• J och J

behöver tips på norrländsk buffé

Är det någon som ska ha en norrlandsinspirerad buffé?
    Vi skulle vilja ha det. men tycker det är lite svårt att komma på rätterna.

förrätt tänkte vi kanske nåt med vindelrökt skinka

buffé:
    västerbottensgratinerad lax
    tjälknul?

nåt lokalt tunnbröd. 
    mjukkakka i bagarstuga kanske.

efterätt:
    pannacotta med hjortronsås

sen kanske man kan ha typ tunnbrödsrulle med ren som snitt vid skålen.

nån som har mer  tips?

• Svar på tråden behöver tips på norrländsk buffé
  • Sebastiána

Rökt renkött är ju jättegott!
    Souvas
    Någon rätt gjord på sik kanske. Jag känner en som gör janssons frestelse med sik istället för anjovis
    Murklor är väl lite norrländskt?

• Oonah

Hmm.. Kanske palt? ;)

Fast då kanske det inte blir någon brudvals - för att inte tala om bröllopstårta! 

- "May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success."
  • Sebastiána
    Oonah skrev 2011-01-14 08:58:42 följande:
    Hmm.. Kanske palt? ;)

Fast då kanske det inte blir någon brudvals - för att inte tala om bröllopstårta! 
    - "May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success."
    Det var ju en bra idé. Palt är ju inte så bröllopsaktigt, men man kan ju göra små minipaltbullar som man kan plocka av på en buffé
  • Lysdioda

Jag har varit på fest där vi fick en förrätt som var en liten mörkare brödbit med renskavsröra på, den innehöll förutom renskav bland annat lingon och hackar smörgåsgurka i nån creme fraicheröra. Det var supergott. Tror det låg nån färsk örtkrydda på också, tror det var timjan. Och kanske lite hackade kantareller.

Kan tipsa om att Ica gett ut en bok med recept som heter Sveriges nya landskapsrätter och det är flera förslag på rätter från varje landskap. Det är bland annat efterrätter med messmörsglass, hjorton, varmrätter med renskav, västerbottenost och allt möjligt. Mycket verkar gott, och går säkerligen att anpassa till buffé.

Om man har tillgång till renkött, älgkött och svamp till bra peng så låter det hur gott som helst, men kanske inte alltför dyrt heller.

Berätta gärna vad ni väljer sen!

• Kattpoet

Trattkantareller är mer norrländskt än murklor.

Tjärlknul på älgstek, det är gott det med trattkantarell sås. 
    Något med getemese eller getost, för det är norrländskt, eller varför inte en  bricka med Åsbergets ostar?

Min bröllopstårta  hade hjortonmarmelad  i  sig eftersom  jag är uppvuxen med  ångermanländsk mormor och mamma och det var en del av min barndom, att gå på myrn och plocka bär. 

• J och J

åh  ja. minipalt vore ju fantastiskt!!

lysdioda: den boken hade jag glömt bort. äger ju till och med den. ska absolut leta fram den.

förrätt vill vi ha nåt i ett glas på fot.

har trattisar både i frys och torkade =)

kattpoet: åh ostar. så mycket gott ni kommer på!
    ja vi har plockat hjortron så länge jag kan minnas. därför jag skulle vilja ha med det nånstans. men blir nog på efterätten.

tårta blir amerikanskt =) jag bara äääälskar devil's food cake. så det blir en liten sån tårta med kanske citronfrosting. och sen cupcakes. två sorter. devils food cake och sen citron.

vi träffar cateringen i mitten på februari men tänkte att vi skulle försöka komma på lite olika tips fram tills dess.
    men ska helt klart säga vad det blir.

men kom gärna med mera tips! 

• RockTroll

Tänkte direkt på panacotta med hjortron när jag såg rubriken :) menyn lät kanon.

Bröllop 28/5 rocktroll.blogg.se
  • Kattpoet

Jag har sett  lax och hjorton förätter men jag aldrig ätit det.   Löjrom är väl norrländskt med?

Man kan ju ha inbakad brie med hjorton, det väldigt gott.  

Renstek  eller kall skuren  rökt renkött är ju mumma med, jag sitter och funderar vad som är typisk med norrland, det är ju så stort och jag frågade mamma  och då blev mandelpotatis och  rengbåge. 

• GnuGS

Åh, allt som nämnts här låter vansinnigt gott!

Vi ska ha en fyrarättersmeny med vissa norrländska inslag (även om de inte är med av annan anledning än att de är goda, vi har ett mer allmänt ”svenskt” tema):

en delikatesstallrik med bl a löjrom och Västerbottenost

efterätten blir nog hjortronparfait med mylta (=rårörda hjortron)

Ni kanske kan ha med Kalix-rom någonstans? Och servera ”vargtass”-drinkar (vodka + lingondricka) samt såklart lingondricka som alkoholfri drink.

Som tilltugg till ev fördrink rekommenderar jag mandelpotatischips. Det finns att köpa i småpåsar i rätt många livsmedelsbutiker – kanska går det att få tag på i storhushållsvariant?

• Kattpoet

Ja just det  åkerbär likör, åkerbär är norrland för mig, men nackdelen är att man kan bara få tag i åkerbärslikör i Finland numera.

Det finns ju hjortonsvin,  hjorton likör som man kan ha till efterätten. 

• J och J

vi kommer bara bjuda på vin till maten sen blir det betalbar. men vargtass vore awesome att ha där.

mm inbakad brie med hjorton. perfekt.

självklart mandelpotatis av nåt slag!

finns det nå sallader som skriker norrländskt?
    jag kommer inte på några

mandelpotatischips perfekt. det kan ju ha som snacks också kanske på kvällen 

vi funderar på exotiskt fruktbord som kvällsnacks. och "milk and cookie" 

Svar på tråden behöver tips på norrländsk buffé