saker som känns helt främmnade för en!! Lycka till!!
    Nej, riktigt så är det inte.

Kavaj är en klädkod, innebär kostym i valfri färg. Kostym är en "icke-oficiell" klädkod som också betyder kostym i valfri färg.

www.dn.se/mat-dryck/etikett/kladsel
  • tezz840

hmm..
    men om någon frågar vad brudgummen ska ha på sig, vad säger man då? kostym?
    är kavajen bara själva jackan, medans kostym är hela kittet?

• Niini
    tezz840 skrev 2011-01-03 13:04:52 följande:

hmm..
    men om någon frågar vad brudgummen ska ha på sig, vad säger man då? kostym?
    är kavajen bara själva jackan, medans kostym är hela kittet?

Då säger man kostym :)
  • förlovadflicka

Ja, kavaj är ju jackan, det vet du ju själv om du vill köpa en på hm till dig själv tex, då köper du ju inte en kostym utan bara en kavaj :)

• Mariabridetobe
    Niini skrev 2011-01-03 12:56:08 följande:
    Nej, riktigt så är det inte.

Kavaj är en klädkod, innebär kostym i valfri färg. Kostym är en "icke-oficiell" klädkod som också betyder kostym i valfri färg.

www.dn.se/mat-dryck/etikett/kladsel
    Okej!! Då har jag lärt mig något nytt!! Men måste Brudgumen ha kostym om man skriver det i inbjudan?? Vi har tänkt att min M2B ska ha frockcoat, och marskalken ska ha kostym men väst och kravatt i samma färg som brudgum. Kan man ha Kavaj som klädkod då?? 
  • Niini
    Mariabridetobe skrev 2011-01-04 09:54:39 följande:
    Okej!! Då har jag lärt mig något nytt!! Men måste Brudgumen ha kostym om man skriver det i inbjudan?? Vi har tänkt att min M2B ska ha frockcoat, och marskalken ska ha kostym men väst och kravatt i samma färg som brudgum. Kan man ha Kavaj som klädkod då?? 
    Man kan ha som man vill ;) Ska man följa den rätta etiketten så ska brudparet vara klädd på samma nivå som gästerna. Men numera är det bara mer och mer sällan, för hur många gäster har en frockcoat eller frack hängandes i garderoben? ;)
Svar på tråden Skillnad på kavaj och kostym?