• Cammee

Min tärna vill inte vara med längre - hela planeringen förstörd!!!

För ett halvår sedan frågade jag mina vänner ifall de ville vara tärnor på mitt bröllop som är u juli.
    Den ena sa direkt att hon inte ville, helt okej med mig, men den andra sa ja direkt och erbjöd sig t.o.m. själv att betala allting.

Min syster ska också vara tärna så då hade jag två.
    För en månad sedan frågade jag min tärna om hon skulle vara med oss och fixa smink och hår på salong.
    Priset skulle bli 490 kr för hår och 250 kr för smink, billigt tycker jag!'
    Då svarade hon att hon inte visste för hon tyckte att det lät dyrt och då erbjöd jag mig att betala för det eftersom jag inte vill att hon ska fixa sig hemma.
    För någon dag sedan frågade jag ifall hon skulle vara med på det och att jag kunde betala för det. Ville ha svar snabbt eftersom jag hade tänkt ringa frisören imorgon.

Igår, ca två dagar efter att jag frågade henne(på sms) får jag ett svar att om det är okej hoppar hon helst över att vara tärna. Hon hade scenskräck och tyckte att det var jätte nervöst.

Då tyckte jag att det borde hon fan ha vetat när hon tackade ja och det blev ett ganska stort bråk. Sen sa hon att hon hade inte förväntat sig att det skulle vara så dyrt att vara tärna (1500 kr) och att hon inte hade råd.
    Då blev jag arg och kallade henne snål och en del andra saker då hon jobbar och fortfarande bor hemma.
    Fick till svar att hon inte hade jobbet kvar.
    Nähä? Det kunde hon ju sagt från början!

Nu är hon väldigt arg och vill inte vara min tärna eftersom jag har betett mig illa enligt henne.
    Men är det konstigt? sex månaders planering är åt skogen och jag vill inte hitta en ny tärna som är ett andrahandsval och i veckan måste jag boka frisör och jag vet inte om jag ska boka till en eller två tärnor.

Just nu känner jag bara att vill hon inte vara tärna så är hon inte välkommen. Hon verkar inte förstå vad det innebär att planera ett bröllop, minsta lilla motgång förstör allt. Ens tärna ska stötta en, inte förstöra hela ens planering.

Jag har bett om ursäkt för en del saker var väl onödiga att säga, men hon är den som borde göra det istället. Man lovar inte någon att vara tärna i ett halvår och sen bara hoppar man av.

Vad ska jag göra? :(

• Svar på tråden Min tärna vill inte vara med längre - hela planeringen förstörd!!!
  • Moster Stina

Ja du, vilket dilemma...

Men jag vill nog säga så här till dig, att det är nog inte riktigt så att en tärna förstår hur mycket planering det ligger bakom ett bröllop. Jo, för det GÖR man verkligen inte förren man själv är där.
    Och hon ville säkert verkligen vara tärna från början...

Men om hon faktiskt inte har råd, och dessutom börjat tänka igenom den nervösa situationen, så tycker inte jag det är så jättekonstigt om hon väljer att dra sig ur nu.
    Och DU tycker såklart att det är jättesent, men det tycker nog fortfarande inte en utomstående...
    Det är ju inte en vecka kvar eller så...

Men jättetråkigt för dig förstås!
    Vill du promp ha just två tärnor, så får du såklart boka för  två hos frisören, och sen försöka hitta någon annan som vill ställa upp.

Men MÅSTE du inte ha två, så är det väl egentligen ingen fara? Jag förstår att du är besviken, men om du vill ha vänskapen kvar så kanske du behöver se det ur hennes perspektiv.
    Visst, det var taskigt av henne att backa ur, MEN hon ger dig ju i alla fall en chans att hitta någon annan. Det HADE kunnat vara värre. Du har fortfarande många månader på dig.
    Jag hoppas verkligen att du kan dra ett streck över det här, så att din fest och vigsel inte blir fylld av  känslan av besvikelse.
    Hoppas det löser sig!
    Lycka till

• Kattpoet

Det inget kul att erkänna att man är arbetslös  och inte ha råd med 1500 kr.  Det låter på dig att hos din vänkrets är 1500 kr inget, men för någon som är fattig så är 1500 kr en månad kostnad för mat och att inte längre ha egna pengar är väldigt jobbigt och bor man hemma och är under 25 år så  är det inte helt hundra att man får socialbidrag.

Du var verkligen hård emot henne och jag förstår varför hon är arg och ledsen  och jag kan förstå att hon inte vågade erkänna hur det verkligen är.

Ja bra att du har bett om ursäkt, men  du har en tärna var glad för det, i svensk tradition har man bara en tärna så det kommer att funka endå.

Du kan ju fråga henne hur hon mår och hur länge hon har varit arbetslös, försök att tänka dig hur det är att vara i hennes skor. 

• Helena Mikael

Jag hade blivit ganska sårad om min vän sa att hon inte ville vara tärna längre. För mig är det ett ganska ärofyllt uppdrag man får som tärna, och så himla mycket behöver dem inte fixa. Mest vara där och stötta en, hjälpa till med saker man ber om etc.
    Hur mycket man lägger på andra är ju såklart olika från person till person.
    För min del handlar det mest om stöttningen som bara en tjejkompis/syster kan ge och inte ens kille.

Givetvis förstår jag att pressen blir hög även på dem vad gäller om folk har scenskräck osv, fast det vet man ju om när man är vänner.

Förstår din känsla, besvikelsen och frustrationen.

Men försök tänka att dagen handlar om dig och din kille.
    Jag har bara 1 tärna för jag har bara 1 vän jag kan tänka mig att ha där uppe med mig.
    Kanske räcker det med din syster? Då blir det mer en härlig systertid er emellan som ni kommer ha med er för alltid?

Boka du frisör för dig och en till, tror inte att det är omöjligt att lägga till en person längre fram, om du hittar en annan du vill ha som tärna.

Kram till dig och hoppas det löser dig!

• KatjaB

fast det är ju ändå rätt mycket pengar, jag brukar faktiskt inte lägga 1500 kr trots jobb, på mitt utseende om jag är bjuden på bröllop. Alla gör ju inte hår och smink på salong, och kanske kan det vara så att hon tror att du förväntar dig väldigt mycket av henne? att det inte duger att göra sig fin själv tex. 
    Fina klänningar finns mängder av som är fina, till billigare pris, så man är ihärdig så måste det ju inte bli så dyr historia.
    Även fast ni lägger massor med mer pengar på ert bröllop så betyder det ju inte att alla kan/vill göra det också.

Hoppas det löser sig och att ni ändå är vänner, trist att behöva förlora en vänskap för något så trist som ett bråk om pengar .  

• JT2010

Varför vill du inte att hon ska fixa iordning sig hemma? Du kan ju boka för dig och två tärnor och om din kompis inte vill vara tärna är det ju bara att avboka.

Vad är det för planering som går åt skogen bara för att en tärna hoppar av? Jag förstår inte hur sex månaders planering går åt skogen som du skrev om en tärna hoppar av. Jag hade två tärnor på mitt bröllop och kan inte se att något skulle varit problematiskt om en hade hoppat av. Frisör/smink och tärnbukett går alltid att avboka.

• BlackWIngedAngel
    JT2010 skrev 2011-01-10 14:22:40 följande:
    Varför vill du inte att hon ska fixa iordning sig hemma? Du kan ju boka för dig och två tärnor och om din kompis inte vill vara tärna är det ju bara att avboka.

Vad är det för planering som går åt skogen bara för att en tärna hoppar av? Jag förstår inte hur sex månaders planering går åt skogen som du skrev om en tärna hoppar av. Jag hade två tärnor på mitt bröllop och kan inte se att något skulle varit problematiskt om en hade hoppat av. Frisör/smink och tärnbukett går alltid att avboka.
    Jag förstår faktiskt inte heller varför sex månaders planering går upp i rök av en sådan sak. Om klänningarna var uppsydda, så skulle det möjligen kunna vara ett problem, men det verkar de ju inte vara.?

Visst är det tråkigt att hon inte vågar, men knappast tråkigare än att hon har förlorat sitt arbete. Att du skäller över henne i en sådan situation känns inte schysst. Var hennes vän om hon har det svårt! Du kanske tycker att hon kunde tänkt på det tidigare, men faktum är att arbetslöshet förändrar mycket i en människas livssituation. Självförtroendet kan också få sig en törn, inte bara inkomsten.
    Precis som ovanstående så undrar jag varför hon inte får göra sig i ordning hemma.? Att hennes upplägg inte duger kanske gör att hon upplever att du har väldigt höga krav på henne som hon inte orkar leva upp till just nu. Även om du har erbjudit dig att betala så kan det kännas jobbigt, dels för att hon kanske tycker bättre om att fixa i ordning sig själv och dels för att hon inte känner sig bekväm med att du betalar för henne. Jag hade hellre gjort mig i ordning själv än låtit en kompis betala för mina utgifter. Jag hade dessutom varit mer bekväm med att göra i ordning mig själv än att gå till en person som inte jag hade valt för att styla mig.

Ibland glömmer vi blivande brudar att inte alla andras liv kretsar kring våra bröllop. 

Du ska väl fortfarande gifta dig, eller hur?! Och vill du kan du fråga en annan vän om att vara tärna. Vill du inte det så går det bra det med. På vilket sätt omintetgör det här ett halvårs planering? 
  • Emblas Mamma

vad okänsliga vissa av er är!
    Jag skulle bli skitledsen och också tycka att massa är förstört! ni vet ju inte vad TS planerat för sina tärnor?

Själv har jag köpt jättedyrt tyg till min tärna och sytt upp en klänning, riktigt dyrt! Och JAG betalar - skulle min tärna hoppa av så skulle jag faktiskt kräva pengarna av henne för jag kan ju inte välja en ny tärna med exakt samma mått!
    jag skulle kanske inte ens få tag på ett sådant speciellt tyg igen.
    Så ha inte så förutfattade meningar - TS kan ha planerat jättemycket!

Dessutom fick jag uppfattningen om att TS GÄRNA skulle betalt tärnan kläderna, hår och smink. Men det var tärnan själv som propsade på att betala. Då kan man ju knappast skylla på ekonomiska svårigheter BARA, för om det nu är så att tärnan är arbetslös så där plötsligt så skulle nog självklart TS betalt tärnan ändå.

Jag hade gjort det - fast nu betalar ju jag redan min..
    men hade min tärna först velat betala och sen inte kunnat så skulle jag verkligen betalt åt henne istället. Lättare än att hitta en ny tärna...

Nej. jag tycker det är riktigt taskigt av henne TS. Hon kunde sagt det tidigare att hon hade s.k "scenskräck"..

• BlackWIngedAngel
    Emblas Mamma skrev 2011-01-10 15:12:29 följande:
    Jag skulle bli skitledsen och också tycka att massa är förstört! ni vet ju inte vad TS planerat för sina tärnor?

Själv har jag köpt jättedyrt tyg till min tärna och sytt upp en klänning, riktigt dyrt! Och JAG betalar - skulle min tärna hoppa av så skulle jag faktiskt kräva pengarna av henne för jag kan ju inte välja en ny tärna med exakt samma mått!

Dessutom fick jag uppfattningen om att TS GÄRNA skulle betalt tärnan kläderna, hår och smink. Men det var tärnan själv som propsade på att betala. Då kan man ju knappast skylla på ekonomiska svårigheter BARA, för om det nu är så att tärnan är arbetslös så där plötsligt så skulle nog självklart TS betalt tärnan ändå.

men hade min tärna först velat betala och sen inte kunnat så skulle jag verkligen betalt åt henne istället. Lättare än att hitta en ny tärna...

Nej. jag tycker det är riktigt taskigt av henne TS. Hon kunde sagt det tidigare att hon hade s.k "scenskräck"..
    Jag tycker inte alls att vi är okänsliga, men vi har frågat vad i planeringen som faktiskt blir förstört av att hon hoppar av.

Som jag nämnde, så förstår jag också att det hade varit ett problem om klänningarna var uppsydda till tärnorna, men så har jag inte uppfattat att det var. Är det däremot så, så har jag förståelse för att det blir ett problem.

Däremot har jag uppmanat TS till förståelse för att den här personens livssituation har förändrats och det kan innebär mycket för vissa. Hon kanske inte är bekväm med att låta någon annan betala för henne och om TS då ställer krav på att hår och smink måste fixas av ett proffs så kanske det är högre krav än vad tärnan orkar uppfylla i nuläget.
    Om självförtroendet dessutom har fått ett törn av att hon förlorat sitt jobb så kan det gott vara så att hon är mer osäker än vanligt och har hon då lite scenskräck sedan innan så kan den mycket väl ha blivit värre av detta.

Jag säger bara att vi (även jag, självklart) brudar ibland har en tendens att blåsa upp saker till något större än vad de är. Sex månaders planering flög knappast rätt ut genom fönstret med detta, om man ser sakligt på det. Det är naturligtvis tråkigt, men faktum är att kompisens situation kanske är betydligt svårare än så och att skälla och kalla henne snål är knappast en bra lösning.  
  • S2011
    Emblas Mamma skrev 2011-01-10 15:12:29 följande:

det kan ju vara så att just den här tjejen inte är bekväm med att få saker betalt för sig?
    jag skulle definitivt inte vilja att nån betalar kläder, hår och smink för min del, det är jag alldeles för stolt för.

jag själv har inte ekonomi nog att betala för min tärna, utan hon får stå för klänning och håruppsättning själv (sminkad blir hon gratis av samma som sminkar mig). det kändes pinsamt till en början, men det är så min verklighet ser ut.

men jag kanske skulle ha avstått tärna eftersom jag inte kan betala för henne? eller?

jag tycker nog att det är ganska okänsligt att gå lös på tärnan och beskylla henne för att försöra ett halvårs planering, precis som det förstås är lite märkligt att inte "veta om" sin scenskräck när man tackar ja till att vara tärna. lite förståelse från båda sidor skulle nog sitta fint här, tycker jag. men här tycker jag nog ändå att TS överreagerat ganska rejält.
  • Emblas Mamma
    S2011 skrev 2011-01-10 18:13:22 följande:
    det kan ju vara så att just den här tjejen inte är bekväm med att få saker betalt för sig?
    jag skulle definitivt inte vilja att nån betalar kläder, hår och smink för min del, det är jag alldeles för stolt för.

jag själv har inte ekonomi nog att betala för min tärna, utan hon får stå för klänning och håruppsättning själv (sminkad blir hon gratis av samma som sminkar mig). det kändes pinsamt till en början, men det är så min verklighet ser ut.

men jag kanske skulle ha avstått tärna eftersom jag inte kan betala för henne? eller?

jag tycker nog att det är ganska okänsligt att gå lös på tärnan och beskylla henne för att försöra ett halvårs planering, precis som det förstås är lite märkligt att inte "veta om" sin scenskräck när man tackar ja till att vara tärna. lite förståelse från båda sidor skulle nog sitta fint här, tycker jag. men här tycker jag nog ändå att TS överreagerat ganska rejält.
    Jo men skulle inte du överreagerat eller någon annan om något gick helt fel efter 6 må¨nader?
    Som om ni vore helt perfekta när ni själva vet hur hysterisk man an bli?
    Tycker det var riktigt fult gjort av tärnan och självklart fult av ts att skälla sådär MEN hon har ju bett om ursäkt och sagt att hon betett sig dumt - då behöver ju ni inte heller berätta för henne hur dumt hon betedde sig när hon tydligen insett det själv?

Själv skulle jag bli helt galen om något hände med bröllopet typ som att lokalen brann upp, tärnan hoppade av eller att någon blev sjuk. Klart man blir ledsen eftersom det är en av de största dagarna i ens liv!
Svar på tråden Min tärna vill inte vara med längre - hela planeringen förstörd!!!