• skruttisOmuffis

Är vi helt galna?

Våra idéer om musik till festen har förändrats så många gånger som det går....

Det började med att vi skulle ha band, men det tyckte vi var för dyrt.
    Sen skulle vi ha dj, men vi kom på att det var för tråkigt.
    Då kom vi på att vi skulle ha karaoke.....men efter ett par månader insåg vi att någon överförfriskad olycklig själ skulle kunna sitta som en blodigel på micken och bara sjunga tragiska ballader...

Så tillbaka på ruta ett. Vi ska nog ha liveband ändå!
    Vi skickade ut offertförfrågan till flera band, men efter många lyssningar och kostnadsförslag så var inget bra nog.....

Nu har vi hört av oss till ett fantastiskt band som spelade på ett bröllop vi var på i somras...
    Vi älskar dem bara helt enkelt men vi hörde inte av oss till en början för vi visste att det skulle vara vansinnigt dyrt.

Vi har fått svar och de är intresserade av att spela på vårt bröllop. De är supertrevliga och har erbjudit oss att få betala på faktura upp till 30 dagar efter bröllopet. De är fem medlemmar i bandet så alla ska ju ha sin del av kakan.
    De spelar 3 x 45 min för 20.000:-  ...vi börjar vänja oss vid tanken att det kostar med proffsig underhållning.

Hur mycket pengar lägger ni andra på underhållning/musik??

• Svar på tråden Är vi helt galna?
  • Cantaton

Om ni har velat så mycket fram och tillbaka och verkar fastna för liveband, och dessutom har hört ett ni tycker är riktigt bra, tycker jag att ni ska slå till. När jag har varit ute i en duo har vi tagit 10 000 för samma upplägg (+ två sånger på vigseln), så jag tycker att priset är rimligt för ett professionellt band.

Vi planerar inte bröllop just nu, så jag kan dock inte uttala mig om hur mycket pengar vi kommer lägga på musik....

• förlovadflicka

Kära nån vad mycket! Vi lägger ut noll kronor eftersom det är vänner som spelar, min cellolärare, min musikteorilärare och min bästa klasskompis från musik estet och hennes lillasyster som är riktigt duktiga violinister och det gör dem gratis. Men självklart får de mat och tårta, känns nästan som lärarna är ett par extra pappor, haha :P

• skruttisOmuffis
    Cantaton skrev 2011-01-05 22:31:17 följande:
    Om ni har velat så mycket fram och tillbaka och verkar fastna för liveband, och dessutom har hört ett ni tycker är riktigt bra, tycker jag att ni ska slå till. När jag har varit ute i en duo har vi tagit 10 000 för samma upplägg (+ två sånger på vigseln), så jag tycker att priset är rimligt för ett professionellt band.
    Vi började smått misstänka att priset inte är helt orimligt... Men det är ju onekligen mycket pengar
    Jag har alltid haft ett stort musikintresse. Jag har sjungit sen barnsben och gick musikallinjen på gymnasiet så för mig får musiken gärna vara centrum på vår fest. Jag vill dansa och sjunga och jag vill att alla andra ska göra det också
    Det lutar med andra ord åt att vi kommer att boka dem. De är så bra!!
    Redan första året de spelade tillsammans hade de över 150 spelningar!
    förlovadflicka skrev 2011-01-05 22:44:24 följande:
    Kära nån vad mycket! Vi lägger ut noll kronor eftersom det är vänner som spelar, min cellolärare, min musikteorilärare och min bästa klasskompis från musik estet och hennes lillasyster som är riktigt duktiga violinister och det gör dem gratis. Men självklart får de mat och tårta, känns nästan som lärarna är ett par extra pappor, haha :P
    Jag skulle också väldigt gärna vilja ha en gratis violinist på vårt bröllop! Under vigseln skulle sitta fint
    Men jag får väl tjata mig till lite gitarrklinkande av nån bekant istället....
  • Cantaton
    skruttisOmuffis skrev 2011-01-05 23:01:43 följande:
    Vi började smått misstänka att priset inte är helt orimligt... Men det är ju onekligen mycket pengar
    Jag har alltid haft ett stort musikintresse. Jag har sjungit sen barnsben och gick musikallinjen på gymnasiet så för mig får musiken gärna vara centrum på vår fest. Jag vill dansa och sjunga och jag vill att alla andra ska göra det också
    Det lutar med andra ord åt att vi kommer att boka dem. De är så bra!!
    Redan första året de spelade tillsammans hade de över 150 spelningar!
    förlovadflicka skrev 2011-01-05 22:44:24 följande:
    Jag skulle också väldigt gärna vilja ha en gratis violinist på vårt bröllop! Under vigseln skulle sitta fint
    Men jag får väl tjata mig till lite gitarrklinkande av nån bekant istället....
    Det finns många band som tar mindre, men de flesta gör det då som hobby och har andra jobb som de försörjer sig på. Jag slutade göra bröllopsfesterna när jag räknade på vad jag behövde ta sett till tid och kostnader. Jag var inte säker på om tillräckligt många skulle känna att de ville lägga de pengarna på musiken. Många har svårt att se vilken tidsåtgång etc. som en sådan tjänst innebär, samt obekväm arbetstid, riggning, rep, kostnad för replokal etc. Tjänster är så "opåtagliga".

Men ni har ju hört det här bandet, så ni vet vad ni betalar för. Musik skulle vara viktigt på mitt bröllop också, så jag skulle också lägga pengar på det
  • jompen

Vi har bokat ett lokalt band med 3 medlemmar som spelar för 7500:- +mat.
    Jag tycker 20000 låter mycket, men som andra sagt, ska man kunna försörja sig på det och är 5 st så måste man kanske ta så mycket...

• Emblas Mamma

haha själv skulle jag alrig lägga dom pengarna! Jag tycker det finns viktigare saker:)
    Nej, har ni råd så kan ni ju göra det, men jag hade nog kollat runt efter fler band, det finns dom som spelar jättebilligt . Om du nu har gått musiklinjen så vet väl du att det finns superduktiga musiker som gärna tjänar en extra slant?
    Jag har nämligen med gått musiklinjen och min klass var underbar! Dom kunde spela och sjunga dom! :)

• Maria Rebecca

20.000 för ett proffsigt band med gedigen erfarenhet är inte mycket, men det beror ju naturligtvis på om man har de pengarna att lägga. Naturligtvis kan man hitta billigare "Hobbyband" eller proffsband med kortare erfarenhet som är duktiga musiker, det de saknar är rep. tid.
    Min styvmorsa är musiker, och har gjort allt från trubadur gig, till duo spelningar och nu har hon ett band. (Hon har spelat i 30 år) När man är ny så kan man inte ta de summorna, men med erfarenhet och i.o.m. att bandet blir bättre så höjs ju prislappen.
    Riggar de eget ljud och ljus i det priset? För bara det är värt en bra slant och framförallt, det blir bättre gjort.

Personligen tycker jag att musiken och maten är bland det viktigaste på festen, och där lägger vi allt krut. Vi kommer att ha en grym Dj, med ljud och ljusshow, det får kosta lite vad det kostar men jag gissar att vi hamnar mellan 10 - 15.000.

• Familjen Sköld

Ja, det är klart att det är mycket pengar och det går att lägga på annat MEN om ni vill ha ett bra band och har råd så varför inte?

Jag tror som någon ovan skrev att musik och mat är väldigt viktig. Sen är det klart att det blir lustigt om man bjduer på varmkorv och har Bruce Springsteen som uppträder (haha), det ska väl hållas på något så när jämn nivå. Men när jag står inför svåra beslut brukar jag tänka på hur jag kommer att se på saken om 15 år. 

Lycka till=)

• skruttisOmuffis

Jag är ju så kräsen.
    Jag tycker att det finns det allför många som sjunger hellre än bra...
    Band på mindre än 5 bandmedlemmar låter för tunnt och fjuttigt.
    Jag har flera bekanta som har "hobby"-band men jag tycker helt enkelt inte att de är tillräckligt bra...eller så kör de fel genre.

usch, vad trångsynt jag låter, men jag vill poängtera som jag skrev tidigare att vi verkligen har kollat runt, lyssnat och fått förfrågan från många många band.
    Tyvärr är de inte bra nog eller så har de en skittrist reportoar...det är ju faktist så att alla inte har samma musiksmak helt plötsligt bara för att man gifter sig. Jag får kalla kårar av alla 70-talsdisco band och min uppfattning är det finns fler av dem på marknaden...att betala runt 10.000:- för ett band som inte uppdaterat sin reportoar sen 90-talet...det tycker jag är att kasta pengarna i sjön. Då skulle jag hellre köra spotify

Jag tror som någon ovan skrev att musik och mat är väldigt viktig. Sen är det klart att det blir lustigt om man bjduer på varmkorv och har Bruce Springsteen som uppträder (haha), det ska väl hållas på något så när jämn nivå.
    Haha, vi ska inte bjuda på varmkorv
    Vi ska ha trerätters, sittande middag, och tårta på det. Vi har hyrt ett värdshus för festen och bjuder ca 70 pers.
    Så det är nog samma här, maten (priten) och musiken blir det som kostar.

Hehe! Min klänning kommer kosta mindre än cavan vi kommer servera som brudskål.
    Man prioriterar så olika
  • LillieMae
    skruttisOmuffis skrev 2011-01-06 23:44:04 följande:
    Jag är ju så kräsen.
    Jag tycker att det finns det allför många som sjunger hellre än bra...
    Band på mindre än 5 bandmedlemmar låter för tunnt och fjuttigt.
    :) Jag loooooooooooooooovar att det finns grymma 3-manna band som röjer mer än t ex 5 mannaband. Det beror ju helt på musikstilen pch vilka instrument de väljer att använda :)

Det är dyrt med band men sen får man ju tänka på (iaf om det är det de jobbar med) att efter skatt uppdelat på att alla personer i bandet inte blir så mycket. Sen har de ju lagt ner tid på repa.
    Är själv tillsammans med en musiker och de lägger ner otroligt mkt tid för att det ska låta bra o rätt osv.
    De är värda varenda krona de får in.
  • Ayla

Ni är musikintressrade och har råd, så enligt mig är ni inte galna. Man lägger ju krutet på de delar som är viktigast för en själv, vissa väljer att lägga nästan allt på ringar, andra på t.ex. kläder, eller bröllopsresa (och så vidare). Inget konstigt med det. Jag och min blivande är matintresserade, så på bröllopsfesten kommer vi lägga mest på just mat och dryck.

• oh yeah

Hej, det låter som ett bra pris för att vara ett proffsband + på faktura,
    tycker ni att det är värt pengarna så ska ni absolut slå till. {#emotions_dlg.flower}

Vi är själva musiker/sångare och bortskämda med att omges av massa duktiga musikervänner
    så hos oss är det givet med karaoke och pianobar, då det kommer att låta lika bra som att hyra in andra Glad

Lycka till med dagen!

• majaochputteforeverandever

Har ni råd och anser att det är viktigt med liveband så kör!! Det hade vi gjort!Skrattande

För vår del är liveband ett viktigt inslag på vårat bröllop! Vi har hittat ett band som är bra, de kostar 12000:- + mat och dryck , så slutsumman blir kanske på 14 000:-

• Ankis88

Vi kommer också ha live band (klezmer-musik), 5 professionella musiker för 1,5-2 timmar. De tar med utrustning också och ska ha 1250 euro, alltså ungefär 10 000 kr. Jag tycker att det är ett rättvis pris.
    Jag tycker att 20 000 kr är mycket pengar, men om ni är säkra på resultatet är det nog värt det. Jag har varit på två bröllop nyligen och det jag kommer ihåg mest är faktiskt underhållningen. 

Svar på tråden Är vi helt galna?