• MariaEson

Present till tärnor och toastmaster.

Tips på present till toastmaster och tärnor mottages tacksamt. Har så mycket att tänka på nu så att jag inte riktigt hinner med. 3 veckor kvar! Börjar blir nervös och blockerad i tankarna.

• Svar på tråden Present till tärnor och toastmaster.
  • finafia

Oh, vad roligt! Grattis!

Mitt ligger snart 5 månder ifrån...;)

Vi tänkte ge en fickplunta eller en upplevelsepresent till toastmastern och något fint smycke, mysiga tofflor, vetekudde eller upplevelsepresent till tärnor.

Lycka till på er stora dag!

• SnowFairy

Jag funderar på att köpa presentkort på ett spa, så kan de få välja själva vilken behandling de vill ha :)

• Jossis81

tärnan, marskalken och toastparet får var sin "goodiebag" me lite smått å gott! Killarna får bla fickplunta å cigarrer. Tjejerna får bla SNÖ-smycken

• GnuGS

Låter som riktigt trevliga presenter, allt ni föreslår!
    Men jag undrar hur brukligt det är att man alls ger presenter till dem som hjälpt till? Vi ska donera pengar till en viss hjälporganisation, på önskemål från den som sjunger under vår vigselgudstjänst – men presenter till tärnor/marskalkar/toastmaster har vi ännu inte funderat över.
    Jag frågade M2B, som har varit toastmaster på massor av bröllop och marskalk på några -- han har aldrig varit med om att få någon present, eller att det förekommit till andra. Så han tycker att detta är en överdriven grej och att det är en idé jag fått från Bröllopstorgs-bridezillor... Kan han ha rätt i det, eller är det en gammal sed att ge presenter till brudföljet?
    Jag tror i och för sig att vi kommer att bjuda dem alla på en hejdundrande middag, före eller efter bröllopet, för vi gillar att ha middagsbjudningar!
    Jag funderar också på att ta med mig tärnorna på ett gammaldags badhus i det område där jag bor, har fått för mig att det är en fin sed att bruden tvagas kvällen före bröllopet...

• Liina86

Jag vet inte hur vanligt det är med presenter men jag tror att vi ska försöka komma på några. Får dock inte bli allt för dyra presenter eftersom vi har ganska många som hjälper till. Toastmaster, värdpar, festfotograf (utöver den vi betalar), 5 vänner som sjunger eller pratar under vigseln, en som hjälper oss med trycksaker, en som gör vår hemsida och säkert nån mer som jag glömt just nu.

Jag och min sambo var värdpar på  min systers bröllop i somras (fungerade lite som tärna åt min syster eftersom hon inte hade någon) och vi fick inga presenter. Men veckan efter var jag toastmaster på min bästa väns bröllop och då fick jag en korg med rättvisemärkta produkter i enlighet med deras REKO-tema. Förväntade mig verkligen inte någon present men det var roligt att få en =)

• Hon sa ja

Jag var tärna på min kompis bröllop för några år sedan och vi tre tärnor fick varsitt egen-designat halsband av brudparet. Vi hade inte heller förväntat oss något, eftersom det är en ära att ens bli tillfrågad (tycker jag iaf), men vi blev alla jätteglada och jag har använt mitt mycket. Det var verkligen en bonus. Nu när vi ska gifta oss ska vi inte ha några tärnor, men vi vill ge toastmadamen något. Blir kanske inget dyrt eller flådigt, men personligt. Jag tänker att det blir som ett extra minne från vår stora dag, som hon trots allt är en lite viktig del i. Men jag tycker absolut att det är något som var och en avgör själv och jag tror inte att det är någon "regel" eller något som folk förväntar sig... Lycka till med presenter och idéer. Jag ska hålla koll på tråden och se vilka tips som passar oss :) 

• MariaEson

Nu har jag köpt present!!!!
    De fick skor till högtiden. De var med mig och provade brudskor. Så hittade de skor de gillade. Då bestämde jag mig (för jag såg ju att de verkligen ville ha de där skorna). Så nu är det grejat. Det är ju annars brukligt att bruden betalar eller skjuter till pengar till tärnklänningen, men mina tärnor hade redan löst den biten.
    Så...Buteljgröna sidenskor med stort strasspänna fram. Finns bilder på matildasfest.se
    Temat på bröllopet är silver, vitt och grönt.

Svar på tråden Present till tärnor och toastmaster.