• mazlin

Vad är skillnaden mellan bröllopstårta och vanlig tårta?

Det här med bröllopstårta, vad innehåller en bröllopstårta? 
    Det kostar runt 40-50kr/bit och en tårta på ica eller hos konditoriet är billigare.
    Vad är skillnaden mellan bröllopstårta och vanlig tårta? 

• Svar på tråden Vad är skillnaden mellan bröllopstårta och vanlig tårta?
  • Tårt Helena
    Pendragon skrev 2011-01-18 17:24:31 följande:

Vi har funderat jättemycket på det här med tårtan.. Vad man ska ha för smak etc.
    Vi skulle vilja ja nån slags choklad - eller browniebotten och något med hallon..
    Sen har vi funderat på det här med chokladmousse, kan man ha det runt tårtan istället för marcipan
    eller är det bara sånt man har som fyllning? Vi gillar varken marcipan eller sugarpaste :/

Självklart kan du ha mousse på utsidan av tårtan. Hade jag bakat din tårta hade jag, utifrån dina önskemål, föreslagit en chokladbotten med hallonmousse inuti och vit chokladmousse spritsat på. Dock klarar inte en sådan tårta att stå framme för beskådning som en tårta i sugar paste. Men så länge den är kyld fram till servering bör det inte vara några problem..
  • Etheleglin
    KhiraLii skrev 2011-01-17 18:15:03 följande:
    Vi har också funderat på att låta Günther baka tårtorna, gammal Ulricehamnare som man är. Bor ni i närheten? Jag kan tänka mig att han är ganska upptagen så har ni fått besked om att det är han personligen som gör tårtan eller någon annan på konditoriet?
    Nope inte Günther jag tänkte på utan Maria Grave. Vi bor i Göteborg och då är Mölndal (Margaretas hembageri) betydligt smidigare.
  • sacki79
    sacki79 skrev 2011-01-18 17:27:57 följande:
    Det kan väl kanske bli lite svårt att täcka tårtan med en mousse men ni skulle ju kanske kunna tå en chokladfrosting om ni vill ha något med choklad...
    Av någon anledning så tog jag för givet att du Pendragon skulle göra din tårta själv och att du inte var jätte erfaren tårtbakare =) Där av mitt svar i ditt inlägg, men precis som Tårt Helena säger så går det givetvis att få mousse på och runt om tårtan. Moussen behöver ju inte äns vara spritsd utan man kan gjuta hela tårtan i en form och få raka fina kanter för att sedan dekorera den med blommor, frukt eller vad man nu än önskar =)
  • Snigel Bee

Emblas Mamma skrev 2011-01-17 20:22:36 följande:

Konstigt att ingen mer här är upprörd över att "en viss person" bojkottar era tårtor - ni som bakar själva (jag gör dock inte det)

Tycker det är konstigt att ni nte vill försvara er? Tycker ni att ni är äckliga och ofina och att era tårtor är degiga?
    ;)
    Ingen mer är så upprörd som dig för det är faktiskt inte värt att bli det. Vi pratar om tårtor, varken livsviktigt eller livsavgörande!

Jag tkr också att man ser skillnad på riktigt duktiga konditorier som gör fina tårtor, vissa ser ju ut som konstverk. Sen har vi alla olika åsikter och vissa är petiga, andra inte. Orka bråka om tårtor.
    Hade jag haft överflödigt me pengar så att några tusenlappar inte hade berört mig nåt så hade jag med stor sannolikhet också köpt en dyrare "finare" tårta.
    Våran tårta bakades av en hobbybakare som gjorde det hemma. Betalade 800 kr för själva tårtan, utöver det köpte jag sugarpaste och vit marsipan och gav det till henne så jag kunde få min vita tårta! =) Sedan så köpte vi riktiga blommor som vi dekorerade med 10 min innan den skulle serveras. Var tårtan perfekt? Nej, jag är ju petig så jag kunde se alla "ojämnigheter" i marsipan/sugarpaste överdraget! Är det nåt jag grät över, nej! hehe Den va sååå god. Att jag inte tänkte på att man faktiskt kan frysa in för det blev en del över. =(

Om man vill ha den vit men inte gillar sugarpaste så kan man faktiskt blanda de två. Då får man marsipan smaken men tårtan blir väldigt vit och lättare att jobba med. =) Jag köpte vit marsipan och blandade 50/50 med vit sugarpaste!

• Etheleglin
    Snigel Bee skrev 2011-01-19 14:02:30 följande:
    Ingen mer är så upprörd som dig för det är faktiskt inte värt att bli det. Vi pratar om tårtor, varken livsviktigt eller livsavgörande!

Jag tkr också att man ser skillnad på riktigt duktiga konditorier som gör fina tårtor, vissa ser ju ut som konstverk. Sen har vi alla olika åsikter och vissa är petiga, andra inte. Orka bråka om tårtor.
    Hade jag haft överflödigt me pengar så att några tusenlappar inte hade berört mig nåt så hade jag med stor sannolikhet också köpt en dyrare "finare" tårta.
    Våran tårta bakades av en hobbybakare som gjorde det hemma. Betalade 800 kr för själva tårtan, utöver det köpte jag sugarpaste och vit marsipan och gav det till henne så jag kunde få min vita tårta! =) Sedan så köpte vi riktiga blommor som vi dekorerade med 10 min innan den skulle serveras. Var tårtan perfekt? Nej, jag är ju petig så jag kunde se alla "ojämnigheter" i marsipan/sugarpaste överdraget! Är det nåt jag grät över, nej! hehe Den va sååå god. Att jag inte tänkte på att man faktiskt kan frysa in för det blev en del över. =(

Om man vill ha den vit men inte gillar sugarpaste så kan man faktiskt blanda de två. Då får man marsipan smaken men tårtan blir väldigt vit och lättare att jobba med. =) Jag köpte vit marsipan och blandade 50/50 med vit sugarpaste!

Det var snygg vit färg på den. Hade inte gissat på marcipan faktiskt, det var ett bra tips. =]
  • sacki79
    Snigel Bee skrev 2011-01-19 14:02:30 följande:

Jag brukar också blanda 50/50 inte lika sött i smaken och precis som du säger så får man den goda marsipansmaken. Det finns ju att köpa extra vit marsipan men den brukar vara lite dyrare ca 49 kr för 1/2 kg är det va? Jag köper av grossist och betalar iofs bara 33 kr men man kan ju som sagt blanda lite =)
  • Snigel Bee

Jag vet, det var jättegott. Jag köpte vit marsipan 2,5 kg och så 1 kilo tror ja d va av sugarpasten! åhh blir så sugen på tårtan nu! Choklad fyllning, vit och vanlig me nötter mmmmmm.

• ClaraH

Jag har nog inte smakat sugar paste tror jag, men antar att jag kommer att tycka att det är galet söt eftersom jag brukar peta bort marsipanen för att den är så söt. Men jag vill nog ochså ha en vit tårta och då är det väl SP som gäller. Får peta bort den också. Glad

Jag tycker att det är svårt att hitta tårta. Vi var inne ett tag på att köpa tårta från ICA Maxi, så vi beställde en White Lady för att prova. Den var för min smak rent ut sagt äckligt söt även om jag petade bort marsipanen. Vi funderar på att prova några andra varianter, men till slut blir det ju dyrt att göra så... Jag vill ha en god, gärna lite syrlig tårta på vår dag.

Jag gör all annan mat själv och ser inte en chans att hinna med tårta också, annars hade jag nog övervägt att baka moussetårtor själv och satt dem på en svängd ställning. Egentligen borde man tycka att vi har råd att köpa en, men de jag har börjat titta på kostar från 55-70:- biten och det tycker jag är väldigt mycket pengar. Med uppåt 100 gäster blir det runt 6.000:-. Eller också får jag väl inta inställningen att tårtan inte är viktig för mig och införskaffa dem på ICA Maxi (de kanske har mindre söta alternativ?) och inte tänka mer på det.

• Chicita

Det går ju att få sugerpaste med smak av vit choklad exempelvis. Annars kan man själv smaksätta.
    Jag har provat att ha i ett par droppar rom-essens när jag har knådat min SP exempelvis, och det var väldigt populärt...

Men att blanda marsipan och sp är bra. Det blir en väldigt bra textur på den också som är lätt att jobba med Glad

• Moster Stina

Såg någonstans här på torget att Citygross gör mousstårtor.För hur mycket, vet jag förstås inte, men det kan ju vara värt att kolla upp i alla fall!

• mazlin

Jag bakar tårtor som en hobby men vet inte riktigt om jag vågar ge mig på tårta till 60 personer. 

Limemousse är väldigt gott.. och blir underbart ihop med jordgubbar. 
    Syrligt med något sött..
    Champangemousse är också gott. 

Svar på tråden Vad är skillnaden mellan bröllopstårta och vanlig tårta?