123ost skrev 2011-08-16 10:55:23 följande:
Hej! Har ni räknat på vad allt ska kosta och sånt eller har ni bara satt ett maxpris? För oss känns det så svårt, självklart vill vi ha så låg kostnad som möjligt utan att dra in på allt. Gud så svårt detta är! Det som är bra med att planera så tidigt är väl att man kan lägga ut kostnaderna lite "pö om pö". Har alla redan sparat ihop pengar eller hur gör ni? Vi har precis börjat spara pengar så kontot är väl nästan tomt.. För oss kommer maten och alkoholen kosta mest och det är väl de som är det svåraste att räkna ut vad de kommer gå på också, typiskt!
Budget är klurigt! Jag tänker också "pö om pö modellen" men risken är ju att det skenar iväg i alla fall. Vi har som sagt precis börjat spara, men det är lite stiltje på den fronten nu. man ska ju ha pengar att lägga undan också!
Det tar nog fart på rikitgt när jag också har fått jobb efter examen.
Något vi har funderat på redan nu är kuvertavgift, samtidigt som vi vet att de flesta gästerna kommer att få resa till vårt bröllop och sova över. Det är ju en balansgånger hur mycket gästerna ska lägga ut för att komma på vårt bröllop... (om ni förstår hur jag menar)
Jag hade en mycket klar uppfattning om färgtema. Jag bara
älskar färgkombon cerise-orange! M2b gör det inte ;-P och han var mycket klar med att den kombinationen ska det inte bli. Det är framför allt blommorna som jag vill ha i den färgen (rosor). Så vi gjorde en deal: om jag får mina blommor så kan de fungera som en accentfärg till en annan färgkombination - som m2b väljer. Han har fastnat för svart-vitt-turkost och han håller med om att det kan bli ganska häftigt med blommorna som starka fägklickar. Ett utmärkt sätt för mig att få honom att ta del av planeringen också!
Vad har ni för andra sätt att göra era m2b delaktiga?
Tack och lov har vi inte så stora (men nära) släkter och vi har många gemensamma vänner, så gästlistan känns ganska given för oss. En sak är vi helt överens med - vi vill definitivt att barnen ska få vara med under hela dagen. Men det har ju sina utmaningar det också. Ni som ska ha barn på era bröllop hur tänker ni?