Vilka blommor är fina i maj ?
Hej hej !
Nån som vet vilka blommor som är fina i maj ? Tänkte köpa blommor i butik och göra en bukett själv...
Hej hej !
Nån som vet vilka blommor som är fina i maj ? Tänkte köpa blommor i butik och göra en bukett själv...
Puffar
Jag funderar över samma sak. Så hoppas på att någon svarar här
Liljekonvaljer har jag tänkt att ha och plocka själv! Jag har en vän som är florist som ska hjälpa till! Det beror kanske lite på när i maj ? Vi gifter oss i slutet och då blommar de oftast i alla fall!
I butik så är det allsköns "sommarblommor" som är i högsäsong i maj. Såsom Pioner, Prästkragar, Blåklint, Ammi majus, Akleja, Prärieklocka, Riddarsporrar, Stormhatt, Luktärtor och allt det där andra som brukar användas när man vill ha "känslan av att ha plockat det själv på ängen"
Sedan är det ju allt det som finns året om dessutom. Liljor, Rosor, Kallor, Freesia, Germini osv.
Mycket så års går i rosa vita och olika blå/lila toner, lime och sådant som känns "somrigt", är man ute efter mer "höstiga" toner som orange tex, kan det vara en god idé att se till att förbeställa så floristen tar hem det du behöver.
Det som INTE brukar finnas är sådant som rena vårblommor-dem får man plocka själv i naturen eftersom vi i butikerna ligger säsongen före, så förgätmigej tex har säsong tidigare på våren.
Liljekonvaljer finns att köpa odlade åretom, men kostar en hel del, eftersom de är just odlade.
1700-tal, ja det är alltid odlade blommor i snittkylarna. Visst händer det att man tar hem av lite mer speciella och svårsålda sorter även till kylen, men det stämmer att det ofta gäller beställningar till binderier som brud, begravningar etc. Akleja hör dock till det du borde kunna få syn på. Blåklint och Prästkragar brukar finnas inför studenten och så.
Och ja, blommor är underbara! Därmot är själva yrket både slitsammare än de flesta tror och rikigt rejält dåligt betalt (eftersom det ligger under Handels avtal, trots att man ju gärna ska ha en utblidning)
Jag har många funderingar på framtidens yrksliv och just nu jobbar jag inte ens alls, för på min nya ort har inga flrositer efterfrågats. Dessutom har axlar knän och leder börjat säga ifrån. Men som sagt, blommor är verkligen balsam för själen och glädje för ögat.
Jag kommer ha körsbärtblommor och kanske något grönt :) Älskar körsbärsblommor ^_^
Hej
bröllop 21maj..
Har min svägerska son e florist som ska fixa min bukett, blir blått, lime, och champagne.. låter såå bra.
hon är den ända som ska få se klänningen innan eftersom hon vill matcha bukettens utseende med klänningens stil.
Låter som det blir en fin bukett.
Lite nervöst att lämna ut allt men jag litar helt på henne.