• Kosmoskissen

Oj, hjälp.. vik-kort?

Vi sitter och planerar våra inbjudningskort och vill ha sådana som man liksom viker med fyra flikar och inuti kan man tex klistra in pappret man skrivit på.

Hm jag förstår om ingen av er begriper hur jag menar nu men.. det ska bli som ett fyrkantigt vik-kort som man sedan kan försegla med en lack/vax-stämpel.

Så alltså; om nån av er förstår det här så är min fråga om det går att köpa färdgvikta men tomma sådana eller måste man köpa tjocka ark och vika själv?

Tack tack för hjälpen Skäms

• Svar på tråden Oj, hjälp.. vik-kort?
  • Mariabridetobe

Det finns på ute på marknaden!!På hobby/scrapbooking butiker. Har hittat på flera ställen. Men vet tyvärr inte om vad det är för leverantör. hoppas du hittar i någon butiuk nära dig!!

• Kosmoskissen

Ja jag ska kolla runt helt enkelt Glad tror också att det kan kallas konvolut vid närmare eftertanke..

Tack för tipset!

• Kosmoskissen

Ingen annan som vet om man kan köpa såna billigt från någon hemsida?

• Planer

Vi har beställt sånna kort, i lila från panduro! dom är färdigvikta.
    Tror vi köpte 5 pack för ca 30 kr eller liknande. Då behöver man ju inte något kuvert, du skriver ju bara adressen på baksidan!

• Salat

Tänk på att om du lackar inbjudningskorten kan det förstöras i posthandteringen!

• finafia
    Salat skrev 2011-01-14 18:25:35 följande:
    Tänk på att om du lackar inbjudningskorten kan det förstöras i posthandteringen!
    Ja, precis. Men ett tips är om du vill vara lite mer försiktig med kortet är att lägga kortet i ett cellfankuvert/påse efter du gjort som ovanstående tips att lacka ihop det och sedan skriver adressen på baksidan... det skyddar iaf lite mer.
  • Kirsto

Äkta lack är vackrast, men går ofta sönder av Postens sorteringsmaskiner. Fusklack är segare och därmed inte lika skört. Det brukar hålla bra, särskilt om man gör sigillen på ett smörpapper och sedan limmar fast på korten.

• Kosmoskissen
    Kirsto skrev 2011-01-15 09:18:24 följande:

Äkta lack är vackrast, men går ofta sönder av Postens sorteringsmaskiner. Fusklack är segare och därmed inte lika skört. Det brukar hålla bra, särskilt om man gör sigillen på ett smörpapper och sedan limmar fast på korten.

Ja men det var ett smart tips! Tack Glad 

Jag har också tänkt på det här med posthanteringen.. Får se vad vi ska göra men när de ska ut nu i februari och det kanske är skitväder kan det nog vara klokt med cellofanet.
  • Kirsto

Fusklacket (sigillvax kallas det nog när jag tänker efter) går dessutom myyyyycket fortare att fixa med eftersom det är små stavar som du sätter i en limpistol. Tjoff tjoff så har du ett gäng sigill! Tänk bara på att låta sigillstämpeln svalna ordentligt emellan, så var inte FÖR snabb. Blir stämpeln varm så fastnar sigillvaxet på den.

Svar på tråden Oj, hjälp.. vik-kort?