• ulrikachristensen

    Bjuda viss men inte andra?

    Min fråga är om man kan med att bjuda vissa kusiner men inte andra? Jag har ganska många kusiner och umgås kanske med lite mer än hälften av dem. Egentligen är det bara 7 personer till det handlar om men när vi redan känner att vi är i överkant med hur många vi vill bjuda så känns 7 personer många. Vill verkligen inte att någon ska ta illa upp men vissa av dem har jag inte träffat på flera år.

  • Svar på tråden Bjuda viss men inte andra?
  • TheD

    Gör som ni själva vill. Min karl har en massa kusiner dock som är i ålder med mina föräldrar men inga han träffar och hans mostrar blir inte heller bjudna.

    Gör som ni själva vill. De som inte blir bjudna får ta det helt enkelt. Om de börjar tjafsa:"Just därför ville vi inte ha er där"

    :D

  • GnuGS
    ulrikachristensen skrev 2011-01-14 16:08:51 följande:
    Min fråga är om man kan med att bjuda vissa kusiner men inte andra? Jag har ganska många kusiner och umgås kanske med lite mer än hälften av dem. Egentligen är det bara 7 personer till det handlar om men när vi redan känner att vi är i överkant med hur många vi vill bjuda så känns 7 personer många. Vill verkligen inte att någon ska ta illa upp men vissa av dem har jag inte träffat på flera år.
    Jag tycker det är jättesvårt! Så enkelt som att man kan göra ”som man vill” är det ju inte, ekonomin och antalet platser sätter ju alltid gränser. Jag har fem kusiner, alla syskon med varandra, och skulle kunna tänka mig att bjuda alla -- men det är 2 av dem jag står extra nära, och sedan är det en löpande skala. De jag inte står så nära har inte bjudit mig på sina bröllop, däremot på exempelvis på sina 60-årskalas ... men de har också respektive, så det blir många att bjuda om man ska bjuda alla...
    Men jag bjöd ”den närmaste kusinen” muntligt och informellt, och antydde att jag ännu inte vet hur många av de andra fyra vi kan bjuda i slutändan, och hon sade direkt att hon inte tror att något av hennes syskon _förväntar_ sig att bli bjudna.
  • turbovampyria

    Jag har knappt någon kontakt med mina kusiner förutom en. Problemet är att alla är syskon därför bjöd jag dem allihopa. Jag skulle känna mig elak om jag bara bjöd en av dem.

    Däremot så gör du som du vill. Är det inga problem att utesluta några så gör det. För oftast blir det ju respektive som kommer till kusinerna också. Så det är inte säkert att det slutar vid sju personer.

  • impegno di nozze

    Vi bjuder bara personer som vi har någon form av relation med i dag och som vi vill ska dela den här dagen med oss. Vi har bjudit några kusiner men inte alla. Det tycker jag är helt rätt och riktigt att göra.  

  • COLA11

    Jag har 21 kusiner och det är omöjligt att bjuda alla, sen har vi inte den traditionen i vår släkt så jag bjuder bara de jag umgås med. I min blivandes släkt däremot har de andra som gift sig bjudit alla kusiner men med tanke på att vi redan är uppe i drygt 140 gäster har jag sagt att han inte får bjuda mer än dem han umgås med.
    Så nu har han bestämt sig för att bryta traditionen och bjuder bara de kusiner som står honom nära.

  • mojikanan

    Jag har en hel del kusiner med!! Men ja kommer endast att bjuda de som ja umgås med och träffar eller har bra kontakt med! 

  • Tittski

    Vi har bara bjudit föräldrar, syskon och vårat kompis gäng vi brukar vara...sen efteråt så kommer de som vill och festar med oss =)

  • jazzie78
    impegno di nozze skrev 2011-01-14 17:26:18 följande:
    Vi bjuder bara personer som vi har någon form av relation med i dag och som vi vill ska dela den här dagen med oss. Vi har bjudit några kusiner men inte alla. Det tycker jag är helt rätt och riktigt att göra.  
    Yes.... så kommer vi också att göra. Varför bjuda folk man inte har sett eller umgått med på några år?
Svar på tråden Bjuda viss men inte andra?