Varför?
Min pojkvänn undrar vad det är för vits med att förlova sig? vad skulle ni svarat?
Min pojkvänn undrar vad det är för vits med att förlova sig? vad skulle ni svarat?
Vi ville gifta oss och då brukar man förlova sig för att förvarna folk och visa att man är så gott som gifta. Det är ju helt underbart att vara förlovad, tur att min fästman tycker det också <3
Enligt gamla traditioner var förlovningen "steg ett" och bröllopet "steg två". Förlovningen var en prövotid inför äktenskapet och som "fästfolk" sågs paret som "ett stadigt par som bestämt sig för varandra"...Nånstans känns det som att det där med att andra ser paret som "ett stadigt par som bestämt sig för varandra" lever kvar lite grann. Jag tycker jag märkte det direkt från omgivningen faktiskt....och då berättade vi INTE att vi tänkte gifta oss, vi var hemliga med bröllopet först. Många kommenterade vår förlovning (bara positiva reaktioner) som att "nu är det allvar" eller " jo, nu när ni är förlovade också då är ni som ett etablerat par" eller "jo, det visste man ju att ni menade allvar men nu fick vi det bekräftat" eller "det var värst vad ni är seriösa"......Vi hade varit tillsammans i 4 år och sambos i 3 år innan vi förlovade oss, det kanske inte är jättelänge enligt vissa...Men jag blev ändå förvånad över att vi efter förlovning helt plötsligt sågs som ett "mer stabilt par" än innan...
En del förlovar sig utan att för den skull börja planera bröllop, en del är förlovade i många många år innan de gifter sig, andra är "bara" förlovade och kanske inte ens funderar på att gifta sig alls medan andra ser förlovningen som ett startskott för att börja planera bröllopet, en del tycker att man ska gifta sig inom ett år från det att man är förlovad, andra börjar planera bröllop men sätter ett datum längre fram.....
Både jag och m2b tycker att det känns jättebra att vara förlovade. Sen kan man skippa förlovningen och gå direkt på bröllop om man vill. Eller så förlovar man sig precis innan vigseln, det går också.