Inlägg från: Ocean Bride |Visa alla inlägg
  • Ocean Bride

Gluten och laktosfri efterrätt/tårta/bakelse!

Om du ska baka glutenfritt så är Lailas mix (blå) den BÄSTA mjölsorten att baka på - oavsett vad du ska baka!!
    Det som är allra lättast med att baka glutenfritt är att göra smarriga rulltårtor!!
    Det blir dessutom mkt så om de ska ha en hög bakelse så är det perfekt...

Jag är både gluten o laktos intollerant..

Om du ska baka glutenfritt så är det bäst (tycker jag) att ha degen något lösare än bakning med vanligt mjöl, annars är risken att det blir TORRT och SMULIGT!!

Om du ska baka bröd bör jästen blandas med lite fiberhusk som gör brödet saftigare och mer "tänjbart" & luftigare, men då ska smeten vara så klibbig att du får väta händerna/skeden och "licka" ut på plåt, då blir de ofta bäst om man är ovan bakare på glutenfritt..

Lycka till!!

• Ocean Bride

Tänk på att det är mjölk i daimen!!!! (Cholkad,..)

Glömde skriva förut, tänk på att inte mäta upp glutenfrittmjöl som vanligt, det glutenfria packar sig mer - därför får man ofta en större mängd än man bör ha... Dessutom är det lite som maizena i konsistens, det lixom drar åt sig vätskan under jäsning och blir då fastare om man har den ganska tunn innan....

Vit cholkad är tyvärr mest laktos i.. Mjölkcholkad, ja du hör på namnet...,
    Den choklad som är bäst är över 70% alltså ganska mörk.. men man ska också vara uppmärksam på mären!!
    Lindh´s choklad över 70% är laktosfri, MEN det är inte den andra sorten som jag nu inte kommer på vad den heter men som i princip har samma utbud som lindh.. kanske ev marabou.. men tror det finns ngt mer.

Svar på tråden Gluten och laktosfri efterrätt/tårta/bakelse!