Inlägg från: Etheleglin |Visa alla inlägg
  • Etheleglin

Vad är skillnaden mellan bröllopstårta och vanlig tårta?

Utseendet. Och till viss del innehållet.

Vi betalar för att få en tårta som vi tycker är fantastiskt vacker. Klädd i matt marcipan (tycker att det är fult när man ser att de glänser) och god som en dröm, samma bagare som kronprinsessans tårta. Har handlat mycket där förut och sedan hade de finast tårtor. Fyllningen väljer vi själva sedan.

Funderade på budgetalternativ först, men nej - vi vill ha en riktigt vacker tårta. Plus att vi inte gillar "tårta" så det var viktigt med moussefyllning och annan kakbotten än gammal degig sockerkaksbotten. 

Den är något dyrare än de vanliga tårtorna där, men inte mycket faktiskt. Plus att tårtställning ingår och det hade vi ju annars behövt köpa eller hyra då stället vi är på inte har någon egen. 

• Etheleglin
    Emblas Mamma skrev 2011-01-17 08:01:51 följande:
    ville bara påpeka att jag aldrig varit med om att få en tårta med gammal degig sockerkaka ;)

Sen kan jag bara påpeka att jag sett så många vackra tårtor som är hemmagjorda som man absolut inte kan tro att dom är gjorda hemma.

Är man bara duktig så kan man få till det otroliga! Man behöver inte betala 2000kr på en tårta för att den ska vara fin! Den kan vara jättefin ändå! :D
    Och jag tycker att det inte finns en enda som inte är degig. Just därför kör vi på mousse.

Tycker du verkligen det? Min syster jobbar i USA med att göra bröllopstårtor (och andra tårtor). Hon har bara hållit på i två år och jag tycker verkligen att det syns skillnad mellan hennes och de som har hållit på längre. Likaså glänser prinsesstårtor på ett väldigt osnyggt sätt om man köper de på Maxi jämfört med hos ett riktigt bageri.

Och om man har budgeterat för att lägga 2000-3000:- på tårtan, vad gör det? Man får det man vill ha. För somliga är tårtan viktig, för andra inte. För oss (två studenter med barn, som jobbat innan studierna) är det inga problem att lägga den summan, det är bara att låta bli att köpa nya vinterskor ett år så har det gått på ett ut. Vi väljer hellre det och att vi sedan kan säga att vi fick bröllopet precis som vi vill ha. Köpa nytt hus kommer vi ändå kunna göra om något år.
  • Etheleglin
    Emblas Mamma skrev 2011-01-17 20:54:33 följande:
    Det var inte alls den personen jag citerade :)
    Jag misstänker att det var jag då?

Att vi inte gillar tårta och därför väljer en moussetårta var svar på trådstarten. I annat fall gillar jag hembakat, bakar massor själv och som sagt jobbar min syster med att göra tårtor.

Sedan påtalade jag också att människor prioriterar olika; för oss är en köpt tårta viktigt, för andra är det inte så. Man väljer det man själv vill ha. Det är ett konstaterande, inte ett påhopp. 
  • Etheleglin
    KhiraLii skrev 2011-01-17 18:15:03 följande:
    Vi har också funderat på att låta Günther baka tårtorna, gammal Ulricehamnare som man är. Bor ni i närheten? Jag kan tänka mig att han är ganska upptagen så har ni fått besked om att det är han personligen som gör tårtan eller någon annan på konditoriet?
    Nope inte Günther jag tänkte på utan Maria Grave. Vi bor i Göteborg och då är Mölndal (Margaretas hembageri) betydligt smidigare.
  • Etheleglin
    Snigel Bee skrev 2011-01-19 14:02:30 följande:
    Ingen mer är så upprörd som dig för det är faktiskt inte värt att bli det. Vi pratar om tårtor, varken livsviktigt eller livsavgörande!

Jag tkr också att man ser skillnad på riktigt duktiga konditorier som gör fina tårtor, vissa ser ju ut som konstverk. Sen har vi alla olika åsikter och vissa är petiga, andra inte. Orka bråka om tårtor.
    Hade jag haft överflödigt me pengar så att några tusenlappar inte hade berört mig nåt så hade jag med stor sannolikhet också köpt en dyrare "finare" tårta.
    Våran tårta bakades av en hobbybakare som gjorde det hemma. Betalade 800 kr för själva tårtan, utöver det köpte jag sugarpaste och vit marsipan och gav det till henne så jag kunde få min vita tårta! =) Sedan så köpte vi riktiga blommor som vi dekorerade med 10 min innan den skulle serveras. Var tårtan perfekt? Nej, jag är ju petig så jag kunde se alla "ojämnigheter" i marsipan/sugarpaste överdraget! Är det nåt jag grät över, nej! hehe Den va sååå god. Att jag inte tänkte på att man faktiskt kan frysa in för det blev en del över. =(

Om man vill ha den vit men inte gillar sugarpaste så kan man faktiskt blanda de två. Då får man marsipan smaken men tårtan blir väldigt vit och lättare att jobba med. =) Jag köpte vit marsipan och blandade 50/50 med vit sugarpaste!

Det var snygg vit färg på den. Hade inte gissat på marcipan faktiskt, det var ett bra tips. =]
Svar på tråden Vad är skillnaden mellan bröllopstårta och vanlig tårta?