• Hoffsennanen Tottoplex

Gluten och laktosfri efterrätt/tårta/bakelse!

Skulle så vilja ha smaskiga recept på olika efterrätter osv som är både gluten och laktosfria!
    Är jätte dålig inom detta område men har en syster som har båda och en bror som har det ena och man måste ju baka något fint när man väl bjuder på kalas
    Tack på förhand! 

• Svar på tråden Gluten och laktosfri efterrätt/tårta/bakelse!
  • SnartFruSir

Mousse har jag aldrig haft mjöl i vad jag kan minnas :)

En supergod mousse med vit choklad (obs kolla så att chokladen är glutenfri)

8 port

2 dl vispgrädde
    150 g vit choklad
    1 ägg
    1 dl Kesella vanilj ( eller kvarg)
    färska bär, t ex hallon eller blåbär

Gör så här

Vispa grädden. Smält chokladen på svag värme i vattenbad så att den precis bara smälter. Vispa upp ägget och tillsätt chokladen under kraftig omrörning. Rör ner kvarg och sist grädden. Häll upp moussen i små glas. Låt glasen stå i kylen ca 1 tim. Toppa moussen med bär.

Kan även göras flera dagar i förväg. :)
  • SnartFruSir

skit. Kom precis på att choklad oftast innehåller mjölkprotein. Men det finns ju andra mousser man kan göra där man kan ha i laktosfri grädde och ta kvarg (laktosfri kesella) istället. Och som sagt, så vitt jag vet, glutenfritt.

• Lysdioda

Cheesecake är jättebra att göra, du byter ut vanliga kex till glutenfria digestivekex och så har du laktosfria produkter i övrigt. Går att smaksätta med typ allt ju från choklad till passionsfrukt eller kanel. Plus att de är fina att dekorera.

Vi gör också pannacotta eller mousse ibland, bara koka upp grädde och ha i gelatinblad och smak och sen stelna. Lätt att göra i portionsglas också direkt - blir snyggt.

Rulltårta gör svärmor och den är faktiskt godare glutenfri än med vanligt mjöl.

Det man ska komma ihåg är att många också kan vara känsliga för hasselnötter så att det kan vara bra att undvika det som ingrediens i bottnar.

• Ocean Bride

Tänk på att det är mjölk i daimen!!!! (Cholkad,..)

Glömde skriva förut, tänk på att inte mäta upp glutenfrittmjöl som vanligt, det glutenfria packar sig mer - därför får man ofta en större mängd än man bör ha... Dessutom är det lite som maizena i konsistens, det lixom drar åt sig vätskan under jäsning och blir då fastare om man har den ganska tunn innan....

Vit cholkad är tyvärr mest laktos i.. Mjölkcholkad, ja du hör på namnet...,
    Den choklad som är bäst är över 70% alltså ganska mörk.. men man ska också vara uppmärksam på mären!!
    Lindh´s choklad över 70% är laktosfri, MEN det är inte den andra sorten som jag nu inte kommer på vad den heter men som i princip har samma utbud som lindh.. kanske ev marabou.. men tror det finns ngt mer.

• Fröken Söt
    SnartFruSir skrev 2011-01-13 22:29:41 följande:
    skit. Kom precis på att choklad oftast innehåller mjölkprotein. Men det finns ju andra mousser man kan göra där man kan ha i laktosfri grädde och ta kvarg (laktosfri kesella) istället. Och som sagt, så vitt jag vet, glutenfritt.
    Mjölkproteinallergi och laktosintolerans är två helt olika saker. Laktos är mjölksocker.
    Kvarg är inte laktosfritt, däremot så har valio en laktosfri variant har jag för mig.
  • c4trin
    Hvidbrud skrev 2011-01-13 21:51:27 följande:
    Maränger...
    Håller med där, maräng är supergott och enkelt att göra något med :D
  • Hoffsennanen Tottoplex

Ojojoj!!! Vad massa bra saker!! Blir dock alldeles snurrig av allt med proteiner osv...! Någon som orkar ge raka recept så jag absolut inte kan göra fel? Är väldigt seg av mig!

• moonlightgirl
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-01-13 22:08:06 följande:
    Åh tack snälla ni!
    Hittade ett recept för jag har hela tiden tänkt två olika sorter av någon anledning...
    Men så fick jag ett recept på daimtårta.
    1 maräng botten
    1pkt vaniljvisp
    1pkt daim

Fast det är ju mjölk i vaniljvispen väl? den är så smidig att frysa annars å så kan man ta fram allt eftersom...hmm...men något snyggt med frosting kanske!
    Det finns laktosfri vaniljvisp man kan välja att ha istället.  =)
  • Syrinx
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-01-14 21:59:35 följande:
    Ojojoj!!! Vad massa bra saker!! Blir dock alldeles snurrig av allt med proteiner osv...! Någon som orkar ge raka recept så jag absolut inte kan göra fel? Är väldigt seg av mig!
    Om dina syskon är laktosintoleranta behöver du inte tänka på detta med mjölkprotein, det är två helt olika allergier. Laktosintolerans är relativt vanligt nuförtiden, medan mjölkproteinallergi är väldigt ovanligt - så du skulle nog veta om de var allergiska mot mjölkprotein

Mataffärerna har jättebra utbud av laktosfria produkter, de finns ofta på en egen hylla i mejeridisken. Så tänk bara på det när du ska handla till bakningen.  Vad gäller glutenallergin så är det väl lättast att göra något som helt utesluter mjöl - maräng eller mousse är väl bra förslag du har fått här. SnartFruSirs recept på vit mousse lät jättegott, och som sagt, eftersom du inte behöver tänka mjölkproteinet kan du bara köpa laktosfria produkter och dubbelkolla att chokladen inte innehåller gluten. Klart!
  • SnartFruSir
    Fröken Söt skrev 2011-01-13 23:02:08 följande:
    Mjölkproteinallergi och laktosintolerans är två helt olika saker. Laktos är mjölksocker.
    Kvarg är inte laktosfritt, däremot så har valio en laktosfri variant har jag för mig.
    Ja, som heter Kvarg...
    Min laktosintoleranta svägerska tål inte heller mjölkprotein. I den vita choklad jag köper står det dessutom att den innehåller både laktos och mjölkprotein.

Hur som haver, choklad kan vara dum smaksättare vid allergier.
Svar på tråden Gluten och laktosfri efterrätt/tårta/bakelse!