dracodormi skrev 2011-01-09 15:54:40 följande:
Eftersom "experten" inte svarat än tänkte jag fråga vad ni andra tror så länge. I det jag läst verkar det som att man inte kan göra som vi tänkt och ta bådas efternamn och sätta ihop till ett dubbelnamn som båda får ha. Jag heter Rosén och min fästmö heter
Selinus.Vi vill gärna heta "Selinus Rosén" båda två. Men det står att det bara är en som får ta sitt eget namn som mellannamn och byta till den andras som efternamn. Då skulle min fästmö alltså bli Selinus Rosén men jag får bara heta Rosén? Kan det stämma? Eller finns det något annat sätt för mig att peta in ett Selinus som mellannamn/extra efternamn innan eller efter vigseln? Vi vill ju båda känna att vi hör ihop med den andra men ändå ha kvar vårt gamla efternamn.
Tacksam för svar och råd!
/Hanna
Jag har läst Skatteverkets information (
www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/blanketter/info/7630.4.39f16f103821c58f680007056.html) och så vitt jag kan begripa har du tyvärr rätt:
Ni kan heta XXX Selinus Rosén respektive Hanna Rosén
eller
Hanna Rosén Selinus respektive XXX Selinus
men
inte båda
Rosén Selinus eller Selinus Rosén
Om ni gift er och får barn kan de få båda namnen och heta Rosén Selinus eller Selinus Rosén (mellannamn + efternamn) endast om ni själva valt att ha olika efternamn.
Om ni heter t ex Hanna Rosén Selinus respektive XXX Selinus så blir barnens efternamn Selinus; de kan inte heta Rosén Selinus.
Jag skulle vilja ha samma lösning som ni, och kan inte se av SKV:s information att det går. Hade tänkt ringa och kolla med dem – men talade häromdagen med en kompis som drabbats av namnlagen, så att det kändes som att det inte är någon idé.
Hon har varit gift med en engelsman, och har själv behållit sitt svenska -sonnamn som mellannamn och haft hans namn som efternamn. Vi kan säga att hon heter Andersson Finch.
Hennes söner har sedan de föddes också hetat ”Andersson Finch”, och kallats det i t ex skolan i England. När de nyligen flyttade till Sverige fick pojkarna dock inte behålla mellannamnet, utan har tvingats stryka den delen av sina namn officiellt – mot sin och mammans vilja – och heter numera enbart ”Finch”!
Själv skulle jag kunna tänka mig att låta mitt nuvarande efternamn bli mellannamn och ta min blivande makes efternamn. Det är OK om barnen bär hans efternamn, trots att mitt namn är mer speciellt och ovanligt. Men jag skulle vilja att de åtminstone har vårt släktnamn som mellannamn – och det verkar alltså inte gå alls.
Någon expert får gärna svara – hoppas såklart att jag har fel...men tror tyvärr inte det.
Förresten, det jag skrivit här gäller mellannamn + efternamn. TS skriver även om dubbelnamn, och det är något annat – nämligen namn med bindestreck. Dubbla efternamn såsom Segerstedt-Wiberg och Beck-Friis godkänns bara om de sedan gammalt är etablerade.