• dreams come true

menyhjälp!!!

Sitter och filurar på meny, för hundraelfte gången. Har konstaterat att jag ändra mig hela tiden på grund av att jag inte får med allt jag vill. Så nu tänker jag istället lägga till en rätt, smart va?!

Har tillgång till kock och restaurankök och eftersöker en rätt mellan antingen förrätten och fisken eller mellan fisken och efterrätten. Innan har vi varit inne mycket på lamm, så förslag på detta tas tacksamt emot. Bröllopet kommer hållas den 30 juli, så det är mitt i högsommaren.

* Kalixlöjrom på äggröra med rökt gräddcreme

* Abborre med vitvinssås, sommarens primörer och färskpotatis

* Citronmousse med sommarbär

* Bröllopstårta

• Svar på tråden menyhjälp!!!
  • Zelmah

ska ni ha aborren som nån slags mellanrätt då och en huvudrätt med kött har du tänkt eller?

Orkar man så många rätter? eller middagen kanske ska pågå under många timmar eller ska rätterna vara små?

Nyfiken...

Själv ska vi ha kall buffé men e lite orolig att talen inte ska hinnas med och funderar på att ha en förrätt och dessert till men kan man verkligen ha förrätt till en kall buffé där flera av komponenterna är förrättsaktiga... det funderar jag på...

lamm är ju kanongott! Det hade jag kört på, finns ju massa goda varianter på lammstek och kanske slottspotatis till, eller så kan man kanske bubbelmarinera lammet och servera det kallt med råstekt potatis eller potatisgratäng till. mmm... och nån fräsch grönsallad till eller vitlöksslungade minimorötter...
    åh nu blev jag hungrig hehe...

• Zelmah

fast slottspotatis och råslekt potatis o gratäng är kanske höstigt...

något som är väldigt gott är ju potatissallad på färskpotatis i vinägrette med t ex, kapris o rädisa i och rödlök och om man vill kanske svarta oliver. Feta ost i är oxå jättegott men det kanske inte passar in med övriga menyn...

• dreams come true

Tanken var i så fall att rätterna skulle vara väldigt små...

Vad är slottspotatis?

Om jag vore dig skulle jag nog hoppa över förrätt och istället ha en efterrätt.

• Zelmah

slottspotatis är ju i princip klyftpotatis i ugnen. Men när min svärmor gör "slottspotatis" (tror bara att det är ett finare namn för klyft eg....) så kokar hon dem i några minuter innan hon lägger dem i ugnsform med olivolja och salt och  lite nymald peppar, sen ska de få precis lagom färg i ugnen. Men som sagt är väl eg samma som det de flesta kallar klyftpotatis förutom kokningen före kanske.

Men nu kom jag på hasselbackspotatis också, en annan form av potatis i ugnen, det är supergott men känns rätt höstigt oxå kanske.

Går det att få tag på annan potatis än färskpotatis på sommaren förresten? men man kan väl iofs göra varianterna med färskpotatis i stället, det blir en ny touch på det hela. kanske inte gratäng dock :D Har inte funderat på det så mkt tidigare men man äter ju inte samma potatisrätter på sommaren... men en sak som e gott e grillad färskpotatis, man slänger på dem på grillen en sväng efter koket. Men det kan ju bli lite svårt rent praktiskt på ett bröllop, att fixa en grill oxå... :)

• ClaraH

Mellan Abborren och citronmousen skulle ni kunna ha en liten osttallrik. Jag skulle också kunna tänka mig något litet med kött. T.ex. en mindre grillad köttbit med salladsbädd eller grillade grönsaker till och lite god sås (tycker inte att man behöver sätta till en massa kolhydrater om man ska ha så många rätter).

Svar på tråden menyhjälp!!!