• 28 december

bröllop år 2013, någon?

Vi hade tänkt att först gitfa oss år 2012.

Men vi ändrade oss, eftersom vår ekonomi inte tillät bröllopsfest år 2012. Rynkar på näsan
    (Vi vill gifta oss i kyrkan och sedan har Bröllopsfest med lokal, mat, tårta, dans osv).

Så nu planerar vi att gifta oss år 2013 istället.{#emotions_dlg.flower}

Är det fler som planerar att gifta sig då?
    Vad har ni för planer inför ert blviande bröllop?

Vore kul om vi kunde bolla ideèr med varandra.Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-12 18:48
    JAG TACKAR FÖR ALLA SVAR SOM JAG HAR FÅTT!
    TACK TILL ER ALLA!

• Svar på tråden bröllop år 2013, någon?
  • jemi2
    123ost skrev 2011-08-16 10:55:23 följande:
    Hej! Har ni räknat på vad allt ska kosta och sånt eller har ni bara satt ett maxpris? För oss känns det så svårt, självklart vill vi ha så låg kostnad som möjligt utan att dra in på allt. Gud så svårt detta är! Det som är bra med att planera så tidigt är väl att man kan lägga ut kostnaderna lite "pö om pö". Har alla redan sparat ihop pengar eller hur gör ni? Vi har precis börjat spara pengar så kontot är väl nästan tomt.. För oss kommer maten och alkoholen kosta mest och det är väl de som är det svåraste att räkna ut vad de kommer gå på också, typiskt!
    Budget är klurigt! Jag tänker också "pö om pö modellen" men risken är ju att det skenar iväg i alla fall. Vi har som sagt precis börjat spara, men det är lite stiltje på den fronten nu. man ska ju ha pengar att lägga undan också! Det tar nog fart på rikitgt när jag också har fått jobb efter examen.
    Något vi har funderat på redan nu är kuvertavgift, samtidigt som vi vet att de flesta gästerna kommer att få resa till vårt bröllop och sova över. Det är ju en balansgånger hur mycket gästerna ska lägga ut för att komma på vårt bröllop... (om ni förstår hur jag menar)

Jag hade en mycket klar uppfattning om färgtema. Jag bara älskar färgkombon cerise-orange! M2b gör det inte ;-P och han var mycket klar med att den kombinationen ska det inte bli. Det är framför allt blommorna som jag vill ha i den färgen (rosor). Så vi gjorde en deal: om jag får mina blommor så kan de fungera som en accentfärg till en annan färgkombination - som m2b väljer. Han har fastnat för svart-vitt-turkost och han håller med om att det kan bli ganska häftigt med blommorna som starka fägklickar. Ett utmärkt sätt för mig att få honom att ta del av planeringen också!
    Vad har ni för andra sätt att göra era m2b delaktiga?

Tack och lov har vi inte så stora (men nära) släkter och vi har många gemensamma vänner, så gästlistan känns ganska given för oss. En sak är vi helt överens med - vi vill definitivt att barnen ska få vara med under hela dagen. Men det har ju sina utmaningar det också. Ni som ska ha barn på era bröllop hur tänker ni?
  • 123ost

Jemi2: Bra idé med färgtemat! Vi har som sagt valt vitt,silver och rosa. Karln gillade inte riktigt idén med rosa men vi kompromissade lite och kom fram till att det bara blir några små rosa detaljer och inte en rosa löpare :)

Vi kommer också ha barn hela dagen. Eftersom några av sambons kusiner är 7-16 år så har vi valt att alla barn är välkomna, vi har ganska bra kontakt med dom. Vi har vänner som har yngre barn och jag hoppas faktiskt att dom lämnar barnen hemma så att dom själva kan slappna av och ha roligt, händer inte så ofta när man är småbarnsföräldrar kanske. Men det är inget jag kommer säga åt någon utan självklart gör dom som dom vill!

Tanken är i alla fall att vi ska ha ett rum för barnen där det finns tv/film, pysselsaker osv och en vuxen som kommer vara med dom hela tiden. För det kan bli rätt trist för barnen att sitta med på festen en hel kväll tror jag.

• Ekorren

Hejsan!
    Vi håller också på att fundera på bröllop 2013 :)  Vi förlovade oss i januari i år på min fästmans födelsedag. Han vill gärna ha ett vinterbröllop och då skulle det vara lite kul att gifta oss på min födelsedag i mars (som 2013 lyckligtvis är på en lördag!) Passande :D

Vi har inte helspikat något än utan det är mest jag som nördar loss lite, tycker det är kul att planera, har alltid varit sån oavsett vad det gäller! Men det skulle passa bra med vinterbröllop för vi vill båda två resa till Frankrike och det ska ju vara bäst där på vårkanten :)

Jag pluggar fortfarande men är färdig i juni, så för att jag ska hinna vara med och bidra till bröllopskassan blev det 2013. Vi har inte heller satt någon budget än men vi tror runt 50.000 kr och 50-70 gäster. Det är lite därför jag kollar runt också, för att få ett hum om vad det kan kosta så vi vet hur mycket vi måste spara!

• jemi2

Hej Ekorren, kul med ännu en "galning" som gillar att vara ute i alltför god tid

Jag satt och tittade på festlokaler häromdagen och hittade verkligen den perfekta fetslokalen! det är en herrgård där vi kan få trerättersmiddag, boende för oss och gäster, dans och hela kitet. bara ett problem - priset... :-P men i övrigt är den verkligen perfekt. men, men önska kan man alltid göra.

det är väl det som är hela grejen med att börja planera, så att man kan titta runt på priser och alternativ. Och lista ut vilka ens prioriteringar är och släkt och vänner är viktiga för oss, så det lär inte bli den lokalen. Men det är härligt att drömma

• chesa

28 december: är du född.då? Och förresten,här är en till som lördag runt kollar=) roligt är det!=)

• chesa

Är det nån här som ska gifta sig 2013 som bor i Gävle?=)

• Ekorren

123ost: krångligt det där med inbjudningarna. Vi har tänkt så att de släktingar som vi träffar bjuder vi och de som vi inte har någon kontakt med hoppar vi över. Vi har inte varit bjudna på deras bröllop heller så det känns inte som ett svårt val. Om det skulle hjälpa kan du ju tänka hur du tror att de skulle göra, skulle ni vara bjudna på deras bröllop? Svårt detta.

• Ekorren

jemi2: Jag har också kollat runt på några lokaler, en jättemysig resturang som är lite gammeldags med bjälkar i taket och så. Jättefin men dyrt blir det då. Jag vill ju gärna ha något med lite karaktär, men som det ser ut nu så blir det nog hembygdsgård av något slag och catering.

• Kago09

Här är en till som ska gifta sig 2013! Innan när min sambo har pratat om bröllop, så har jag bara tänkt att nej herregud det orkar jag inte planera och nu är jag fast Flört Enda sen vi nyligen bestämde oss för att förlova oss (inget datum bestämt än) , så bestämde vi år 2013...jag har blivit värsta planeringsfreaket!! Det är ju hur kul som helst! Vi väntar vårt andra barn i början av året så jag behövde nog något annat att tänka på! Vi har inte bestämt så mycket än mest pratat om hur vi vill ha det! Har spanat på gästlistan, bestämt färgtema, och att vi ska pyssla lite till bröllopet som inbjudan och placeringskort. Hoppas nu tiden går fort Glad

• schmock

Idag har vi hämtat ut ringarna till förlovningen. Vårt datum är den 9 september... men grejen är att sambon vill redan börja bära ringen nu han tycker inte datumet spelar nån roll. Sen kan inte jag låta bli heller haha Oskyldig Så vad gör man? Här sitter vi med ringarna på fast det står ett annat datum i ringarna :)
    Får väl göra det officiellt den nionde, sen behöver jag inte ha ringen på hela tiden innan dess... Men vad fina de är, Hjärtaså nöjd

Svar på tråden bröllop år 2013, någon?