Hur länge håller buketten?
Hej! Om jag hämtar min brudbukett (droppformad) på Fredagen och gifter mig på Lördag eftermiddag, kommer blommorna att hålla då lr kommer dom att sloka?
Någon som vet hur den ska förvaras?
Hej! Om jag hämtar min brudbukett (droppformad) på Fredagen och gifter mig på Lördag eftermiddag, kommer blommorna att hålla då lr kommer dom att sloka?
Någon som vet hur den ska förvaras?
De kommer att sitta i blöt oasis i en "tratt" och det går att vattna i den. Vattna inte PÅ blommorna för då blir de missfärgade. Jag hade en sån med rosor och buketten höll sig superfina i 3-4 dygn. Vissa blommor håller sämre än andra så välj med omsorg. Säg till att det är viktigt att blommorna är riktigt fräscha, ej utslagna, att du ska ha dem dagen efter så att de inte slarvar och sätter dit blommor som är på upphällning!
ha dom i något slags kallare förråd eller nästan kylskåp...
De allra flesta brudbuketter binds dagen innan leverans och förvaras under natten svalt i blomkylen om det är blommor som tål kyla.
Det är också mycket vanligt att buketten hämtas dagen innan av kunden och i de fallen få kunden förvara buketten efter bästa frörmåga hemma.
Vilka blommor som passar bäst för vilken förvaring ska din florist hjälpa dig med.
Att det ska vara blommor av hög kvalité och som är väl omhändertagna hela vägen, är en självklarhet för en seriös florist. Man köper som regel enbart A-kvalité just till brud. Allt annat är otänkbart.
Allmänt så brukar man
*duscha buketten med den "dimmigaste" strålen med blomspruta. Det är bara med vita bommor man behöver vara lite försiktig med just det.
Däremot får det inte bli FÖR kallt där man förvarar buketten, då kan vattendropparna göra fläckar.
*trä försiktigt och luftigt över en plastpåse som hindrar avdunstning.
*Förvara buketten så svalt det går (undantag tropiska blommor)
*Behöver blommorna öppna sig mer-ställ buketten varmt istället och gärna under en stark lampa, men med påsen på= miniväxthus
* LÅT BLI ATT PILLA, KLÄMMA, KLAPPA OCH TRYCKA PÅ BLOMMORNA!!!
Jag vet inte HUR många ggr jag ser ett närmast tvångsmässigt behov hos ffa kvinnor att "duttande" med handflatan klappa på blommorna-med den omedelbara påföljden att man knäcker blad som sedan får otroligt fua bruna märken. Hands off!
*om din bukett är en "vanligt" bunden, med stjälkarna som handtag-ställ den i en vas med rent vatten. I övrigt samma behandling.
*Skulle någon enstaka blomma se ful ut-försök att försiktigt klippa bort själva blomman, men lämna stjälken. Det kan vara både svårt och fullständigt förödande att dra ut blommor. (Hela buketten kan börja rasa)
hur kallt är lagom att förvara buketten i??
Inte en hemmakyl va?
hur kallt är lagom att förvara buketten i??
Inte en hemmakyl va?
tack för underbart bra info!!
Om man har tillgång till jordkällare så kan det vara en jättebra förvaring.
Annars en kall källare kan också funka bara man ser till att blommorna inte tappar fukt...
Men hör med floristen, dom ska ju kunna svara på hur just DIN bukett ska förvaras på bästa sätt :)