Efternamn för barn vid eventuell skilsmässa?
Hej.
Jag har egentligen inga problem med att ta min blivande mans efternamn. Det jag oroar mig över är vad som händer om/när vi får barn och vi eventuellt senare skiljer oss. Då kommer jag antagligen inte vilja ha kvar det efternamn som jag har tagit av min man utan ändra tillbaka till mig gamla. Kan jag då lägga in mitt "gamla" efternamn som ett mellannamn för barnen? Vet att man kan känna samhörighet ändå men tycker att det hade varit så surt att de bara hade hans efternamn om något sådant skulle uppstå. Inte för att detta är något som man vill fundera på men det är lika bra att vara realistisk och då vill jag veta vad som gäller.
Detta är i stort sätt den enda anledningen till att jag är tveksam till att ta hans efternamn. Är e inte intresserad av att ha dubbelnamn då jag bara tycker att detta verkar krångligt och vi har båda väldigt långa efternamn och jag vill visa att vi är en familj genom att ha samma efternamn.
Så om jag byter till hans efternamn. Barn (som vi ej har ännu) får hans efternamn. Vi skiljer oss och jag byter tillbaka till mitt gamla. Kan vi lägga till mitt gamla efternamn som ett mellannamn för barnet då?