• Miu

Velig med ringen och diamanten.

Jag velar lite med diamanten. Jag ska ha en solitär på ca 0,5ct

Jag vet inte längre vad jag vill.

Antingen w/vs och lite mindre sten eller w/si och lite större sten.

w/vs är en toppen kvalitet och högre än det är onödigt enligt en lokal guldsmed eftersom man omöjligt kan se skillnaden med ögat.

w/si är en bra kvalitet. Den ligger snäppet över dom vanliga guldkedjornas kvalitet som oftast kör pique och snäppet under dom bra guldsmedjorna. Helt enkelt en svensson sten.

Vad ska jag välja? Vad hade ni valt? 

• Svar på tråden Velig med ringen och diamanten.
  • Oonah

Hihi, jag tycker det låter som om du redan bestämt dig. :)

Skit i vad guldsmeden säger, att det är onödigt och omöjligt kan ses med blotta ögat. DU och din m2b vet ju vad det är! Och det är väl det som räknas? 

• Sarah

Om du skall ha en solitär så tycker jag att du skall ta en bättre kvalitet på stenen. Det stämmer nog som din guldsmed säger, om man inte jämför med en sten som har bättre kvalitet så ser man inte skillnaden. MEN om du jämför brilliansen hos en sten med bättre kvalitet så kommer en sten med lägre kvalitet att framstå som mer "död". Så jag håller med föregående talare!

• Miu

Tack för svaren. Jag som är velig när det handlar om att välja vad man ska laga för mat. Då är detta inget lätt val :)

• Etheleglin

Jag hade tagit SI. Den är ren för ögat och jag ser ingen skillnad på min ring med 0,50 W/SI och min andra med 0,60 TW/VS.

• 2011

Det viktigaste är att stenen är bra slipad. (cut). Jag skule inte satsa på något sämre än "very good". Vi satsade på bästa möjliga slipning. Det ger mycket bättre reflektion av ljus (gnistrar mer).

• Miu

Precis. Slipningen är ju jätteviktig.

Jag tror att jag har bestämt mig för en

ideal cut. w/vs. Då känns det som om man får bra saker för pengarna :) 

• majflicka

Om du har en hög colour och ffa cut funkar Si utomordentligt men tänk på att kolla den specifika diamanten för det skiljer ju verkligen sig åt mellan Si-stenar. Vissar har ju svarta inclusions som man kan se med blotta ögat  med varierande ansträgning  och andra har diskreta vita som kanske sitter långt ut mot kanten där t ex en del av infattningen kommer sitta. Dvs se till att inspektera den specifika stenen som ska användas i precis din ring

Det gjorde vi och jag är mkt nöjd med min Si 1 sten Glad. Alla andra kvaliteer är utomordentligt bra men det finns en minimal vit prick/strimma långt ut i kanten som nu dolts av infattningen. För mig var det ett perfekt val då jag fick möjlighet att få en större sten än jag annars haft råd med. Men det är såklart olika hur man ser på den här saken, finns inga rätt eller fel. Men ville iaf du ska veta att vi är många som är nöjda med våra Si-stenar Flört

• Miu

Det blev en 0,51ct  ideal cut vs diamant. Jag är supernöjd. Den stenen jag valde hade bara någon inneslutning lite längre ut. Så det kunde inte sitta bättre sa guldsmeden. Jag kände i slutändan att jag hellre valde en mindre i bättre kvalitet

• Miu

Jag har förresten w/si i min förlovningsring som har 7 diamanter á 0,07. Där kände jag att en högre kvalitet var totalt onödigt för den storleken på stenar.

• Sebastiána

Jag kan absolut INGENTING om diamanter så jag blir säkert blåst av guldsmeden. Jag vet inte om jag kan se skillnad heller.

• Miu

Läs på. Klart att du vill veta vad du betalar för :)

Svar på tråden Velig med ringen och diamanten.